וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות דרמטיות בצרפת: הימין הקיצוני חולם על ראשות הממשלה

עודכן לאחרונה: 30.6.2024 / 10:17

מפלגת האיחוד הלאומי צפויה לזכות במירב הקולות, לפני גוש השמאל ומפלגת המרכז של מקרון שלקח הימור בהקדמת הבחירות, אך רק בתום הסיבוב השני בשבוע הבא יתברר אם יקום ממשל ימני קיצוני בצרפת לראשונה ממלחה"ע ה-2. לה פן: "אנחנו נזכה ברוב מוחלט"

הבחירות לפרלמנט האירופי: ניצחון היסטורי לימין הקיצוני בצרפת/צילום: רויטרס

אזרחי צרפת מצביעים היום (ראשון) בסיבוב הראשון בבחירות לפרלמנט, כשלפי הסקרים מפלגת הימין הקיצוני צפויה לזכות במירב הקולות. לתוצאות בחירות הבזק, שעליהן הכריז הנשיא עמנואל מקרון בשל ניצחון הימין הקיצוני בבחירות לפרלמנט האירופי בתחילת החדש, עשויות להיות השלכות דרמטיות על צרפת ועל האיחוד האירופי כולו.

מקרון, שמפלגת המרכז שלו התרסקה בבחירות לפרלמנט האירופי, הימר על שמיטת הקרקע מתחת לרגלי מפלגת האיחוד הלאומי הימנית קיצונית בבחינת כוחה האמיתי בקלפיות, אך החלטתו הדרמטית עלולה לחזור אליו כבומרנג. הוא יישאר בכל מקרה בתפקיד עד לתום הקדנציה השנייה שלו ב-2027, אך יתקשה למשול אם תקום ממשלה לעומתית.

כרזות תמיכה במועמד האיחוד הלאומי ז'ורדן ברדלה בהנין-בומון, צרפת, 29 ביוני 2024. רויטרס
חולם על ראשות הממשלה. כרזות של ז'ורדן ברדלה, מועמד הימין הקיצוני, בפריז/רויטרס

האיחוד הלאומי של מארין לה פן הייתה עד לפני שנים אחדות מצורעת בפוליטיקה הצרפתית, אולם היא הצליחה לשפץ את תדמיתה ולקרוץ גם למצביעים מהמרכז-ימין המתוסכלים ממצב הביטחון וההגירה במדינה. מולה קמה ברית של מפלגות שמאל, כולל מהשמאל הקיצוני, ששמו בצד את המחלוקות הרבות ביניהן כדי לבלום את הקמתה הראשונה של ממשלת ימין קיצוני בצרפת מאז מלחמת העולם השנייה.

בשל שיטת הבחירות בצרפת, התמונה הכללית תתבהר רק בתום הסיבוב השני בשבוע הבא, שבו יתקיימו בחירות במחוזות שבהם אף אחד מהמועמדים לא קיבל יותר מ-50% מהקולות. הקלפיות נפתחו בשעה 8:00 (9:00 שעון ישראל) וייסגרו ב-17:00 בעיירות ובערים הקטנות, ושעתיים מאוחר יותר בערים הגדולות, אז יפורסמו המדגמים הראשונים וההערכות לגבי מספר המושבים.

"אנחנו הולכים לזכות ברוב מוחלט", אמרה לה פן בשבוע שעבר, כשהעריכה שבן חסותה, ז'ורדן ברדלה בן ה-28, יהיה ראש הממשלה הבא. הצבתו בהנהגת המפלגה נועדה למשוך את הצעירים ולנקות את המפלגה מהשערוריות האנטישמיות שאפיינו אותה תחת הנהגת אביה של לה פן ומייסד המפלגה, ז'אן-מארי. לה פן עצמה, שהפסידה פעמיים למקרון, מכוונת לבחירות הבאות לנשיאות בעוד שלוש שנים.

עוד בוואלה!

בגיל 28, "גור האריות" של לה פן חולם על ראשות ממשלת צרפת

לכתבה המלאה
פתקי הצבעה על רקע כרזה של ראשי האיחוד הלאומי, ז'ורדן ברדלה ומארין לה פן, פריז, צרפת, 28 ביוני 2024. רויטרס
במפלגה הבהירו שיקימו קואליציה רק אם יהיה לה רוב מוחלט בפרלמנט/רויטרס

מפלגתה של לה פן מבטיחה השקעות ממשלתיות גדולות אם תנהיג את הממשלה הבאה, חרף הגירעון הכבד של צרפת, ולצמצם את ההגירה. אך בתחום מדיניות החוץ, היא מיתנה את עמדותיה שנתפסו בעבר כפרו-רוסיות וברדלה הבהיר שפריז תמשיך לספק נשק לקייב - אך לא תשלח חיילים לאוקראינה כפי שהציע מקרון.

אף שהרפובליקה החמישית של צרפת כבר ידעה שלוש תקופות שבהן הנשיא וראש הממשלה הגיעו ממחנות הפוכים, עמדותיהם מעולם לא היו שונות כפי שיקרה בתרחיש שבו ברדלה ראש הממשלה. מקרון הבהיר שאין לו כוונה להתפטר מתפקידו והוא יישאר בו עד תום הכהונה השנייה והאחרונה שלו. הוא הזהיר שהמדיניות של שני המחנות - הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני - עלולה להוביל למלחמת אזרחים.

ברדלה כבר רמז שיאתגר את מקרון בנושאים גלובליים, כולל מקומה באיחוד האירופי, שצרפת היא אחת מהחברות המייסדות שלו. אך המפלגה כבר אינה קוראת לפרישה מנאט"ו, שחיוניותה לביטחון אירופה התגברה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. היא אף מנסה לקרוץ לקול היהודי עם הצהרות תקיפות נגד אנטישמיות והתנגדותה להקמת מדינה פלסטינית.

נשיא צרפת עמנואל מקרון בארמון הנשיאות בפריז, 19 ביוני 2024. רויטרס
ההימור שלו עלול להתברר כהרה אסון. מקרון/רויטרס

לפי הסקרים, מפלגת האיחוד הלאומי תקבל 33-36% מהקולות, וברית השמאל - המכונה החזית העממית החדשה - תגיע אחריה אל המקום השני עם 28-31% מהקולות. קואליציית המרכז של מקרון רק במקום השלישי, לפי הסקרים, עם 20-23% מהקולות. עם זאת, שיטת הבחירות עלולה להקשות על הערכת החלוקה המדויקת של המושבים באסיפה הלאומית בת 577 המושבים, והתוצאה הסופית לא תיוודע עד לאחר הסיבוב השני ב-7 ביולי, יום ראשון הבא.

החזית העממית החדשה - הקרויה על שם החזית העממית שקמה בצרפת ערב מלחמת העולם השנייה כדי לבלום את הפשיזם - מורכבת מערב רב של מפלגות, מהמרכז-שמאל המתון ועד למפלגת השמאל הקיצוני "צרפת בלתי כנועה" המתנגדת לנאט"ו ולאיחוד האירופי. בהנהגתה עומד ז'אן-לוק מלנשון, אחד מיריביו החריפים ביותר של הנשיא המחזיק בעמדות אנטי-ישראליות ואנטישמיות.

מועמדים יכולים להיבחר בסיבוב הראשון אם הם זוכים ברוב מוחלט של קולות במחוז הבחירה שלהם, אבל זה נדיר. רוב מחוזות הבחירה יזדקקו לסיבוב שני שבו ישתתפו כל המועמדים שקיבלו לפחות %12.5 מהקולות הרשומים בסיבוב הראשון ומי שיקבל את רוב הקולות יזכה במושב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully