וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הימין הקיצוני ניצח בסיבוב הראשון בבחירות לפרלמנט בצרפת, ההכרעה - בשבוע הבא

עודכן לאחרונה: 2.7.2024 / 7:21

מפלגת האיחוד הלאומי קיבלה 33% מהקולות, אך רק בסיבוב המכריע בשבוע הבא יתבהר אם היא תוכל להקים ממשלה. אל המקום השני הגיעה ברית מפלגות השמאל. מקרון, שהגוש שלו התרסק למקום השלישי, קרא לשתף פעולה כדי לבלום את הימין הקיצוני. לה פן: "מחקנו את המחנה שלו"

הבחירות לפרלמנט האירופי: ניצחון היסטורי לימין הקיצוני בצרפת/צילום: רויטרס

מפלגת הימין הקיצוני בצרפת ניצחה בסיבוב הראשון בבחירות לפרלמנט - כך עולה מתוצאות רשמיות שפורסמו הבוקר (שני), יממה אחרי הבחירות הדרמטיות, שעליהן הכריז הנשיא עמנואל מקרון בשל ניצחון הימין הקיצוני בבחירות לפרלמנט האירופי בתחילת החודש שעבר. עם זאת, התוצאות הסופיות יתבהרו רק בתום הסיבוב השני בשבוע הבא.

לפי התוצאות הסופיות, מפלגת האיחוד הלאומי ובעלי בריתה זכו ב-33% מהקולות, ואחריה קואליציית מפלגות השמאל, החזית העממית החדשה, עם 28%, לפני גוש המרכז של הנשיא עמנואל מקרון עם 22 % בלבד. שיעור ההצבעה היה גבוה - כ-66.71% מבעלי זכות הבחירה. זהו הנתון הגבוה ביותר מאז 1997.

למרות ההישג של מפלגת האיחוד הלאומי של מארין לה פן, שיטת הבחירות בצרפת מקשה על היכולת לדעת כיצד תיראה חלוקת המושבים הסופית באסיפה הלאומית. ביום ראשון הקרוב ייערכו בחירות במחוזות הבחירה שבהם אף אחד מהמועמדים לא קיבל 50% מהקולות, ורק מדגם אחד נתן לימין הקיצוני רוב מוחלט בפרלמנט של 289 מושבים ומעלה. המפלגה הבהירה שלא תנסה להרכיב קואליציה אם היא לא תזכה ברוב שכזה.

מקרון - שההימור שלו על הקדמת הבחירות נכשל - קרא לקואליציה רחבה בסיבוב השני כדי לבלום את המועמדים של האיחוד הלאומי. הוא יישאר בכל מקרה בתפקיד עד לתום הקדנציה השנייה שלו ב-2027, אך יתקשה למשול אם תקום ממשלה לעומתית מהימין או מהשמאל הקיצוני שלה יהיו השלכות דרמטיות על צרפת והאיחוד האירופי כולו.

מארין לה פן -מנהיגת מפלגת הימין הקיצוני לאחר הסבב הראשון של התוצאות 30 ביוני 2024. רויטרס
מפלגתה רשמה ניצחון היסטורי בסיבוב הראשון. לה פן חוגגת את התוצאות, אתמול/רויטרס

בנאום ניצחון במחוז הבחירה שלה, אמרה לה פן שאזרחי צרפת שמו את מפלגתה בחזית. לדבריה, הם "מחקו למעשה את המחנה של מקרון". "הצרפתים הראו את נכונותם לשים מאחור את הכוח הבזוי והמאכל", אמרה לה פן על שלטונו של מקרון בפני קהל תומכיה הנלהב במחוז הבחירה שלה בהני-בומון.

בן חסותה של פן, ז'ורדן ברדלה בן ה-28, הוא מועמדה לתפקיד ראש הממשלה הבא. הצבתו בהנהגת המפלגה נועדה למשוך את הצעירים ולנקות את המפלגה מהשערוריות האנטישמיות שאפיינו אותה תחת הנהגת אביה של לה פן ומייסד המפלגה, ז'אן-מארי. לה פן עצמה, שהפסידה פעמיים למקרון, מכוונת לבחירות הבאות לנשיאות בעוד שלוש שנים.

"אהיה ראש ממשלה שיעבוד בשיתוף פעולה, המכבד את החוקה ואת תפקיד נשיא הרפובליקה, אך בלתי מתפשר לגבי המדיניות שניישם", אמר לאחר המדגמים.

סיכויי הימין הקיצוני לזכות בשלטון בשבוע הבא תלויים בדילים פוליטיים בין יריביה. בעבר, מפלגות מרכז-ימין ומרכז-שמאל חברו יחד כדי להרחיק את המפלגה של לה פן מהשלטון, אך השותפות הזו, המכונה "החזית הרפובליקנית", פחות ודאית מתמיד.

לפי שיטת הבחירות הצרפתית, אם אף מועמד לא זוכה ביותר ממחצית מהקולות בסיבוב הראשון, שני המועמדים המובילים מעפילים אוטומטית לסיבוב השני, כמו גם כל אלה עם 12.5% מהקולות ומעלה. בסיבוב השני, מי שזוכה במירב הקולות לוקח את מחוז הבחירה. שיעור ההצבעה הגבוה ביום ראשון מצביע על כך שצרפת בדרך למספר שיא של מרוצים משולשים, שבדרך כלל משחקים יותר לטובת הימין הקיצוני מאשר במרוצים של ראש בראש.

עוד בוואלה!

בגיל 28, "גור האריות" של לה פן חולם על ראשות ממשלת צרפת

לכתבה המלאה
נשיא צרפת עמנואל מקרון מצביע בבחירות לפרלמנט בקלפי בפריז, 30 ביוני 2024. רויטרס
ההימור שלו על הקדמת הבחירות נשכל. מקרון מצביע, אתמול/רויטרס

מקרון קרא לבוחרים להתאחד מאחורי מועמדים שהם "רפובליקנים ודמוקרטים בבירור", שעל פי הצהרותיו האחרונות לא כוללים את מועמדי האיחוד הלאומי מהימין הקיצוני ולא את מועמדי מפלגת השמאל הקיצונית "צרפת בלתי-כנועה", שהיא חלק מהחזית העממית החדשה.

מנהיגים פוליטיים מהמרכז-שמאל ומהשמאל הקיצוני קראו למועמדיהם שהגיעו למקום השלישי בסיבוב הראשון לפרוש. "הקו המנחה שלנו פשוט וברור: אף לא קול אחד נוסף לאיחוד הלאומי", אמר מנהיג "צרפת בלתי-כנועה" ז'אן-לוק מלנשון.

עם זאת, מפלגת המרכז-ימין הרפובליקנית, שהתפצלה לפני ההצבעה עם מספר קטן של מחוקקים שלה שהצטרפו לאיחוד הלאומי, לא נתנה הנחיות למועמדים שלה.

בשעות הלילה, כמה אלפי מפגינים נגד הימין הקיצוני התאספו בכיכר הרפובליקה בפריז בעצרת של החזית העממית.

נג'יה חאלדי, מורה בת 33, אמרה שהיא חשה "גועל, עצב ופחד" לנוכח ההישג של האיחוד הלאומי. "אני לא רגילה להפגין", אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס. "אני חושבת שבאתי להרגיע את עצמי, לא להרגיש לבד".

הפגנה נגד מפלגת הימין הקיצוני האיחוד הלאומי אחרי תוצאות הבחירות לפרלמנט, פריז, צרפת, 30 ביוני 2024. רויטרס
הפגנה של מתנגדי הימין הקיצוני בפריז לאחר פרסום התוצאות, הלילה/רויטרס

האיחוד הלאומי של מארין לה פן הייתה עד לפני שנים אחדות מצורעת בפוליטיקה הצרפתית, אולם היא הצליחה לשפץ את תדמיתה ולקרוץ גם למצביעים מהמרכז-ימין המתוסכלים ממצב הביטחון וההגירה במדינה. מולה קמה ברית של מפלגות שמאל, כולל מהשמאל הקיצוני, ששמו בצד את המחלוקות הרבות ביניהן כדי לבלום את הקמתה הראשונה של ממשלת ימין קיצוני בצרפת מאז מלחמת העולם השנייה.

אזרחים בצרפת לאחר  הסיבוב הראשון של הבחירות המחוקקות .30 ביוני 2024. רויטרס
תומכי האיחוד הלאומי חוגגים את הישגי המפגלה בעצרת של לה פן, אתמול/רויטרס

מפלגתה של לה פן מבטיחה השקעות ממשלתיות גדולות אם תנהיג את הממשלה הבאה, חרף הגירעון הכבד של צרפת, ולצמצם את ההגירה. אך בתחום מדיניות החוץ, היא מיתנה את עמדותיה שנתפסו בעבר כפרו-רוסיות וברדלה הבהיר שפריז תמשיך לספק נשק לקייב - אך לא תשלח חיילים לאוקראינה כפי שהציע מקרון.

אף שהרפובליקה החמישית של צרפת כבר ידעה שלוש תקופות שבהן הנשיא וראש הממשלה הגיעו ממחנות הפוכים, עמדותיהם מעולם לא היו שונות כפי שיקרה בתרחיש שבו ברדלה ראש הממשלה. מקרון הבהיר שאין לו כוונה להתפטר מתפקידו והוא יישאר בו עד תום הכהונה השנייה והאחרונה שלו. הוא הזהיר שהמדיניות של שני המחנות - הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני - עלולה להוביל למלחמת אזרחים.

ברדלה כבר רמז שיאתגר את מקרון בנושאים גלובליים, כולל מקומה באיחוד האירופי, שצרפת היא אחת מהחברות המייסדות שלו. אך המפלגה כבר אינה קוראת לפרישה מנאט"ו, שחיוניותה לביטחון אירופה התגברה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. היא אף מנסה לקרוץ לקול היהודי עם הצהרות תקיפות נגד אנטישמיות והתנגדותה להקמת מדינה פלסטינית.

אזרחים בצרפת לאחר  הסיבוב הראשון של הבחירות המחוקקות .30 ביוני 2024. רויטרס
באירופה עוקבים מקרוב אחר תוצאות הבחירות בצרפת/רויטרס

החזית העממית החדשה - הקרויה על שם החזית העממית שקמה בצרפת ערב מלחמת העולם השנייה כדי לבלום את הפשיזם - מורכבת מערב רב של מפלגות, מהמרכז-שמאל המתון ועד למפלגת השמאל הקיצוני "צרפת בלתי כנועה" המתנגדת לנאט"ו ולאיחוד האירופי. בהנהגתה עומד מלנשון, אחד מיריביו החריפים ביותר של הנשיא המחזיק בעמדות אנטי-ישראליות ואנטישמיות.

(עדכון ראשון: 20:10, 30 ביוני 2024)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully