וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצגת תחקיר הטבח בבארי הסתיימה בצעקות: "לא חידשו לנו כלום, איששו את ההפקרה"

עודכן לאחרונה: 11.7.2024 / 16:23

אלוף במיל' מיקי אדלשטיין הציג לתושבי הקיבוץ, בו נרצחו 101 איש, את תחקיר הקרבות בשטחו. שרון שרעבי, אחיהם של יוסי ואלי שנחטפו מבארי: "צה"ל הודה בכישלון, מקווה שהאחראים יפנו את מקומם". תושבים: "ביקשנו מאיתנו סליחה, אבל לא ראינו קבלת אחריות אישית"

בווידאו: חיים ילין בריאיון לטל שלו על תחקיר הטבח בקיבוץ בארי/צילום סטילס: ראובן קסטרו

צה"ל מציג הבוקר (חמישי) לתושבי קיבוץ בארי את ממצאי התחקיר הצה"לי בנוגע לטבח שביצעו מחבלי חמאס בקיבוץ ב-7 באוקטובר. הצגת התחקיר מתבצעת במלון דוד בים המלח, לשם פונו רבים מחברי הקיבוץ. מאוחר יותר, בשעה 18:30, יוצגו ממצאי התחקיר לציבור הרחב. היקף הפרטים בתחקיר גדול, ובנוסף מדובר בתהליך מחודש של בניית אמון משום שבארי היא הקהילה הכי גדולה בעוטף. אלוף במיל' מיקי אדלשטין ריכז את התחקיר שכבר הוצג לראשי מערכת הביטחון.

שרון שרעבי, אחיהם של תושבי בארי אלי שחטוף בעזה ויוסי, שנרצח בשבי, האזין להצגת הממצאים. "הצבא התנהל ברפיסות, והצמרת הפיקודית צריכה להסיק מסקנות", אמר לוואלה, "דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי פתח ואמר 'כשלנו בהגנה על בארי', בצבא גם אומרים שהיה מחדל. חברי כיתת הכוננות של בארי נותרו לבד. כוחות מאסיביים נכנסו לקיבוץ רק 12 שעות מחדירת המחבלים. היה פה מחדל, אנשים נשחטו. אני מקווה שצה"ל יסיק מסקנות בצמרת הפיקודית למען אזרחי ישראל. שאנשים שכשלו בסופו של האירוע יפנו את מקומם". אבידע בכר, תושב הקיבוץ שאשתו ובנו נרצחו ביום הטבח, התבטא ברוח דומה. "לא חידשו לנו כלום בתחקיר. אוששו לנו את מה שידענו - שהופקרנו".

חבר קיבוץ בארי שיצא מהשיחה סיפר: "עלו קצת הטונים בחלק מהשיחה, יצאתי בתחושות מעורבות, הציגו את העובדות כמו שהיו אבל לא דיברו על המסקנות מהתהליך ולא על לקיחת אחריות אישית". מאידך, תושב אחר העיד: "נראה כי הצוות עשה תחקיר רציני ויסודי". רחל פריקר, תושבת בארי, אמרה כי לגישתה התחקיר היה "מקיף מאוד. אמרו לנו בדיוק מה היה שם. אמנם ידענו חלק מהפרטים, אבל קיבלנו תמונה מלאה". לדבריה, בצבא התנצלו בפני התושבים. "אמרו לנו: 'אנחנו מבקשים סליחה, לא שמרנו עליכם והפקרנו אתכם'. מה שקרה קרה, גודל האסון הוא נוראי, צריך להפיק לקחים ואני מאמינה שיפיקו. היו צריכים לטפל בבעיות לפני 7 באוקטבר. כשהמחבלים היו על הגדר, כולם היו באפס מעשה, שם צריך לעשות את התחקיר".

בטבח בקיבוץ בארי נרצחו, כאמור, לפחות 101 תושבים, ילדים, נשים וגברים, תוך מעשי התעללות אכזריים. ארבעה חטופים מהקיבוץ עדיין חיים בשטח רצועת עזה, ו-11 גופות מחוזקות בשבי. חלק ניכר מבתי הקיבוץ נחרב. מתחקירים עיתונאיים שהתפרסמו לאחר הטבח עלה, בין השאר, שחברי הקיבוץ המתינו שעות ארוכות לפני שכוחות הביטחון הגיעו ופתחו בקרב עם המחבלים.

ביתה של פסי כהן בקיבוץ בארי. ראובן קסטרו
ביתה של פסי כהן בקיבוץ בארי/ראובן קסטרו
טביעות אצבע של ביתה השרוף של פסי כהן, קיבוץ בארי, 5 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
טביעות אצבע של ביתה השרוף של פסי כהן, קיבוץ בארי, 5 בדצמבר 2023/ראובן קסטרו

כזכור, לפני חודשים אחדים פורסם תחקיר של הניו יורק טיימס, שלפיו תא"ל ברק חירם, שפיקד על הקרב במהלך הטבח בקיבוץ, הורה לירות מטנק לעבר מבנה שבו התבצרו מחבלים עם 13 בני ערובה ישראלים. חירם עצמו אמר לעיתון שלאחר משא ומתן שלא צלח עם המחבלים, הוא הורה לטנק "לפרוץ פנימה, גם במחיר של נפגעים אזרחים". האירוע הסתיים במותם של בני הערובה.

בצה"ל מסרו כי ישלימו בתקופה הקרובה את התחקירים המבצעיים של אירועי 7 באוקטובר. "לאחר סיכום התחקירים, הם יוצגו קודם לקהילות יישובי וקיבוצי הדרום, למשפחות החטופים ולמשפחות השכולות, ולאחר מכן יפורסמו בשקיפות לציבור", נמסר. "כלל התחקירים יפורסמו באתר צה"ל ויהיו נגישים לכל אזרח. אנו מבקשים לכבד את נפגעי 7 באוקטובר ולהימנע מהעברת מידע לא מאומת או שמועות בנוגע לתחקירים, טרם פרסומם הרשמי על-ידי דובר צה"ל".

חלק מתושבי בארי שהיום בהצגת התחקיר שאלו את אנשי הצבא שאלו קשות. חלק מהתושבים סיפרו כי הם מעריכים את התחקיר של הצבא אך מאידך היו כאלה שאמrו שלא קיבלו את התשובות שחיפשו. "היה שקט במהלך הצגת התחקיר, לא הציגו לנו סירטונים או תמונות, לא חידשו לנו דבר"' , סיפרה חברת הקיבוץ. הצגת התחקיר הסתיימה בים המלח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully