וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תחושה שנתתי יותר מדי": הסטודנטים שגויסו למילואים ביקשו את המענק שהובטח להם, והופתעו מהתשובה

עודכן לאחרונה: 3.7.2024 / 22:25

סטודנטים שפנו למוקד צה"ל גילו כי התשלום של המדינה על הלימודים בזמן המלחמה לא יועבר אם קיבלו סבסוד מהמוסד האקדמי. כתוצאה מכך, הם ייאלצו לשלם בהמשך את הסכום שנחסך מהם השנה כשנאלצו לוותר על סמסטרים שלמים - ולחמו בעזה. "הם מבטיחים, וכשמגיע רגע האמת נעלמים"

כוחות צה"ל תקפו מהאוויר ומהקרקע ברצועת עזה/דובר צה"ל

סטודנטים משרתי מילואים שניסו להגיש בקשה לקבלת המענקים של המדינה גילו כי ייתכן שכלל לא יזכו להם. כשניסו לברר את הפרטים מול המוקד הטלפוני של צה"ל התברר להם כי הסכום יחושב רק ביחס לשכר הלימוד ששולם בפועל, מה שיבטל את המענק עבור רבים. הזעם שעוררה ההחלטה מצטרף לדחייה ברגע האחרון של קבלת הסכום שהיה אמור להיכנס השבוע בעקבות קשיים בירוקרטיים והדרישה לשלוח מסמכים נוספים.

משמעות המהלך היא שהמדינה תסבסד את כספי המענקים דרך התרומות והתקציבים הנוספים שהצליחו להשיג המוסדות לאחר המלחמה, כדי ללכת לקראת הסטודנטים. כך, סטודנטים שקיבלו מענק מצד המוסדות האקדמיים שגייסו כספים - יזכו כעת בסכום נמוך משמעותית או שלא יזכו למענק כלל.

בתחילת המלחמה, הצהירו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הביטחון יואב גלנט כי הממשלה תסייע לסטודנטים ששירתו 60 ימי מילואים, כמענק חד-פעמי. במערך העורפי הובטח סיוע של 30%, וללוחמים - 100%. בדף ההסבר אמנם נכתב כי לא הסכום שישולם לא יעלה על שכר הלימוד ששולם בפועל, אך הסטודנטים שהיו בעיצומה של לחימה מאשימים כי זה לא המסר שהועבר להם, וכי המדינה מנסה לחסוך על גבם. בנוסף לכך, במוקד הטלפוני נמסר למי שזכאי למענק חלקי כי הוא יחושב מתוך הסכום ששילם בפועל או כלל לא ישולם אם זכה למענקים מהמוסד האקדמי.

פעילות צוות הקרב של חטיבת ביסל"ח (828) במרחב רפיח, 6.6.24. דובר צה"ל
פעילות צוות הקרב של חטיבת ביסל"ח (828) במרחב רפיח, 6.6.24/דובר צה"ל
נועם וולף. באדיבות המצולמים
נועם וולף/באדיבות המצולמים

לדברי הסטודנטים, הם ייאלצו לשלם את הסכום שנחסך מהם השנה כשנאלצו לוותר על סמסטרים שלמים בהשלמת אותם סמסטרים בשנה הבאה, מה שיעמיק את הנזק הכלכלי שמצטבר גם כך. "בתחילת המלחמה הייתה הבטחה שצה"ל יכסה את שכר הלימוד ב-1 ביולי בעשרת אלפים שקל. השבוע פרסמו עדכון שזה לא יקרה אוטומטית, וגם לא עשרת אלפים שקלים", אמר נועם וולף, בן 27, הלומד רפואה בטכניון.

וולף שירת חצי שנה ולחם בעזה, כשהוא נדרש לוותר על לימודים והזדמנויות עבודה. "בטכניון למשל הביאו מענק של 6,000 שקלים מהשכר הלימוד. בצה"ל אומרים אתם לא שילמתם, ככה שצריך להביא לכם פחות. אני לא עשיתי סמסטר אז הטכניון לא חייב אותי עליו, אבל זה אומר שהלימודים שלי התעכבו. המענק מהטכניון מכסה את הסמסטר הנוכחי, אבל לא את זה שנגרר לבא בעקבות המלחמה, ככה שעליו לא אקבל כלום מהצבא למרות שהפסדתי אותו בגלל המלחמה. מבחינת הצבא אין למי לפנות. זה מה שאנחנו מציעים וזה מה שאתה מקבל. ועכשיו לא אקבל כלום ממה שציפיתי", שיתף.

חטיבת ההרים בתרגיל להגברת המוכנות לקראת המלחמה בצפון. דובר צה"ל
חטיבת ההרים בתרגיל להגברת המוכנות לקראת המלחמה בצפון/דובר צה"ל

"יש פגיעה כלכלית קשה בעבודה בגלל המילואים", הוא מוסיף. "היו עשר משרות שהתחלתי להתמיין אליהם ולא יכולתי להמשיך בגלל המילואים. אתה דוחה סמסטר, הצבא אומר הכול טוב, נשלם לך, וכשמגיע רגע האמת נעלמים. דווקא אני ששירתתי בעזה הכי נדפק, כי לא יכולתי בכלל לעשות את הסמסטר בניגוד למשרתים אחרים, וגם לא אקבל את הכסף מהצבא. התחושה שנתתי יותר מדי - אז אני מקבל פחות. זה מאכזב. הצבא רוכב על ההזדמנות".

סטודנט נוסף, שזכאי למענק חלקי, אמר כי "במוקד אמרו שבכלל יכול להיות שלא נשלם לך כי קיבלת יותר מ-30% מהאוניברסיטה. האוניברסיטאות גייסו תרומות ומביך שהמדינה משתמשת בזה ומורידה מהכסף שלנו. כולם עצבניים מאוד עכשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully