וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות באיראן: אף אחד מהמועמדים לא זכה ברוב, המובילים יתמודדו בסיבוב שני

עודכן לאחרונה: 29.6.2024 / 13:54

אחוז ההצבעה עומד על שפל היסטורי מאז המהפכה האיסלאמית, רק 40% מאזרחי איראן הגיעו להצביע. המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, קרא לאזרחי איראן להצביע, אך איראנים רבים, בעיקר צעירים, לא מאמינים שהצבעתם משנה ולא הגיעו לקלפיות

תיעוד מציאת שרידי המסוק של ראיסי/רשתות חברתיות

שני המתמודדים בבחירות לנשיאות באיראן, מסעוד פזשכיאן וסעיד ג'לילי יתמודדו בסיבוב השני בשבוע הבא, ב-5 ביולי, אחרי שאף אחד מהם לא זכה ביותר ממחצית מהקולות. עד כה, המועמד הרפורמיסטי פזשכיאן, מוביל עם יותר מחמישה מיליון קולות. אחריו נמצא המועמד הקיצוני ג'לילי, עם 4.8 מיליון קולות. אחוז ההצבעה בבחירות לנשיאות של איראן עמד על שפל היסטורי של 40%. מדובר באחוז ההצבעה הנמוך ביותר מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979.


הבחירות מתקיימות על רקע מותו של הנשיא הקודם ראיסי בהתרסקות מסוק, בעיצומו של משבר כלכלי חריף באיראן, במתיחות מול ישראל בשל המלחמה בעזה, ובמיאוס מהרפובליקה האסלאמית. רבים, בעיקר הצעירים, לא מאמינים שהצבעתם תשנה משהו - המנהיג העליון הוא זה שמכריע בסוגיות החשובות ביותר - ולא טרחו להגיע לקלפיות.

כל ארבעת המועמדים הבטיחו להחיות את הכלכלה המדשדשת, הסובלת מניהול כושל, שחיתות ממשלתית וסנקציות אמריקניות שהוטלו מחדש ב-2018, כשארצות הברית, תחת הנהגתו של הנשיא דונלד טראמפ, נטשה את הסכם הגרעין שנחתם ב-2015.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מצביע בבחירות לנשיאות, 28 ביוני 2024. רויטרס
המהנהיג העליון של איראן, עלי חמניאי, מצביע בבחירות לנשיאות/רויטרס

חמינאי בן ה-85, שמנהיג את איראן מאז 1989, קרא לאיראנים להצביע. "העמידות, הכוח, הכבוד והמוניטין של הרפובליקה האיסלאמית תלויים בנוכחותם של אנשים", אמר חמינאי לטלוויזיה הממלכתית לאחר שהצביע. "אחוז הצבעה גבוה הוא צורך מובהק".

אף שהוא לא מקבל את ההחלטות בתחום תכנית הגרעין - שמתקדמת במהירות מדאיגה בחודשים האחרונים - או התמיכה בארגוני הטרור באזור, הנשיא באיראן מנהל את ענייני השגרה של המדינה ויכול להשפיע על אופי היחסים עם הקהילה הבינלאומית. זהות המנצח בבחירות עשויה לעצב את זהותו של יורשו של חמינאי, שראיסי הוזכר עד מותו כאחד מהם.

בשבועות האחרונים עשו האיראנים שימוש נרחב בהאשטאג ElectionCircus# ברשת החברתית X, כשמתנגדי משטר מבית ומחוץ קראו להחרים את הבחירות בטענה ששיעור הצבעה גבוה יעניק לגיטימציה לרפובליקה האסלאמית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אישה מצביעה בבחירות לנשיאות איראן בקלפי בטהראן, 28 ביוני 2024. רויטרס
אישה מצביעה בבחירות לנשיאות איראן/רויטרס

לפני כחודש, נשיא איראן איברהים ראיסי ושר החוץ חוסיין אמיר עבדאללהיאן נהרגו בהתרסקות מסוק. מטוסו של הנשיא התרסק באזור הררי ומיוער במזרח אזרייבג'ן. במשך שעות, התקשורת האיראנית ניסתה לשמור על אופטימיות באשר למצבו של הנשיא בעוד מאמצי החילוץ וההצלה המשיכו. כעבור שעות, הטלוויזיה האיראנית הודיעה כי "אין סימן חיים" וכי איף אחד מהיושבים במטוס לא שרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully