וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן מנסה להתאושש מהעימות מול טראמפ: "חש מושפל וחסר ביטחון"

נשיא ארה"ב יתכנס עם משפחתו בקמפ דייוויד לאחר הופעתו הגרועה מול יריבו, שהובילה לספקות לגבי יכולתו לנצח בנובמבר. בבית הלבן מבהירים שאין בכוונתו לפרוש מהמרוץ, אך בכירים במפלגה הדמוקרטית מביעים דאגה רבה בשיחות פרטיות. "יהיה שינוי כיוון רק אם ג'יל תחליט על כך"

דיון נשיאותי ראשון ב-2024 באטלנטה ביידן טראמפ/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מנסה להתאושש מהופעתו הגרועה בעימות הנשיאותי מול דונלד טראמפ, והיום (ראשון) הוא ומשפחתו יתכנסו בקמפ דייוויד ברקע החשש הגובר במפלגה הדמוקרטית מסיכוייו לנצח בבחירות בנובמבר.

אף שהמפגש המשפחתי הזה נקבע מראש, ברשת NBC דווח שביידן ידון בעתיד הקמפיין שלו עם בני משפחתו, אך הבית הלבן וגורם בקמפיין הכחישו נרחצות את הדיווח ואמרו שהוא אינו מבוסס.

למרות הנאום התקיף שנשא ביום שישי בקרוליינה הצפונית אחרי העימות, שבו כבר נשמע קוהרנטי ונחוש הרבה יותר, ב-NBC ציטטו אדם המעורה במצב רוחו שתיאר את הנשיא כמי שחש "מושפל וחסר ביטחון".

לדבריו, ביידן מודע לכך שהופעתו בעימות - שבמהלכו הוא בהה למרחק ופיו היה פתוח, כשלפרקים הוא היה מבולבל וקשה לשמיעה - תיחקק מעבר לנשיאותי. "יש בלגן", אמר אותו אדם.

אדם אחר שמכיר את הדינמיקה סביב ההחלטות של הנשיא אמר שבסופו של דבר ביידן יקשיב רק לאדם אחד. "האדם היחיד שיש לו השפעה אולטימטיבית עליו הוא הגברת הראשונה", אמר אותו אדם על ג'יל ביידן. "אם היא תחליט שצריך לשנות כיוון, יהיה שינוי כיוון".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ורעייתו ג'יל ביידן יורדים ממטוס אייר פורס 1, 29 ביוני 2024. רויטרס
ביידן ורעייתו ג'יל ביידן יורדים מאייר פורס 1/רויטרס

לאחר פרסום הדיווח ב-NBC, מקור המעורה בנושא אמר לרשת שהכינוס בקמפ דיוויד לא יהיה מפגש משפחתי רשמי. "כל דיון על הקמפיין צפוי להיות לא רשמי, אף אחד לא יושב לדיון פורמלי או מכריע".

אניטה דאן, אחת מיועציו הקרובים ביותר של ביידן, אמרה אתמול לרשת MSNBC שהנשיא בן ה-81 לא דן עם מקורביו בפרישה מהמרוץ וכי השיחות הפנימיות התמקדו בצעדים הבאים שלו.

"היה לנו עימות גרוע", אמרה דאן. "מה עושים עכשיו? אתה יודע, הנשיא, מעל לכל, מתמקד במה לעשות הלאה? מה אני צריך לעשות?"

עד כה, מנהיגי המפלגה הביעו תמיכה פומבית בביידן, כולל בציוצים שפרסמו הנשיאים לשעבר ברק אובמה וביל קלינטון. עם זאת, דמוקרטים בכירים בקונגרס, כולל האקים ג'פריס מניו יורק, ג'ים קלייברן מדרום קרוליינה וננסי פלוסי מקליפורניה, הביעו בשיחות פרטיות חששות לגבי יכולתו, כך לפי שני מקורות המעורים בדיונים הללו.

נציג דמוקרטי בבית הנבחרים שסבור שעל ביידן לפרוש מהמרוץ - אך טרם קרא לכך בפומבי - אמר ל-NBC כי שלושה מעמיתיו הביעו את אותו הלך הרוח בהצבעות בבית הנבחרים ביום שישי.

עוד בוואלה!

העימות הנשיאותי: ביידן התרסק והפאניקה במפלגה הדמוקרטית בשיאה

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. רויטרס
מודאג מאיך שהופעתו תיזכר. ביידן בעימות מול טראמפ/רויטרס

באופן פומבי, בכירי המפלגה הדמוקרטית הביעו תמיכה בנשיא והכחישו שהם הביעו ספקות לגביו בשיחות פרטיות.

"ליו"ר בית הנבחרים פלוסי יש אמון מלא בנשיא ביידן והיא מצפה להשתתף בטקס ההשבעה שלו ב-20 בינואר 2025", אמר איאן קרגר, דובר של יו"ר בית הנבחרים לשעבר. "כל רמיזה שהיא נקטה דרך פעולה אחרת היא פשוט לא נכונה".

דוברת של ג'פריס, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, אמרה שהוא "הבהיר שוב ושוב בפומבי ובפרטי שהוא תומך בנשיא ג'ו ביידן".

דוברת של קלייברן, שיקיים היום עצרת תמיכה בביידן בוויסקונסין, אמרה שיש לו "אמון מוחלט בנשיא ג'ו ביידן" ובמועמדות שלו ושל סגניתו קמלה האריס. "כל הדיווחים שלפיהם חבר הקונגרס הביע משהו מלבד תמיכה איתנה בנשיא ביידן אינם נכונים לחלוטין".

עם זאת, קיימת הבנה בקרב דמוקרטים בכירים כי יש לתת לביידן מרחב לקבוע את צעדיו הבאים. הם מאמינים שרק הנשיא, בהתייעצות עם משפחתו, יכול להחליט אם להתקדם או לסיים את הקמפיין שלו מוקדם - ושהוא לא יגיב טוב ללחץ עליו.

"מקבלי ההחלטות הם שני אנשים - זה הנשיא ורעייתו", אמר גורם המעורה בדיונים והוסיף: "מי שלא מבין עד כמה ההחלטה הזו תהיה אישית ומשפחתית, לא מכיר את המצב".

העימות הנשיאותי הראשון ב-2024 באטלנטה בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ, 28 ביוני 2024. רויטרס
"הדמוקרטים צריכים לנשום עמוק ולהסתכל על הסקרים"/רויטרס

השיחות הפרטיות הללו בין ביידן, בני משפחתו ויועציו הבכירים נערכות על רקע החרדה האוחזת בחלקים מהמפלגה הדמוקרטית בעקבות הופעתו של ביידן והתדירות שבה נראה היה שחוט המחשבה שלו נקטע.

הקמפיין שלו קיים אתמול שיחת ועידה עם חברי הוועדה הדמוקרטית הלאומית, שלפי בכיר בקמפיין ביידן היה מאמץ להרגיע את בכירי המפלגה ולהראות שצוותו נמצא בקשר עם בעלי בריתה. "אנחנו מניעים את זה", אמר הבכיר.

עוזריו ויועציו הבכירים של ביידן אמרו לצוותו להישאר ממוקדות בפגישות ובדיונים. המסר שלהם, לדברי בכיר בממשל: "נצלח את הסערה, כמו תמיד".

מקורות תיארו בפני NBC שלוש קבוצות בקרב הדמוקרטים: אלה שיגנו על ביידן בכל מצב, אלה שמוכנים לזרוק אותו, ואלה שמחכים לראות מה הוא יעשה - ואיך ייראו הסקרים הקרובים - לפני שיחרצו את דינו. זו הקבוצה שאחריה עוקבים בכירי המפלגה אחרי מקרוב.

"הדמוקרטים צריכים לנשום עמוק ולהסתכל על הסקרים, להסתכל על המצביעים המתנדנדים", אמר יו"ר של המפלגה הדמוקרטית באחת המדינות. "עד שאני לא רואה משהו אחר, הוא האדם שהרכיב את הקואליציה הזאת, הוא האדם שיש לו את הרקורד, הוא האדם שניצח את דונלד טראמפ. עד שלא אראה משהו אחר, הוא עדיין האדם המתאים ביותר לנצח את דונלד טראמפ".

קמפיין ביידן סירב להגיב לכתבה זו, ובמקום זאת הצביע על תזכיר שפרסמה אתמול יו"ר הקמפיין, ג'ן אומאלי דילון, שטענה שביידן עדיין יכול לנצח, והצביעה על יותר מ-27 מיליון דולר שגייסו בין יום העימות ליום שישי בערב.

עם זאת, היא התייחסה לאפשרות שצפויים סקרים קשים - אך אמרה שתהיה זו אשמתה של התקשורת: "אם אכן נראה שינויים בסקרים בשבועות הקרובים, זו לא תהיה הפעם הראשונה שנרטיבים תקשורתיים מנופחים מדי הובילו לצניחה זמנית בסקרים".

"אני מבין את הדאגה"

הדיונים בין חלק מהדמוקרטים כוללים את השאלה מהי הדרך הטובה ביותר של המפלגה להביס את טראמפ - להישאר עם נשיא מכהן בן 81, שיכול לרשום הופעה דומה לזו שרשם בעימות האחרון בכל רגע מעכשיו ועד יום הבחירות, או ללכת עם מועמד אחר שדרכו למועמדות בוועידת המפלגה בחודש הבא עלולה להיות כאוטית.

ביידן התעקש ביום שישי שהוא לא הולך לשום מקום. "לא הייתי מתמודד שוב אם לא הייתי מאמין בכל לבי ונשמתי שאני יכול לעשות את העבודה הזו", אמר בעצרת בקרוליינה הצפונית.

הנשיא בילה את רוב 48 השעות האחרונות בהשתתפות באירועי התרמה עם כמה מהדמוקרטים המודאגים ביותר מההשפעה של הופעתו בעימות על הבחירות בנובמבר, שבהן ייבחרו גם נציגי בית הנבחרים ושליש מחברי הסנאט. הוא התייחס לכך ישירות באחד האירועים אתמול.

"אני מבין את הדאגה מהנושא - אני מבין את זה", הוסיף. "לא היה לי לילה נהדר", הודה.

אחד התורמים הגדולים של המפלגה, המקורב הן לאובמה והן לביידן, אמר שהאליטות במפלגה ידחקו בו לפרוש מהמרוץ רק אם יקבעו שמועמדתו "אינה ברת קיימא ותשפיע לרעה על המרוצים לבית הנבחרים ולסנאט".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ומשפחתו בדרך למסוק הנשיאותי "מארין 1" בניו ג'רזי, 29 ביוני 2024. רויטרס
"זה לא חכם פוליטית שביידן יפרוש"/רויטרס

אחת הסיבות המרכזיות לגישת ההמתנה היא שאין מחליף ברור לביידן, ושפרישתו עלולה להוביל לקרב פנימי במפלגה שינחית את הניצחון בכיס של טראמפ.

בנוסף לכך, אין גם דרך מעשית לאלץ אותו לפרוש. כל הצירים בוועידה הדמוקרטית, למעט כמה בודדים, נבחרו על פי התחייבותם למנותו בוועידת המפלגה באוגוסט. אם הוא אכן ידבוק ברצונו להתמודד, אמרו גורמים המקורבים למפלגה, הוא יקבל אותה.

יתר על כן, לדברי בכיר דמוקרטי, להנהגת המפלגה תהיה שליטה רבה יותר על בחירת מחליף אם ביידן יפרוש לאחר קבלת המועמדות מאשר אם יעשה זאת לפני כן. ברגע שמועמד נבחר באופן רשמי, יש תהליך לבחירת יורש לחברי הוועדה הדמוקרטית הלאומית. ביידן הוא הכוח הדומיננטי בוועדה, והעדפתו ליורש צפויה להשפיע.

אם ביידן יעזוב לפני שקיבל את המועמדות הרשמית, הצירים שלו לא יהיו מחויבים כמו עכשיו. בתרחיש כזה, הצירים יוכלו למנות כל אדם כמועמד, ועלולה להתפתח מהומה פוליטית בוועידה.

"אנחנו צריכים שתהיה לנו אותה מידה של משמעת כמו רגש", אמר הבכיר הדמוקרטי. "זה לא חכם פוליטית שביידן יפרוש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully