וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לתקוף": אחרי ההימור הכושל, מקרון בקרב מאסף נגד הימין הקיצוני

2.7.2024 / 9:18

נשיא צרפת הורה על שיתוף פעולה עם גוש השמאל, שסיים במקום השני בסיבוב הראשון, כדי לצמצם את המרוצים בסיבוב המכריע ולמנוע מהאיחוד הלאומי רוב מוחלט. מועמדה של לה פן לראשות הממשלה מזהיר מהשמאל הקיצוני: "איום קיומי לצרפת". היהודים מודאגים משני המחנות

הפגנות בפריז אחרי ניצחון הימין הקיצוני בסיבוב הראשון בבחירות/רויטרס

מתנגדי הימין הקיצוני בצרפת פועלים לבנות חזית מאוחדת שתחסום את דרכה לשלטון של מפלגתה של מארין לה פן, שרשמה הישגים היסטוריים בניצחונה בסיבוב הראשון של הבחירות לפרלמנט ביום ראשון.

מפלגת האיחוד הלאומי ובעלי בריתה זכו ב-33% מהקולות, ואחריה גוש מפלגות שמאל עם 28% כשאחריהן משתרכת מאחור מפלגתו של הנשיא עמנואל מקרון ושותפותיה, שקיבלו 22% מהקולות בלבד.

בעוד שבשווקים הפיננסיים נרשמה תחושת הקלה מסוימת לאור העובדה שהאיחוד הלאומי לא זכה במספר קולות גדול יותר, עבור מקרון היה זה כישלון מוחץ, שני בתוך חודש. הוא הכריז על בחירות בזק לאחר שמפלגתו הובסה בידי הימין הקיצוני בבחירות לפרלמנט האירופי בחודש שעבר, רק כדי לראות את המפלגה של לה פן נמצאת על סף השלטון.

השאלה אם מפלגת האיחוד הלאומי האירוסקפטית, המתנגדת למהגירה, תוכל להרכיב ממשלה תלויה כעת במידת ההצלחה של שיתוף הפעולה בין יריביה הרבים. היא תזדקק לפחות ל-289 מושבים בפרלמנט כדי להשיג רוב מוחלט. לפי הסקרים, תוצאות הסיבוב הראשון מראות כי היא בדרך לזכות ב-250 עד 300 מושבים, אך אלו רחוקים מלהיות מדויקים בשל שיטת הבחירות.

בעבר, מפלגות מרכז-ימין ומרכז-שמאל חברו יחד כדי להרחיק את המפלגה של לה פן מהשלטון, אך השותפות הזו, המכונה "החזית הרפובליקנית", פחות ודאית מתמיד.

מנהיגת מפלגת הימין הקיצוני האיחוד הלאומי, מארין לה פן, מגיבה לתוצאות הבחירות לפרלמנט בצרפת, 30 ביוני 2024. רויטרס
מפלגתה קרובה להנהגה. לה פן אחרי תוצאות הבחירות בראשון/רויטרס

מנהיגי קואליציית "החזית העממית החדשה" וברית המרכז של מקרון הודיעו אמש כי מועמדיהן יפרשו במחוזות שבהם מועמד אחר נמצא בעמדה טובה יותר לנצח את מועמד האיחוד הלאומי. בתחילה לא היה ברור אם הסכם כזה יהיה תקף גם עבור מועמדים ממפלגת השמאל הקיצוני "צרפת בלתי-כנועה" של ז'אן-לוק מלנשון, דמות שנויה במחלוקת עם עבר במפלגה הקומוניסטית והתבטאויות אנטישמיות.

אך אף שמקרון הזהיר ערב הבחירות מפני הקיצונים משמאל ומימין - שהמדיניות שלהם, לדבריו, עלולה להוביל למלחמת אזרחים - כעת הוא ממוקד לבלום את האיחוד הלאומי. מקור שהיה בפגישה סגורה שקיים אתמול מקרון בארמון האליזה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שהנשיא אמר לשרים שמניעת הרוב המוחלט מהימין הקיצוני היא בראש סדר העדיפויות. לדבריו, הובהר שההסכם עם השמאל הקיצוני יחול על בסיס כל מועמד לגופו.

הוא הוסיף שמקרון סיים את נאומו בפגישה בארמון האליזה בקריאה: "לתקוף!".

לפי שיטת הבחירות הצרפתית, אם אף מועמד לא זוכה ביותר ממחצית מהקולות בסיבוב הראשון, שני המועמדים המובילים מעפילים אוטומטית לסיבוב השני, כמו גם כל אלה עם 12.5% מהקולות ומעלה. בסיבוב השני, מי שזוכה במירב הקולות, מנצח במרוץ, ללא חשיבות לפער.

לפי חברת הסקרים Ipsos, הסיבוב הראשון הוביל לכ-300 מרוצים משולשים מתוך 577 מושבי הבחירה באסיפה הלאומית, שבדרך כלל משחקים יותר לטובת הימין הקיצוני מאשר במרוצים של ראש בראש. אך עד הבוקר, המועמדים במקום השלישי כבר פרשו מכ-160 מרוצים.

עוד בוואלה!

בגיל 28, "גור האריות" של לה פן חולם על ראשות ממשלת צרפת

לכתבה המלאה
נשיא צרפת עמנואל מקרון מגיע להצביע בקלפי בבחירות לפרלמנט בפריז, 30 ביוני 2024. רויטרס
אמר לשריו שבלימת הימין הקיצוני היא בראש סדר העדיפויות. מקרון מגיע לקלפי, ראשון/רויטרס

האיחוד הלאומי של מארין לה פן הייתה עד לפני שנים אחדות מצורעת בפוליטיקה הצרפתית, אולם היא הצליחה לשפץ את תדמיתה ולקרוץ גם למצביעים מהמרכז-ימין המתוסכלים ממצב הביטחון וההגירה במדינה ושרואים במקרון כמי שמנותק מבעיות היומיום שלהם.

מולה קמה ברית החזית העממית החדשה, שנעה מהמרכז-שמאל לשמאל הקיצוני. חברותיה שמו בצד את המחלוקות הרבות ביניהן כדי לבלום את הקמתה הראשונה של ממשלת ימין קיצוני בצרפת מאז מלחמת העולם השנייה.

"אני מרוצה, כי אנחנו זקוקים לשינוי", אמר תומך האיחוד הלאומי, ז'אן-קלוד גייה, בן 64, במעוז הצפוני של לה פן, הנין-בומון. "דברים לא זזו, והם חייבים לזוז".

אחרים חששו שעליית האיחוד הלאומי והמצע הלאומני שלו יגרמו למתחים גוברים בחברה הצרפתית.
"אני לא חושבת שאנשים מבינים מה קורה, הם חושבים רק על יוקר המחיה ודברים כאלה לטווח קצר", אמרה ימינה אדו מחוץ לסופרמרקט בעיירה הסמוכה אוניס, דרומית לליל. "עצוב לי מאוד".

מנהיג מפלגת השמאל הקיצוני ז'אן-לוק מלנשון מגיב לתוצאות הבחירות לפרלמנט של צרפת, 30 ביוני 2024. רויטרס
בקהילה היהודית חוששים לא פחות מהשמאל הקיצוני. מלנשון בנאום אחרי הבחירות, ראשון/רויטרס

ההישגים של לה פן התקבלו בברכה על ידי לאומנים וקבוצות ימין קיצוני ברחבי אירופה, כולל ראש ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני ומפלגת "ווקס" הספרדית. פדרו סנצ'ס, ראש הממשלה הסוציאליסטי של ספרד, אמר שמפלגות השמאל עדיין יכולות לסכל ניצחון מוחלט של האיחוד הלאומי.

שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק, הביעה דאגה מעלייתה של "מפלגה שרואה באירופה את הבעיה ולא את הפתרון", ויצרה הקבלה לתמיכה הגוברת במפלגת הימין הקיצוני אלטרנטיבה לגרמניה (AfD) בארצה.

ממשלה בהנהגת האיחוד הלאומי תעלה שאלות גדולות לגבי הכיוון שאליו מועדות פניו של האיחוד האירופי. ארגוני זכויות אדם הביעו חששות לגבי האופן שבו מדיניות "צרפת תחילה" תחול על מיעוטים אתניים, בעוד כלכלנים תהו לגבי מקורות המימון של תוכנית ההוצאות הכלכליות הכבדות של המפלגה.

הפגנות נגד הימין הקיצוני בעקבות תוצאות הבחירות לפרלמנט, פריז, צרפת, 30 ביוני 2024. רויטרס
הפגנות נגד הימין הקיצוני בפריז אחרי הבחירות, ראשון/רויטרס

מפלגתה של לה פן מבטיחה השקעות ממשלתיות גדולות אם תנהיג את הממשלה הבאה, חרף הגירעון הכבד של צרפת, ולצמצם את ההגירה. אך בתחום מדיניות החוץ, היא מיתנה את עמדותיה שנתפסו בעבר כפרו-רוסיות וברדלה הבהיר שפריז תמשיך לספק נשק לקייב - אך לא תשלח חיילים לאוקראינה כפי שהציע מקרון.

מועמדה לראשות הממשלה, ז'ורדן ברדלה בן ה-28, כבר רמז שיאתגר את מקרון בנושאים גלובליים, כולל מקומה באיחוד האירופי, שצרפת היא אחת מהחברות המייסדות שלו. אך המפלגה כבר אינה קוראת לפרישה מנאט"ו, שחיוניותה לביטחון אירופה התגברה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. היא אף מנסה לקרוץ לקול היהודי עם הצהרות תקיפות נגד אנטישמיות והתנגדותה להקמת מדינה פלסטינית.

לאחר הסיבוב הראשון, ברדלה ממקד את התקפותיו נגד מפלגות השמאל, ותיאר את השמאל הקיצוני כ"איום קיומי" על צרפת.

התרחיש השני האפשרי מלבד ממשלה של הימין הקיצוני הוא פרלמנט ללא רוב מוחלט לאף אחת מהמפלגות, מה שעשוי לשתק את צרפת עד סום כהונתו של מקרון ב-2027. בינתיים, ראש הממשלה שלו, גבריאל אטאל, הקפיא את תוכניות הרפורמה באבטלה שהיו אמורות להפחית את הקצבאות לדורשי עבודה במהלך שעשוי להקל על מצביעי שמאל לתמוך במועמדים של מפלגת השלטון.

בצד השני, מחוקקים במפלגה השמרנית מהמרכז-ימין דחקו במועמדיהם לסגת ממחוזות שבהם מהלך כזה יפעל לטובת האיחוד הלאומי בסיבוב השני. המפלגה, בעבר מפלגת שלטון, קיבלה רק 7% מהקולות בסיבוב הראשון. היא טרם הבהירה את עמדתה הרשמית לקראת הסיבוב המכריע בשבוע הבא.

"מקרון תומך במפלגה של תומכי חמאס"

עבור הקהילה היהודית בצרפת - הגדולה ביותר באירופה - מדובר בסכנה זהה. יוהאן טייב, עיתונאי יהודי-צרפתי, האשים את מקרון ב"תמיכה במפגלה הנשלטת על ידי תומכי חמאס". לדבריו, הוא "עשה סיבוב" על הארגונים היהודיים שתמכו במועמדתו לפני שנתיים, כשראו במדיניות המתונה שלו את החסם הטוב ביותר מפני הקיצונים משמאל ומימין.

ארגון הגג של יהודי צרפת, הקרי"ף, הכריז על מדיניות של "לא זה ולא זה", הדוחה פוליטיקאים קיצונים משני המחנות. במקביל, כמה מבכירי הקהילה היהודית בצרפת, שחווה גל של אנטישמיות מאז 7 באוקטובר והמלחמה בעזה, הודיעו שהם יתמכו בימין הקיצוני כדי לבלום את השמאל הקיצוני, שבעיניהם מסוכן יותר עבורם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully