וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה לבג"ץ נגד בן גביר והמפכ"ל: אל תמנו את רפ"ק מאיר סויסה למפקד תחנה

עודכן לאחרונה: 9.7.2024 / 9:39

השוטר נחקר במח"ש בחשד שהשליך רימון הלם לעבר קבוצת מפגינים שמחו בצומת קפלן נגד המהפכה המשפטית אשתקד. כתוצאה מהשלכת הרימון נפגעו 6 אנשים - בהם אחד שאוזנו נכרתה. בעתירה לבג"ץ נטען כי קידומו של הקצין יהווה הפרה מובהקת של פקודות המשטרה

השוטר מאיר סויסה זורק רימון הלם על מפגינים נגד המהפכה המשפטית. 1 במרץ 2023/אמיר גולדטיין

כמה עורכי דין בכירים ושותפים בפירמות הגדולות בישראל עתרו הבוקר (שני) לבג"ץ בדרישה לבטל את מינויו של רפ"ק מאיר סויסה למפקד תחנת תל אביב דרום. העתירה הוגשה נגד השר לביטחון פנים איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, שדורשים גם לעצור את קידומו בדרגה בשל מקרי אלימות שבהם הוא חשוד ושבגינם נפתחו נגדו חקירות במח"ש.

בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין יעקב אנוך ועמי אסנת ממשרד פירון נכתב כי מדובר בעבירה על פקודות המשטרה. "קידומו של קצין אלים ומסוכן שהינו בבחינת שור מועד, מנוגד לעקרונות היסוד המדריכים את פעילותה של משטרה במדינה דמוקרטית, כפי שאלה באים לידי ביטוי בחוק", נכתב. עוד שותפים להגשת העתירה שותפים בכירים במשרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, בהם עורכי הדין יוסי אשכנזי, נדב ויסמן, תמי פירון-סמורודינסקי, חיים רביה, נגה רובינשטיין, נמרוד רוזנבלום ויאיר גבע.

העותרים מציינים כי נגד רפ"ק סויסה "תלויות ועומדות תלונות שונות בדבר התנהגות אלימה ושיטתית, בניגוד לפקודות, תוך שימוש באמצעי לחימה מסכני חיים, שהביאה לידי פציעות מרובות וחמורות. בדרך נס לא גבתה התנהגות משולחת רסן ואסורה זו מחיר גבוה יותר".

מהמשטרה נמסר: "מדובר בקצין משטרה עתיר זכויות. לגופו של עניין, נשיב כמקובל בבית המשפט".

השוטר רפ"ק מאיר סויסה עוצר מפגין במחאה על המהפכה המשפטית, עזריאלי, תל אביב 1 במרץ 2023. ראובן קסטרו
השוטר רפ"ק מאיר סויסה עוצר מפגין במחאה על המהפכה המשפטית/ראובן קסטרו

העותרים מבקשים מבג"ץ להתערב מיידית כדי למנוע את המינוי ולתת צו ביניים במסגרתו יעצר קידומו של רפ"ק סויסה לדרגת סגן ניצב ומינויו למפקד משטרת תחנת דרום תל אביב. הם מזהירים שקידומו "יגרום להטמעת תרבות משטרתית אלימה שאינה מכירה בחשיבות זכויות יסוד. כך, לו ימונה ויקודם רפ"ק סויסה, תתבסס בתחנה שבפיקודו תרבותו האלימה והפסולה ואף תעוגן התפיסה כי נקיטה באלימות בהפגנות מובילה למתן פרס בדמות קידום". חשש זה, נכתב בעתירה, "מהותי ביותר נוכח ההפגנות המתרחשות חדשות לבקרים במדינתנו. כלומר, עצם המינוי והקידום של רפ"ק סויסה עלולים להוביל לכך שנקיטה באלימות כלפי מפגינים תהפוך לרצויה ותיגמולה לנורמה".

עורכי הדין מפרטים בעתירה שורה של מקרי אלימות בהם חשוד סויסה ושבהם הופעל כוח בלתי סביר כלפי המפגינים נגד הרפורמה המשפטית. לדבריהם סויסה השתמש בכוח לא סביר כמות רבה של פעמים. "מדובר בקצין משטרה, שהשימוש בכוח מופרז כלפי אזרחים תמימים בהפגנות, הפך ללחם חוקו", נכתב. "החל משימוש בפרשים כנגד מפגינים עובר למעצרי שווא בעילות שווא וכלה בשימוש במכת"זיות וברימוני הלם שנזרקו לתוך קבוצות של מפגינים".

עוד בוואלה!

השוטר שהשליך רימון הלם על מפגינים זכה בהצטיינות יום העצמאות

לכתבה המלאה
הפגנות צומת עזריאלי, יום הזעם 1.3.2023. ראובן קסטרו
"תעוגן התפיסה כי נקיטה באלימות בהפגנות מובילה למתן פרס". הפגנות צומת עזריאלי/ראובן קסטרו

עוד צוין כי ההחלטה על המינוי נעשתה בניגוד לפקודת המטה הארצי של המשטרה. "בעת שתלויה ועומדת תלונה כנגד שוטר, לרבות קצין בכיר, ייעצר קידומו של אותו שוטר", הכתב. עוד נטען, כי מינוי וקידומו של רפ"ק סויסה "עולים לכדי חוסר סבירות קיצוני, מונעים משיקולים זרים, נגועים באפליה ועולים אף כדי פגיעה אנושה באמון הציבור".

בעתירה מציינים עוה"ד אנוך ואסנת כי אמירותיו של השר בן גביר נגד המחלקה לחקירות שוטרים בגין החקירות נגד סויסה נגועות בטעמים פסולים. בנוסף נטען כי הגיבוי המוחלט שהעניק לרפ"ק סויסה, המכונה בעתירה קצין "שאלימותו אומנותו", מעידים כי בניגוד למצופה - השר "רואה בתלונות במח"ש ובמעשי האלימות שבגינן הוגשו, אותות כבוד אשר מצדיקים קידומם של שוטרים אלימים כמו רפ"ק סויסה, וזאת מטעמים זרים ופסולים המשתקפים בציטוטיו ובמעשיו האמורים".

בעתירה מלינים העותרים על האפליה שמשתקפת בפעולותיו של השר שהורה להשעות שוטרים שנחשדו באלימות כנגד מפגינים שהתפרעו במירון - אך בחר לקדם קצין אלים בהרבה שפעל נגד מפגינים המתנגדים לשר: "השר עושה איפה ואיפה בכך שמחליט הוא מצד אחד לקדם את רפ"ק סויסה (אשר היה אלים במיוחד כנגד מפגינים שאינם נושאים חן פוליטי בעיניו של השר) ומצד שני משעה על אתר שוטרים אחרים (שהיו אלימים הרבה פחות כלפי מפרי סדר אשר נשאו חן פוליטי בעיניי השר)."

דיון בתביעת דיבה של השר איתמר בן גביר נגד סתיו שפיר ,בית משפט השלום ירושלים .2 ביולי 2024. רוני כנפו
"רואה בתלונות במח"ש ובמעשי האלימות שבגינן הוגשו אותות כבוד". השר איתמר בן גביר/רוני כנפו

בפברואר השנה נחקר סויסה במח"ש בחשד שהשליך רימון הלם לעבר קבוצת מפגינים שמחו בצומת קפלן נגד המהפכה המשפטית במרץ אשתקד. כתוצאה מהשלכת הרימון, שנעשתה בניגוד לנהלי הבטיחות הקבועים בהוראות המשטרה, נפגעו שישה אנשים, בהם אחד שאוזנו נכרתה. במקרה אחר השליך סויסה רימון הלם נוסף שגרם לפציעת מפגין ברגלו, ובתקרית שלישית דחף מפגין תוך הפעלת כוח רב.

חרף מעשיו של סויסה, תקף השר בן גביר את המחלקה לחקירות שוטרים על שפתחה בחקירה והבהיר כי הוא מגבה את השוטר. בתחילת חודש מאי האחרון החליט בן גביר לקדם את סויסה לדרגת תנ"צ ולמנותו למפקד תחנת תל אביב דרום - צעד שעורר תרעומת רבה וביקורת על מניעיו של בן גביר במינוי.

מהטעמים המפורטים בעתירה, כותבים עורכי הדין אנוך ואסנת כי בג"ץ צריך לעצור את המינוי. "עולה כי התערבות בית המשפט בעתירה זו, נחוצה כדי למנוע מצב בלתי מתקבל על הדעת לחלוטין, בו יקודם רפ"ק סויסה בדרגה וימונה למפקד תחנת דרום תל אביב", נכתב. "זאת, בעוד שהוא נוהג באלימות כלפי מפגינים אשר כל חטאם היה מימוש זכותם האזרחית וכל עוד תלויות ועומדות נגדו חקירות שונות בעניין זה". הם מוסיפים כי "אי מתן צו ביניים עשוי להתפרש במשטרה ואצל קציניה ושוטריה, כמתן לגיטימציה להתנהגות פסולה זו, דבר שיגרום נזק בלתי הפיך למשטרה ולציבור".


ממשטרת ישראל נמסר: מדובר בקצין משטרה עתיר זכויות. לגופו של עניין, נשיב כמקובל בבית המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully