וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלחם באנטישמיות והחזיר את הלייבור למרכז: זהו ראש ממשלת בריטניה החדש

עודכן לאחרונה: 5.7.2024 / 17:32

קיר סטארמר ירש מפלגה מפורקת מג'רמי קורבין אחרי הבחירות הקודמות, אך התובע הראשי לשעבר הצליח לסחוף את הבוחרים למרות תדמיתו האפורה. סטארמר - הנשוי ליהודייה - ניצל מיאוס הציבור מ-14 שנות שלטונם של השמרנים, בעוד שהאגף הפרו-פלסטיני של הלייבור צפוי לעשות לו צרות

רה"מ הנכנס של בריטניה קית' סטארמר מתקבל באהדה על ידי תומכיו/רויטרס

כשקיר סטארמר החליף את ג'רמי קורבין בהנהגת הלייבור הבריטית אחרי הכישלון בבחירות ב-2019, הוא ירש מפלגה מרוסקת ורוויה באנטישמיות, שהתרחקה מהמרכז הפוליטי אל השמאל הרדיקלי.

למרות תדמיתו האפורה כתובע הראשי של הכתר לשעבר, עורך הדין הצליח לשקם את המפלגה ולחלץ אותה הלילה מישימון האופוזיציה שבו נתקעה במשך 14 שנים. בשעות הצהריים (שישי) הוא כבר מונה רשמית לתפקיד, בתום הפגישה הפורמלית עם המלך צ'ארלס בארמון בקינגהאם.

סטארמר, בן ה-61, נכנס לפרלמנט הבריטי לפני פחות מעשור, אך חווה את אחת התקופות הסוערות והמטלטלות בהיסטוריה של הממלכה, שבמהלכה פרשה מהאיחוד האירופי, עברה מגיפת קורנה קשה וסבלה משערוריות פוליטיות בלתי-פוסקות במפלגת השלטון השמרנית.

סטאמר היה שם כדי להציב אלטרנטיבה לשמרנים, שרק בבחירות הקודמות הנחילו ללייבור את המכה הכואבת ביותר שלהם מאז 1935. הוא הרחיק את הגורמים הקיצוניים מהאגף של קורבין מעמדות המפתח והחזיר אותה למרכז-שמאל, תוך שהוא בונה מחדש את האמון של הקהילה היהודית במפלגה. העובדה שהוא נשוי לאישה יהודיה ומקיים אורח חיים יהודי בבית רק תרמה לכך.

המלך צ'ארלס עם ראש ממשלת בריטניה הנכנס קיר סטארמר בארמון בקינגהאם, 5 ביולי 2024. רויטרס
עידן חדש בבריטניה. סטארמר והמלך צ'ארלס בארמון בקינגהאם, היום/רויטרס

ראש הממשלה הבא של בריטניה, שהתנגד לברקזיט, מבטיח לשקם את מעמדה בזירה הבינלאומית ולחזק את הקשרים עם אירופה - מבלי להצטרף שוב לאיחוד האירופי. הוא הבטיח לשקם את מערכת הבריאות הציבורית הקורסת ולהגדיל את ההוצאות החברתיות של הממשלה על ידי העלאת מסים.

השמרנים הזהירו שתכניתה הכלכלית של הלייבור תעיק על הציבור הסובל כבר עתה מיוקר המחיה, וסטארמר כבר נסוג לאורך הקמפיין מחלק. אך הבוחרים זכרו מי היה בשלטון מאז 2010, והחליטו לתת את קולם לשינוי.

"עשינו זאת, השינוי מתחיל עכשיו. אור השמש של התקווה זורח שוב", אמר הבוקר סטארמר. "אנחנו חייבים להראות שהפוליטיקה יכולה להיות כוח של טוב", הוסיף והבטיח ש"המדינה תהיה במקום הראשון, והמפלגה במקום השני".

למרות הרוב הגדול של הלייבור, שבדרך לקבל 410 מושבים - אף שיהיה קטן יותר ממה שהעריכו חלק מהסקרים - צפויים לה קשיים מימין ומשמאל.

השמרנים ינסו לבסס את עצמם מחדש באופוזיציה, כשמפלגת "הרפורמה" של איש הברקזיט נייג'ל פאראג' הצליחה להכניס כמה חברי פרלמנט, בהם הוא עצמו, אחרי שעקפה אותם מימין.

עוד בוואלה!

מהפך בבריטניה: הלייבור רשמו ניצחון סוחף, השמרנים יאבדו את השלטון אחרי 14 שנה

לכתבה המלאה
קיר סטארמר בניצחון בבחירות לראשות ממשלת בבריטניה. 5 ביולי 2024. רויטרס
שחר של יום חדש. קיר סטארמר חוגג את ניצחונו הלילה/רויטרס

מנהיג הלייבור יצטרך גם להתמודד עם האגף הפרו-פלסטיני במפלגה, שדוחק בה לנקוט קו תקיף יותר נגד ישראל בשל המלחמה בעזה ולעצור את אספקת הנשק אליה. סטארמר, בדומה לעמדה של סונאק, תומך בהפסקת אש אך מגן על זכותה של ישראל להגן על עצמה.

החל מהיום, לבריטניה יש ראש ממשלה חדש, שקבל לידיו מדינה הצמאה לשינוי ולתיקון. סטארמר, כמו רבים לפניו, יגלה במהרה שניצחון בבחירות הוא החלק הקל. קורבין, שיישאר בפרלמנט אחרי שזכה במחוז הבחירה שלו כמועמד עצמאי, יהיה שם כדי להזכיר לו זאת.

(עדכון ראשון: 7:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully