וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות באיראן: המועמד הרפורמיסטי פזשכיאן יהיה הנשיא הבא

עודכן לאחרונה: 6.7.2024 / 7:28

מסעוד פזשכיאן הביס את יריבו הנצי בכשלושה מיליון קולות. במהלך כהונתו, הוא צפוי לחדש את שיחות הגרעין עם מערב ואף להיות מעורב בבחירת יורשו של חמינאי. בעוד הוא מתנגד לאכיפה של חוקי צניעות לנשים, הוא כבר הבהיר שלא 'יפתח חזית' עם משמרות המהפכה

סיבוב מכריע באיראן: הרפורמיסט נגד מקורבו של חמינאי בקרב על הנשיאות/רויטרס

המועמד הרפורמיסטי מסעוד פזשכיאן ניצח בבחירות לנשיאות איראן את יריבו, סעיד ג'לילי הקיצוני - כך הודיעו הבוקר (שבת) הרשויות, בתום הסיבוב המכריע במערכת בחירות שהתאפיינה באדישות רבה של הבוחרים.

לפי התוצאות הרשמיות, פזשכיאן - מנתח לב ושר בריאות לשעבר - זכה ב-16.3 מיליון קולות לעומת ג'לילי, שזכה בכשלושה מיליון קולות פחות. השניים יצאו לסיבוב בחירות נוסף לאחר שבראשון, איש לא זכה ליותר ממחצית מהקולות. שיעור ההצבעה היה 49.8%, גבוה בכ-10% בהשוואה לסיבוב הראשון בשבוע שעבר אך עדיין מהנמוכים ביותר שידעה הרפובליקה האסלאמית.

לעומת יריבו הנצי, פזשכיאן תומך בשיפור היחסים עם המערב ובהקלות באכיפת חוקי הדת. עם ניצחנו, פזשכיאן עשוי לקדם מדיניות חוץ פרגמטית, לחדש את שיחות הגרעין עם המערב ולחולל שינויים מסוימים בחברה.

ואולם, פזשכיאן, הנאמן לרפובליקה האסלאמית, כבר הצהיר בפומבי כי אין בכוונתו להתעמת עם הגורמים הנציים במשמרות המהפכה ועם אנשי הדת השולטים. הוא יחליף את הנשיא הקודם איברהים ראיסי, שנהרג בהתרסקות מסוק במאי.

מסעוד פזכשיאן בעצרת לקראת הסיבוב השני בבחירות לנשיאות, טהראן, איראן, 3 ביולי 2024. רויטרס
מסעוד פזכשיאן בעצרת לקראת הסיבוב השני בבחירות לנשיאות, טהראן, איראן, 3 ביולי 2024/רויטרס

פזשכיאן הבהיר שהוא מתנגד לאכיפה בכוח של חוקי הדת, במיוחד את החובה המוטלת על נשים לכסות את ראשן. זאת על רקע מחאת החיג'אב שפרצה בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני במעצר של משטרת המוסר ב-2022, שבה מאות נהרגו, אלפים נכלאו וכמה מפגינים אף הוצאו להורג.

פזשכיאן זכה לתמיכה של המחנה הרפורמיסטי וחלק מהמחנה השמרני. במהלך כהונתו, הוא עשוי להיות מעורב בבחירת יורשו של חמינאי בן ה-85, שאחד השמות שהוזכרו כמועמד לכך היה ראיסי.

כמו יריבו, גם הוא הבטיח לשקם את הכלכלה, הסובלת מניהול כושל, שחיתות וסנקציות שהוטלו מחדש מאז שוושינגטון פרשה מהסכם הגרעין ב-2018 בתקופת כהונתו של דונלד טראמפ. שאיפתו של פזשכיאן לשפר את היחסים עם המערב עשויה להיתקל בכהונה חדשה של טראמפ, שצפוי להגביר את הלחץ של טהראן ועל תכנית הגרעין המתקדמת במהירות שלה.

רבים, בעיקר הצעירים, לא מאמינים שהצבעתם תשנה משהו - המנהיג העליון הוא זה שמכריע בסוגיות החשובות ביותר - ולא טרחו להגיע לקלפיות. למרות זאת, הסיבוב המכריע הצליח למשוך מצביעים נוספים שראו בפזשכיאן כרע במיעוטו.

"לא הצבעתי בשבוע שעבר אבל היום הצבעתי לפזשכיאן. אני יודע שפזשכיאן יהיה נשיא ברווז צולע אבל בכל זאת הוא יותר טוב מהמועמד הקיצוני (ג'לילי)", אמרה אפרין, בת 37, בעלת מכון יופי בעיר איספהאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully