וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיבוב מכריע באיראן: הרפורמיסט נגד מקורבו של חמינאי בקרב על הנשיאות

5.7.2024 / 9:43

מסעוד פזשכיאן, שניצח בסיבוב בראשון וזוכה לתמיכת המחנה הרפורמיסטי, ניצב מול איש המחנה הנצי, סעיד ג'לילי, המקורב לחמינאי. אך רוב הציבור לא מאמין שמי מהם יביא לשינוי, וצפוי להצביע שוב ברגליים ולהישאר בבית

סיבוב מכריע באיראן: הרפורמיסט נגד מקורבו של חמינאי בקרב על הנשיאות/רויטרס

איראן מקיימת היום (שישי) סיבוב מכריע בבחירות לנשיאות, תחת אדישות רבה של האזרחים שלא מאמינים שמי משני המועמדים יוביל לשינוי של ממש במשטר האסלאמי.

מסעוד פזשכיאן, שניצח בסיבוב בראשון וזוכה לתמיכת המחנה הרפורמיסטי וחלק מהמחנה השמרני, ניצב מול איש המחנה הנצי, סעיד ג'לילי. הם מתמודדים על החלפתו של הנשיא איברהים ראיסי, שנהרג בהתרסקות מסוק בחודש מאי.

למרות הגישות השונות של השניים - פזשכיאן תומך בשיפור היחסים עם המערב ובהקלות באכיפת חוקי הדת, לעומת ג'לילי שצפוי להמשיך את המדיניות התקיפה של ראיסי - הם נאמנים למהפכה האסלאמית.
אך על אף שחמינאי הוא הסמכות העליונה המכריעה בענייני הביטחון והגרעין, הנשיא יכול לעצב את מדיניות החוץ של איראן ולנווט את יחסיה עם העולם.

הקלפיות נפתחו בשעה 8:00 וייסגרו ב-18:00 (17:30 שעון ישראל), אך הרשויות נוהגות להאריך את משך ההצבעה לתוך הלילה כדי להגדיל את שיעור ההצבעה. התוצאות הסופיות יתפרסמו מחר.

שיעור ההצבעה יהיה גורם משמעותי בהכרעת המרוץ. פזשכיאן, שזכה לתמיכת חלקים מהמחנה השמרני, מקווה שהבטחתו לשינוי תגדיל את שיעור ההצבעה, שהיה פחות מ-40% בסיבוב הראשון - הנתון הנמוך ביותר בהיסטוריה של הרפובליקה האיסלאמית.

אישה מצביעה בבחירות באיראן. 5 ביולי 2024. רויטרס
חמינאי מודאג משיעור ההצבעה הנמוך. אישה מצביעה בקלפי בטהראן, היום/רויטרס

ג'לילי, שבעבר עמד בראש צוות שיחות הגרעין של איראן אך התנגד להסכם שנחתם ב-2018, יקווה שהקולות שהתפצלו בסיבוב הראשון בין המועמדים השמרנים יתאחדו סביבו.

הנשיא הבא גם עשוי להיות מעורב בבחירת יורשו של חמינאי בן ה-85, שאחד השמות שהוזכרו כמועמד לכך היה ראיסי.

"שמעתי שהלהט והעניין של האנשים גבוה יותר מהסיבוב הראשון. אינשאללה שכך יהיה משום שאלו יהיו חדשות משמחות", אמר חמינאי אחרי שהצביע היום. במהלך השבוע הוא הודה ששיעור ההצבעה בסיבוב הראשון היה "נמוך מהצפוי" אך טען כי "יהיה זה שגוי להעריך שאלו שנמנעו בסיבוב הראשון מתנגדים לשלטון האסלאמי".

שיעור ההצבעה במערכות הבחירות באיראן דועך בהדרגה בשנים האחרונות, לאור דחיקתם לשוליים של הגורמים המתוניים והרפורמיסטיים. בבחירות לפרלמנט במרץ שיעור הבוחרים היה 41%, בעוד שבבחירות ב-2021, שבהן ניצח ראיסי, הוא היה 48%. מתנגדי המשטר מבית ומחוץ קוראים לחרם על הבחירות על מנת להחליש את הלגיטימציה של השלטון.

סעיד ג'לילי בבחירות באיראן. 5 ביולי 2024. רויטרס
צפוי להמשיך במדיניות של ראיסי אם ייבחר. המועמד הקיצוני סעיד ג'לילי מצביע היום/רויטרס

הבחירות מתקיימות במקביל להסלמה במתיחות האזורית בשל המלחמה בין ישראל לחמאס בעזה וחיזבאללה בגבול לבנון, והגברת הלחץ המערבי על איראן בשל תוכנית הגרעין המתקדמת במהירות.

"הצבעה נותנת כוח, גם אם יש ביקורת, אנשים צריכים להצביע כי כל הצבעה היא כמו שיגור טיל (נגד האויבים)", אמר מפקד חיל האוויר והחלל של משמרות המהפכה של איראן, אמיר עלי חאג'יזאדה.

הנשיא הבא לא צפוי לחולל שינוי משמעותי במדיניות הגרעין האיראנית או בתמיכה בשלוחיה במזרח התיכון, המוכתבים על ידי המנהיג העליון. ובכל זאת, הוא מנהל את ענייני היומיום של הממשלה ויכול להשפיע על הטון של מדיניות החוץ והפנים של איראן.

בעוד שניצחונו של ג'לילי האנטי-מערבי עשוי לבשר על מדיניות פנים וחוץ לוחמנית עוד יותר, זה של פזשכיאן עשוי לקדם מדיניות חוץ פרגמטית, לחדש את שיחות הגרעין עם המערב ולחולל שינויים מסוימים בחברה. ואולם, פזשכיאן, שר הבריאות לשעבר ,כבר הצהיר בפומבי כי אין בכוונתו להתעמת עם הגורמים הנציים במשמרות המהפכה ועם אנשי הדת השולטים.

מסעוד פזכשיאן בעצרת לקראת הסיבוב השני בבחירות לנשיאות, טהראן, איראן, 3 ביולי 2024. רויטרס
ינסה לשפר את היחסים עם המערב. המועמד הרפורמיסטי פזשכיאן/רויטרס

שני המועמדים הבטיחו לשקם את הכלכלה, הסובלת מניהול כושל, שחיתות וסנקציות שהוטלו מחדש מאז שוושינגטון פרשה מהסכם הגרעין ב-2018.

איראנים רבים עדיין מצולקים מהדיכוי האלים של הפגנות החיג'אב שפרצו בעקבות מותה במעצר משטרת המוסר של הצעירה הכורדית מהסא אמיני בשנת 2022. מאות נהרגו, אלפים נכלאו וכמה מפגינים אף הוצאו להורג. פזשכיאן הבהיר שהוא מתנגד לאכיפה בכוח של חוקי הדת, במיוחד את החובה המוטלת על נשים לכסות את ראשן.

"אני לא אצביע. זהו 'לא' גדול לרפובליקה האסלאמית בגלל מהסא. אני רוצה מדינה חופשית, אני רוצה חיים חופשיים", אמר סטודנט בשם ספידה, בן 19, מטהראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully