וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפך בבריטניה: הלייבור רשמו ניצחון סוחף, השמרנים יאבדו את השלטון אחרי 14 שנה

עודכן לאחרונה: 5.7.2024 / 16:04

ראש המפלגה השמרנית הודה בהפסדו והתקשר לברך את ראש ממשלת בריטניה הנכנס. למרות ההפסד, סונאק שמר על מושבו בפרלמנט וימשיך לכהן כחבר באופוזיציה. סטארמר שניצח בבחירות אמר כי "עשינו זאת, השינוי מתחיל עכשיו. המדינה תהיה במקום הראשון, והמפלגה במקום השני"

סרטון מדגמים בריטניה/רויטרס

מהתוצאות החלקיות שפורסמו הבוקר (שישי) ובישרו על מפלה כואב למפלגת השלטון השמרנית.
הלייבור, בהנהגת קיר סטארמר, צפויה לזכות ב-410 מושבים מתוך 650 מושבים בפרלמנט, שיבטיחו לה רוב מוצק ונוח. בצד השני, השמרנים בהובלת ראש הממשלה היוצא רישי סונאק בדרך לתוצאה הגרועה ביותר בהיסטוריה הוותיקה של המפלגה.

"השינוי מתחיל עכשיו", הכריז סטארמר בנאום הניצחון שלו. "אמרנו שנסיים את הכאוס, ואנחנו נסיים, ואמרנו שנפתח דף חדש, ואנחנו נפתח. היום, אנחנו מתחילים פרק חדש, מתחילים לעבוד על שינוי, על המשימה להתחדשות לאומית והתחלה של שיקום של המדינה שלנו".

לדבריו, "אור השמש של התקווה זורח שוב. אנחנו חייבים להראות שהפוליטיקה יכולה להיות כוח של טוב". הוא הוסיף ש"המדינה תהיה במקום הראשון, והמפלגה במקום השני".

סונאק, שהצליח לשמור על מושבו בפרלמנט, הודה בהפסד הצורם - אם כי הוא היה גרוע פחות ממה שחזו חלק מהסקרים. הוא אמר שהוא התקשר לסטארמר כדי לברכו על הניצחון.

"היום השלטון יחליף ידיים בדרך שלווה וסדורה, עם רצון טוב של כל הצדדים", אמר סונאק. "יש הרבה מה ללמוד ולחשוב עליו ואני מקבל אחריות על ההפסד של כל כך הרבה מועמדים שמרנים שעבדו קשה. אני מצטער".

קיר סטארמר בניצחון בבחירות לראשות ממשלת בבריטניה. 5 ביולי 2024. רויטרס
המנהיג הבא של בריטניה. סטארמר בנאום הניצחון שלו, הלילה/רויטרס

השמרנים איבדו לא מעט קולות למפלגת הימין הפופוליסטית "רפורמה" של נייג'ל פאראג', שהיה בין הדמויות המובילות בקמפיין למען הפרישה מהאיחוד האירופי. פאראג', המקורב לנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, אף ייכנס לראשונה לפרלמנט עם כמה נציגים נוספים ממפלגתו הדורשת יד קשה יותר כלפי הגירה.

למרות ניצחונו המשכנע, הסקרים מצביעים על התלהבות מועטה מסטארמר או ממפלגתו, והוא עולה לשלטון בתקופה שבה המדינה ניצבת בפני שורה ארוכה של אתגרים.

נטל המס של בריטניה צפוי להגיע לרמתו הגבוהה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, גובה החוב הלאומי שלה קרוב לתוצר הכלכלי השנתי, רמת החיים צנחה והשירותים הציבוריים התדרדרו.

סטארמר כבר נאלץ לצמצם כמה מהתוכניות השאפתניות יותר של הלייבור, כמו הבטחות הדגל שלה על הוצאות בתחום הסביבה. הוא הבטיח לא להעלות מסים על הציבור העובד. "אני לא מבטיח לכם שזה יהיה קל", אמר סטארמר. "לשנות מדינה זה לא כמו ללחוץ על מתג. זו עבודה קשה. נצטרך להתחיל לזוז מיד".

הוא הבטיח לבטל את המדיניות השנויה במחלוקת של המפלגה השמרנית לשלוח מבקשי מקלט לרואנדה, אך מכיוון שהגירה הייתה סוגייה מרכזית בבחירות, הוא עצמו יהיה נתון ללחץ למצוא פתרון לעצור עשרות אלפי אנשים המגיעים דרך התעלה מצרפת בסירות קטנות.

עוד בוואלה!

נלחם באנטישמיות והחזיר את הלייבור למרכז: זהו ראש ממשלת בריטניה החדש

לכתבה המלאה
רישי סונאק, ראש ממשלת בריטניה היוצא. 5 ביולי 2024. רויטרס
הוביל את המפלגה לתבוסה הגדולה ביותר בהיסטוריה שלה. סונאק בנאום ההפסד שלו/רויטרס

בתוך המפלגה השמרנית, שכמה מבכיריה איבדו את מושבם בפרלמנט, החלה מלחמת האשמות פנימית. היו שטענו שכישלונה נבע מנטישת המרכז בעוד אחרים טענו שמפלגת "הרפורמה" שמימינה להם חשו שהמפלגה נטשה את שורשיה. פאראג', שנכשל בשבעת ניסיונותיו הקודמים להיכנס לפרלמנט, הדהד את המסר הזה.

"יש פער עצום במרכז ימין של הפוליטיקה הבריטית והתפקיד שלי הוא למלא אותו, וזה בדיוק מה שאני הולך לעשות", אמר פאראג', אחת הדמויות השנויות ביותר במחלוקת בפוליטיקה הבריטית. "האמינו לי, חבר'ה, זה רק הצעד הראשון של משהו שהולך להדהים את כולכם".

למרות כארבעה מיליון קולות, התמיכה במפלגתו לא תורגמה לכוח רב בפרלמנט בשל שיטת הבחירות בבריטניה, שאינה עושה חסד עם מפלגות קטנות. ולמרות התחזקות הימין הקיצוני בבריטניה, בניגוד למדינות אחרות באירופה, כולל צרפת, הוא אינו חלק מההנהגה או קרוב אליה.

נייג'ל פרג' בבחירות בבריטניה. 5 ביולי 2024. רויטרס
עקף את המפלגה השמרנית מימין. נייג'ל פאראג' חוגג את כניסתו לפרלמנט, הלילה/רויטרס

סטארמר הבטיח לשפר את היחסים עם האיחוד האירופי כדי לפתור בעיות שנוצרו בעקבות הברקזיט, בתקופה שבה פוליטיקאים מהימין הקיצוני והאירו-סקפטי נהנים מהצלחה ברחבי היבשת. עם זאת, למרות ההתנגדות שלו לברקזיט, הצטרפות מחודשת לאיחוד האירופי אינה על הפרק.

הוא עוד עשוי לעבוד גם מול טראמפ, שמוביל בסקרים לקראת הבחירות בארצות הברית בנובמבר על הנשיא המכהן ג'ו ביידן. טראמפ כבר שלח את ברכותיו לידידו פאראג' בפוסט שפרסם ברשת החברתית שלו.

בעוד שמדיניות הפנים של בריטניה צפויה להיות שונה לחלוטין מזו של הממשלה השמרנית היוצאת, סטארמר הבטיח להמשיך את תמיכתה החד משמעית של לונדון באוקראינה במלחמתה נגד רוסיה. בנושאי חוץ רבים, מדיניותו של סטארמר - הנשוי ליהודייה - דומה לזו של סונאק, כמו ביחסו לישראל.

ואולם, האגף הפרו-פלסטיני במפלגה כמו גם כמה מועמדים עצמאיים שניצחו את מועמדי הלייבור - בהם קודמו בתפקיד ג'רמי קורבין האנטי-ישראלי - צפויים להקשות עליו בכל הנוגע להמשך המלחמה בעזה והיחסים הביטחוניים עם ישראל.

מפלה ידועה מראש

הלייבור, שהייתה על הקרשים לאחר הבחירות הקודמות ב-2019, התאוששה באופן יוצא דופן - לא מעט בשל התנהלותם של השמרנים עצמם ופחות בזכות עצמה.

הדרך להפסד שלהם נסללה שנה לאחר הניצחון הסוחף של בוריס ג'ונסון, עם תחילת מגיפת הקורונה ב-2020. בריטניה הייתה אחת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהמגיפה, והזעם הציבורי על הממשלה גבר כשנחשפו שורה ארוכה של אירועים ומסיבות שהתקיימו בדאונינג 10 בעוד שהמדינה הייתה תחת הגבלות מחמירות.

המפלגה החלה לצנוח בסקרים ולהיקלע למלחמות פנימיות שהובילו לנפילתו של ג'ונסון ב-2022 ולכהונתה הרת האסון של מחליפתו ליז טראס, שנמשכה שישה שבועות בלבד. הלילה היא איבדה את המושב שלה בפרלמנט.

ששת השבועות ההרסניים של ראשות הממשלה של ליז טראס, שבאו לאחר שג'ונסון נאלץ לפרוש בסוף 2022, חיזקו את הירידה, וסונאק לא הצליח להשפיע על ההובלה של הלייבור בסקרים.

סונאק, שקיווה לעצור את המפולת, הפתיע רבים במפלגה במאי, כשהקדים את הבחירות בכמה חודשים חרף יתרון של כ-20% של הלייבור בסקרים. קמפיין הבחירות הקצר היה כישלון חרוץ עבור סונאק, עם לא מעט שערוריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully