וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנחנו כפסע ממדינת משטרה. אבל זה לא התחיל אצל בן גביר

עו"ד רינה איילין גורליק

עודכן לאחרונה: 30.6.2024 / 4:13

אלימות השוטרים בהפגנות המחאה גורמת לרבים לחשוב שנחצה קו אדום. איפה הייתם לפני 5 שנים בדיוק, כשסלומון טקה נהרג בעימות עם קצין משטרה? אסור לטעות: הטרגדיה שנטלה את חייו עלולה לפגוע בכל אדם שיבחר למחות נגד הממשלה או למען החזרת החטופים

בווידאו: תגובת הוריו של סלומון טקלה לזיכוי השוטר שירה בו למוות 02.04.24/שלומי גבאי

בחודשים האחרונים גובר השיח על אלימות שוטרים בהפגנות מחאת קפלן ומחאת משפחות החטופים. סרטוני מפגינים נהדפים בכוח, שימוש אגרסיבי בסוסים, מעצרים קשים ואלימות נגד רופאים בשטח מסעירים את הרשתות החברתיות ואולפני הטלוויזיה. כשברקע המתח סביב מעמדה ותפקודה של משטרת ישראל נדמה שהאדמה רועדת, ויש מי שאומר שישראל על סף חציית הקו למדינת משטרה.

באמת? עכשיו נזכרתם? הספקתם להדחיק את אירועי 20 השנים האחרונות, שבהן החיכוך בין המשטרה לקבוצות מובחנות בחברה הישראלית הצית אש, מטפורית ופיזית? למי ששכח, זה בדיוק הזמן להזכיר - למשל, את פרשת גרימת המוות ברשלנות של סלומון טקה ז"ל ביוני 2019, מירי קצין משטרה שלא בתפקיד.

הפגנה מול בית המשפט לצדק עבור סלומון טקה

15 בדצמבר 2022. שיר טורם, פלאש 90
הפגנה מול בית המשפט לצדק עבור סלומון טקה 15 בדצמבר 2022/פלאש 90, שיר טורם

חמש שנים בדיוק עברו מאז שהחברה הישראלית כולה, ויוצאי אתיופיה בישראל בפרט, הזדעזעו. הפרשה הטרגית והכואבת היתה ועודנה קו פרשת המים עבור יוצאי אתיופיה, אבל גם עבור המדינה כולה. בעקבות האירוע, התעוררו גלי מחאות נרחבים בקרב יוצאי אתיופיה בישראל נגד אלימות משטרתית ושיטור יתר על בסיס גזעני, והוצת דיון ציבורי סוער על התנהגות שוטרים בפתיחת נוהל מעצר חשוד כלפי אזרחים.

אף שהפך לסמל, מקרה ההמתה ברשלנות של טקה ז"ל רחוק, לצערנו, מלהיות המקרה היחיד של אלימות המשטרתית כלפי יוצאי אתיופיה. מאז שנת 1997 נהרגו 12 מיוצאי אתיופיה בישראל בעקבות אלימות משטרתית. כולנו זוכרים איך בשנת 2015 הותקף דמאס פקדה, חייל צה"ל, באלימות קשה על ידי שוטרים. "למזלו", היתה מצלמה במקום שתיעדה את האירוע המכוער וסייעה להפצתו ברשתות החברתיות.

בבית משפט השלום הוחלט באפריל האחרון לזכות את קצין המשטרה שגרם למוות ברשלנות של טקה ז"ל, ונקבע כי פעל בסבירות ובמידה. בפסיקתו בית משפט השלום הרחיק לכת ולמעשה נתן לגיטימציה לבצע ירי הרתעתי אל הקרקע כששוטר חש מאוים. לאחר מאבק ממושך ולחצים רבים, המחלקה לחקירות שוטרים הבינה את גודל השעה וערערה לבית המשפט המחוזי בחיפה בפרשה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ערעור מח"/ש על זיכוי הקצין שירה בסלומון טקה, ביהמ"ש מחוזי חיפה, 25 ליוני 2024. יואב איתיאל
ערעור מח"/ש על זיכוי הקצין שירה בסלומון טקה, ביהמ"ש מחוזי חיפה, 25 ליוני 2024/יואב איתיאל

הדיון הזה חייב לייצר שינוי תודעתי עמוק. לא רק על הוראות פתיחה באש בידי שוטרים, שאמורים להגן על אזרחים באשר הם ולא להורגם, אלא גם בהיבט ערכי, מוסרי, מהותי. רוצים חברת מופת? חברה שבה לא סופרים עשרות מקרים של אכיפת יתר נגד צעירים אתיופים (על פי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת), שתיקי החקירה בעניינם נסגרו? חברה שבה לא יתרחש אובדן חיים באינטראקציה בין שוטרים לבין יוצאי אתיופיה? תתעוררו ותפעלו בהתאם!

עלינו לחנך ולפעול לחברה שוויונית וצודקת יותר, שבה כל אדם יקבל יחס הוגן ומכבד - ללא כל קשר למוצאו או לצבע עורו. אלימות משטרתית ושיטור יתר אינן נחלת יוצאי אתיופיה בישראל בלבד, אלא של החברה הישראלית כולה. ירי אזהרה שגוי גרם להמתה ברשלנות של סלומון טקה בשנת 2019, אך עלול גם לחלחל ולפגוע בכל מפגין כיום נגד הממשלה או למען החזרת החטופים הביתה בשלום, תפילה שגם אני נושאת יום-יום.

זו העת של מערכת המשפט הישראלית להוכיח שהצדק צריך לא רק להיעשות, אלא גם להיראות. משפחה אחת ומדינה שלמה עוברות טלטלה רגשית קשה מנשוא, ועל השופטים להרשיע את השוטר בגרימת מוות ברשלנות. טקה הוא לא רק קורבן של אלימות משטרתית, אלא גם נפש צעירה שהיו לה שנים רבות לפניה לפרוח. מותו הוא טרגדיה נוראית, וחובתנו להבטיח שמקרים כאלה לא יישנו עוד. לאף אחד.

הכותבת היא מנכ"לית אגודת יהודי אתיופיה, ומלווה את משפחת טקה מהיום הראשון לפרשה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully