וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחרור האסירים והשיחות על השלב השני: אלו המחלוקות שנותרו במו"מ לעסקת חטופים

עודכן לאחרונה: 11.7.2024 / 18:45

בכיר ישראלי אמר כי אחת המחלוקות שנותרו היא מעבר אזרחים פלסטינים מדרום לצפון הרצועה. בנוגע לאסירים הכבדים, ישראל הגמישה את עמדתה וכעת דורשת וטו על מחצית מהשמות שישחררו. בנוסף, הממשל האמריקני הסכים לממן הקמה של "קיר" נגד מנהרות בצד המצרי של הגבול עם עזה

צעדת האימהות בכיכר הבימה בתל אביב, למען החזרת החטופים/אדר איל ואביב אטלאס

בכיר ישראלי אמר כי בשיחות בדוחא אתמול (רביעי) הייתה התקדמות בהבנה על איזה חלקים בעסקה יש הסכמה, ועל איזה חלקים אין הסכמה. אחת המחלוקות שנותרו היא סוגיית העלייה צפונה של אזרחים פלסטינים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי לא יסכים למעבר של אנשי חמאס חמושים לצפון הרצועה, אך נוסח ההסכם שעל השולחן קובע שלא תהיה מגבלה או פיקוח על מעבר פלסטינים לצפון הרצועה. "חמאס יסכים לעסקה רק אם יהיה מעבר חופשי בין דרום הרצועה לצפון הרצועה", אמר הבכיר הישראלי.

בכל הנוגע לסגירת הגבול בין מצרים לעזה ברפיח חלה התקדמות משמעותית. הבכיר הישראלי אמר כי הממשל האמריקני הסכים לממן הקמה של "קיר" נגד מנהרות בצד המצרי של הגבול. המצרים הסכימו גם כן להקמה של מכשול כזה. הבכיר הישראלי ציין עוד כי יש הסכמה שלישראל תהיה גישה לחיישנים ולמצלמות שיוצבו כחלק מהמכשול בצד המצרי של הגבול. הוא ציין כי נותרה מחלוקת לגבי היקף הנסיגה הישראלית מציר פילדלפי במהלך יישום השלב הראשון של ההסכם.

מעבר רפיח, יוני 2024. אמיר בוחבוט
חלה התקדמות בנוגע לסגירת הגבול בין מצרים לעזה. מעבר רפיח/אמיר בוחבוט

סוגיה נוספת שבה נותרה מחלוקת היא היקף הווטו הישראלי על האסירים הכבדים שישוחררו במסגרת העסקה. ישראל הגמישה את עמדתה וכעת דורשת וטו על מחצית משמות האסירים הכבדים. עם זאת, הצדדים עדיין לא הגיעו לשלב של ויכוחים על אסירים ספציפיים.

בכל הנוגע למחלוקת לגבי סעיף 14 בהסכם - ישראל והמתווכות הסכימו להיצמד לנוסח החלטת מועצת הביטחון ולפיה ארצות הברית, קטאר ומצרים יפעלו כדי שהמשא ומתן על השלב השני של ההסכם יימשך עד להגעה להסכם, אך לא יתחייבו לכך בצורה מלאה. "כל פרטי השיחות מאתמול עברו לחמאס במהלך הלילה. ונצטרך לראות את התגובות שלהם", אמר הבכיר הישראלי.

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן אמר בתדרוך לכתבים: "יש התקדמות במו"מ על עסקת החטופים. אנחנו רואים אפשרות שיושג הסכם אבל אי אפשר להבטיח זאת. הצוות שלנו באזור כדי לדון על כל הפרטים האלה. אנחנו חושבים שכל המחלוקות שנותרו ניתנות לפתרון וצריכות להיפתר. הסימנים יותר חיוביים היום משהיו בחודשים האחרונים. הנשיא ביידן יתייחס לכך מאוחר יותר היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully