וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל נמצא במרכזו של צומת דרכים קריטי

עודכן לאחרונה: 9.7.2024 / 7:30

בכירים מאמינים שבמקרה של הפסקת אש, הלחץ הפוליטי על ראש הממשלה יגבר, והוא ימהר לחרוץ את גורלו של הלוי. השר גלנט ערער לאחרונה את "ברית אוקטובר" עם הרמטכ"ל, כשדברים שאמר בחדרים סגורים שהותירו מקום לפרשנות. בנתיים הלוי ממשיך במינויים, חלקם שנויים במחלוקת

בווידאו: הרמטכ״ל ברפיח: ״לפרק את חמאס לחלוטין זו משימה לאומית של מדינת ישראל״/צילום: דו"צ

על רקע המגעים המתקדמים לעסקת חטופים עם חמאס, וסיום התחקירים המטכ"לים, בצמרת צה"ל מאמינים כי ראש הממשלה נתניהו עשוי לקבל בקרוב החלטה על עתידו של הרמטכ"ל הרצי הלוי. אותם גורמים סוברים כי האפשרות של הפסקת אש ארוכה תגביר את הלחץ הפוליטי שנתניהו שרוי בו, וזה יקדם את מינוי של האלוף במיל' אייל זמיר לרמטכ"ל, כשלפי שעה, הוא המועמד המוביל להחליף את הלוי עם סיום תפקידו.

הצהרת נתניהו בבית החולים שיבא, 8 ביוני 2024. רויטרס
עלול לחרוץ את גורל הרמטכ"ל במקרה של הפסקת אש. רה"מ בנימין נתניהו/רויטרס

האם ברית אוקטובר קרובה לפירוק?

מתרבים גם הסימנים לפיהם היחסים בין הרמטכ"ל לשר הביטחון לא טובים כפי שהיו. לפי מקורות בצמרת צה"ל, בין שר הביטחון גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי וכמה אלופים שוררת ברית בלתי פורמלית המכונה "ברית אוקטובר". עם פרוץ המלחמה, הצדדים הסכימו ביניהם שלא למתוח ביקורת זה על זה עד להשגת מטרות המלחמה בעזה, וסיום התחקירים, וזאת בשל מורכבותו של המצב הביטחוני. אולם לאחרונה נדמה כי "ברית אוקטובר" מתערערת.

בשבועיים האחרונים, שר הביטחון נאלץ לבהיר בכמה הזדמנויות כי הוא עדין מעניק לרמטכ"ל ולאלופים גיבוי מלא, ככל הנראה בגלל דברים שאמר בפורומים סגורים. למרות זאת, גורמי ביטחון מעריכים כי לשר הביטחון גלנט אין כוונה להחליף את הרמטכ"ל כל עוד המלחמה נמשכת.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה
שר הביטחון גלנט ללוחמים שפועלים בג׳באליה: ״אתם עושים את תפקידכם לחיסול החמאס - התפקיד שלנו הוא לפרק את שלטונו״. אריאל חרמוני, משרד הביטחו, אתר רשמי
בעקבות אמירותיו, נאלץ להדגיש שהוא עדין מגבה את הרמטכ"ל. שר הביטחון גלנט/אתר רשמי, אריאל חרמוני, משרד הביטחו

המשך המינויים

חרף הביקור שנשמעת נגדו מצד מערכת הביטחון והמערכת הפוליטית על תפקודו בליל 7 באוקטובר, הרמטכ"ל הרצי הלוי קיבל אור ירוק מהשר גלנט למנות קצונה בכירה. הבולט בין מינויו האחרונים של הלוי הוא מינוי של תא"ל שלומי בינדר לתפקיד ראש אמ"ן, לאחר פרישתו של האלוף חליווה שנשאר עד כה הבכיר היחיד שפרש עקב אירוע 7 באוקטובר. הרמטכ"ל גם מינכה את אל"מ מ' למפקד חטיבת ההפעלה, מינוי שגרר ביקורת. מדובר במפקד שטח עתיר ניסיון, הידוע כמקורב לרמטכ"ל, שמונה לתפקיד במודיעין למרות היעדר ניסיון מתאים, במקום למנותו למפקד אוגדה, כך על פי הביקורת.

כמו כן, רא"ל הלוי מינה את האלוף אבי בלוט למפקד פיקוד המרכז, את תא"ל דדו בר כליפא לראש אכ"א, את תא"ל דן גולדפוס למפקד גיס והתמרון בזרוע היבשה ואת תא"ל אביעד דגן לראש אגף התקשוב. הערכה רווחת היא שעם סיום התחקירים, והאפשרות להפסקת אש ארוכה, אלופים נוספים עשויים להודיע בקרוב על פרישה ברצון מצה"ל.

הרמטכ״ל, הרצי הלוי קיים הערכת מצב וסיור במרכז רצועת עזה. דובר צה"ל, עיבוד תמונה
ממשיף במינויים, למרות הטענות על תפקודו בלי 7 באוקטובר. הרמטכ"ל הרצי הלוי/עיבוד תמונה, דובר צה"ל

על פי הערכות, מפקד זרוע היבשה האלוף יתמנה לסגן הרמטכ"ל, מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין, יתמנה לראש אמ"ץ, מפקד פיקוד העורף האלוף רפי מילוא יתמנה למפקד פיקוד הצפון.

בניגוד לכל אלו, סביב המינוי למפקד פיקוד הדרום הבא יש לא מעט שאלות: האם למנות אלוף בתפקיד שני כמו יניב עשור, החשיבו אותו כמועמד לתפקיד מפקד פיקוד צפון, או תא"ל ותיק כמו מפקד אוגדה 162 איציק כהן. לפי מקורות, בצמרת צה"ל מתכוונים למנות את תא"ל כהן עם סיום תפקידו למפקד פיקוד העורף.

זהות מפקד זרוע היבשה הבא תושפע רבות מזהות הרמטכ"ל בעת המינוי. אם האלוף במיל' איל זמיר יתמנה עד אז, סיכוייו של האלוף סער לחזור אל שולחן המטכ"ל עולים, ואף ייתכן ויהיו הפתעות בקרב אלופים נוספים. בנוסף לכך, יש מי שמדבר על שיבוצים חדשים גם בתפקיד מתאם פעולות הממשלה בשטחים וחיל האוויר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully