וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הימין הקיצוני יזכה בשלטון? סיבוב מכריע בבחירות לפרלמנט הצרפתי

עודכן לאחרונה: 7.7.2024 / 9:29

מפלגתה של לה פן צפויה להיות הגדולה ביותר באסיפה הלאומית, אך הסקרים מעריכים שלא תצליח להשיג רוב מוחלט בשל שיתוף פעולה בין גוש המרכז של מקרון לבין השמאל. התוצאה הצפויה היא שיתוק פוליטי שיהפוך את מקרון ל"ברווז צולע" עד תום כהונתו

הפגנות בפריז אחרי ניצחון הימין הקיצוני בסיבוב הראשון בבחירות/רויטרס

צרפת מקיימת היום (ראשון) את אחת ממערכות הבחירות הגורליות בהיסטוריה המודרנית שלה, כשמפלגת הימין הקיצוני חולמת על ניצחון ברוב שיאפשר לה להקים ממשלה. הסקרים מעריכים שמפלגת האיחוד הלאומי של מארין לה פן, שניצחה בסיבוב הראשון בשבוע שעבר, אמנם תסיים עם מספר המושבים הגדול ביותר באסיפה הלאומית, אך לא בכזה שיאפשר לה למשול.

האיחוד הלאומי זכה במספר הגדול ביותר של הקולות בסיבוב הראשון, אך לפי שיטת הבחירות בצרפת, בכ-500 מחוזות שבהם אף אחד מהמועמדים לא קיבל יותר מ-50% מהקולות בשבוע שעבר, ייערכו היום מרוצים מכריעים. כל מרוץ שכזה הוא מערכת בחירות משל עצמה, ולכן קשה להעריך את הרכבה הסופי של האסיפה הלאומית, המונה 577 מושבים.

כדי לבלום את הקמתה של ממשלת ימין קיצוני ראשונה בצרפת מאז מלחמת העולם השנייה, גוש המרכז של הנשיא עמנואל מקרון וברית השמאל, שהגיעה למקום השני בשבוע שעבר, שילבו ידיים. מאות מועמדים משני הגושים פרשו בשבוע החולף כדי לחזק את המועמד בעל הסיכויים הטובים ביותר למנוע ניצחון ממועמדי הימין הקיצוני. הטקטיקה הזו סייעה לבלום את מפלגתה של לה פן גם במערכות בחירות קודמות, אך היא מעולם לא הייתה על סף השלטון כמו היום.

הקלפיות נפתחו בשעה 8:00 (9:00 שעון ישראל) וייסגרו 12 שעות מאוחר יותר, אז יפורסמו מדגמים ראשונים. התוצאה הסבירה ביותר היא פרלמנט תלוי, שבו לאף אחד מהמפלגות אין רוב מספיק כדי לשלוט.

כרזות של מנהיגי האיחוד הלאומי, מארין לה פן וז'ורדן ברדלה, בפריז, צרפת, 5 ביולי 2024. רויטרס
כרזות של מנהיגי האיחוד הלאומי, מארין לה פן וז'ורדן ברדלה, בפריז/רויטרס

האיחוד הלאומי, שיגיע לפי הסקרים ללא יותר מ-210 מושבים, כבר הבהיר שלא יסכים להקים ממשלה קואליציונית, כך שאופציה אחרת היא שיתוף פעולה בין יתר המפלגות פרט לאיחוד הלאומי ול"צרפת בלתי-כנועה" מהשמאל הקיצוני, אף שהיא חלק מברית השמאל הרחבה "החזית העממית החדשה".

מי שצפוי להיות המפסיד הגדול הוא מקרון, שההימור שלו על פיזור האסיפה הלאומית ועריכת בחירות בזק בשל ניצחון הימין הקיצוני בבחירות לפרלמנט האירופי לפני חודש הנחיל למפלגתו מכה קשה בסיבוב הראשון. הוא הצהיר שלא יפרוש מתפקידו ויסיים את הקדנציה השנייה והאחרונה שלו ב-2027, אולם הוא עשוי להעביר את שאריתה כנשיא משותק ומוחלש.

החלטתו הדרמטית לקיים את הבחירות העיבה על ההכנות לפתיחתם של המשחקים האולימפיים בפריז ב-26 ביולי, ו-30 אלף שוטרים נוספים נפרסו ברחובות מחשש לאלימות בעקבות תוצאות הבחירות. הרשויות אסרו על קיומה של הפגנה שתוכננה להיערך העבר מחוץ לאסיפה הלאומית בפריז.

עוד בוואלה

בגיל 28, "גור האריות" של לה פן חולם על ראשות ממשלת צרפת

לכתבה המלאה
שוטרים מסיירים בשאנז אליזה לקראת הבחירות לפרלמנט, פריז, צרפת, 6 ביולי 2024. רויטרס
30 אלף שוטרים נפרסו ברחובות מחשש למהומות. שוטרים מסיירים בשאנז אליזה, אתמול/רויטרס
נשיא צרפת עמנואל מקרון מגיע להצביע בקלפי בבחירות לפרלמנט בפריז, 30 ביוני 2024. רויטרס
ההימור שלו התברר ככישלון חרוץ. מקרון/רויטרס

המפלגות שמנסות לבלום את הניצחון של הימין הקיצוני נעות בין השמאל הקיצוני, הקומוניסטים והירוקים לבין אנשי המרכז והשמרנים של מקרון. לדבריהם, הם מגנים על הרפובליקה החמישית מפני המדיניות הקיצונית של האיחוד הלאומי, אף שזו עידנה חלקים מהמצע המסורתי שלה.

מפלגתה של לה פן, שנערכת להתמודד שוב על הנשיאות ב-2027, עדיין רוצה לתת לאזרחי צרפת "העדפה לאומית" על פני מהגרים בכל הנוגע למשרות ודיור. היא שואפת לבטל את הזכות לאזרחות אוטומטית לילדי מהגרים שחיו חמש שנים, בגיל 11 עד 18 בצרפת, ולמנוע מבעלי אזרחות כפולה לעבוד בעשרות משרות רגישות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully