וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסיון הפיכה כושל בבוליביה: מפקד הצבא המודח הסתער על ארמון הנשיאות - ונעצר

עודכן לאחרונה: 27.6.2024 / 9:57

שעות בודדות אחרי שכוחות צבא וטנקים מילאו את הכיכר הנשיאותית בבירת בוליביה, רמטכ"ל חדש מונה ששלח את החיילים שהשתתפו בניסיון ההפיכה "הביתה". הליך פלילי נפתח נגד הגנרל זוניגה, שהנהיג את ניסיון ההפיכה

הפיכה בוליביה/27א'

גנרל סורר הוביל אמש (רביעי) ניסיון הפיכה כושל בבוליביה נגד הנשיא לואיס ארסה, כשכוחותיו הסתערו על ארמון הנשיאות בבירה לה פאס במטרה להפיל את הממשל.

הדרמה במדינה הדרום אמריקנית החלה כשכוחות צבא בהובלת הגנרל חואן חוסה זוניגה, שהודח לאחרונה מהנהגת הכוחות המזוינים, התאספו מחוץ לארמון הנשיאות והקונגרס בפלאזה מוריו. כלי רכב משוריין פרץ את דלת ארמון הנשיאות וחיילים הסתערו פנימה.

"היום, המדינה עומדת בפני ניסיון הפיכה. היום, המדינה שוב מתמודדת עם אינטרסים ששוב רוצים לראות את קטיעתה של הדמוקרטיה בבוליביה", אמר הנשיא בנאום מארמון הנשיאות שסביבו התאספו חיילים חמושים. הוא קרא לאזרחי בוליביה להתאחד ולפעול "נגד ההפיכה לטובת הדמוקרטיה".

הגנרל חואן חוסה זוניגה עצור אחרי שהוביל ניסיון הפיכה בלה פאס, בוליביה, 26 ביוני 2024. רויטרס
לא זכה לתמיכה עממית. הגנרל זוניגה אחרי מעצרו, אמש/רויטרס

בתוך כשלוש שעות, ובמקביל לגינויים נרחבים לניסיון ההפיכה מצד מדינות האזור והקהילה הבינלאומית, גווע המרד. החיילים נסוגו מהכיכר והמשטרה נכנסה במקומה, ועצרה את הגנרל המורד שנלקח למקום לא ידוע.

במהלך ניסיון ההפיכה, הנשיא השביע מפקד חדש לצבא, ווילסון סנצ'ס, שקרא להרגעת הרוחות ולהשבת הסדר על כנו. "אני מורה לכל הכוחות הפרוסים ברחובות לשוב ליחידות שלהן", אמר מפקד הצבא. "אנו מתחננים שדם חיילינו לא יישפך".

בית המשפט העליון של בוליביה גינה גם הוא את פריסת הכוחות בבירה וכינה זאת "מתקפה על היציבות של הדמוקרטיה". עוד הבטיח בית המשפט העליון להמשיך ולספק משפט צדק. התובע הכללי של המדינה הדרום אמריקנית אמר שיפתח בהליך פלילי נגד הגנרל זוניגה.

עוד בוואלה!

סוף עידן מוראלס: מגדל הקוקה שנאבק בעוני והשתכר מהכוח

לכתבה המלאה

בחודשים האחרונים גברה המתיחות בבוליביה לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה, במיוחד בשורות מפלגת השלטון הסוציאליסטית. הנשיא לשעבר ומנהיג המפלגה אבו מוראלס נערך לרוץ מחדש נגד ארסה, בעל בריתו לשעבר, אולם הוא נותר דמות שנויה במחלוקת והודח מתפקידו על ידי ממשל שמרני בעקבות הפגנות נרחבות נגדו אחרי הבחירות הקודמות ב-2019.

זוניגה אמר לאחרונה כי על מוראלס, שהנהיג את בוליביה מ-2006 ועד 2019, אסור לרוץ שוב בבחירות והוא איים לבלום אותו אם יעשה זאת. התערבותו של מפקד הצבא בפוליטיקה הייתה הסיבה להדחתו בידי ארסה, ולניסיון להדיחו.

חרף הקרע ביניהם, מוראלס התייצב לצד ארסה וגינה את ההפיכה. "אנחנו לא נאפשר לכוחות המזוינים לפגוע בדמוקרטיה ולאיים על אזרחים", הצהיר הנשיא לשעבר.

נשיא בוליביה לואיס ארסה משביע מפקדי צבא חדשים בזמן ניסיון ההפיכה בבירה לה פאס, 26 ביוני 2024. רויטרס
החליף את צמרת הצבא בזמן ניסיון ההפיכה. ארסה משביע מפקדים חדשים, אמש/רויטרס

זוניגה, שנמצא מחוץ לארמון הנשיאות, אמר קודם לכן שתוקם ממשלה חדשה. "דברים ישתנו, אבל המדינה שלנו לא יכולה להמשיך ככה עוד", אמר לטלוויזיה מקומית. הוא טען שהוא נהנה מתמיכת הציבור.

לפני המתקפה על ארמון הנשיאות, זוניגה נאם בפני כתבים בכיכר וציין את הזעם הגובר במדינה האנדית הנאבקת במשבר כלכלי חמור הנובע בין השאר בשל צניחה ביצוא הגז. "שלושת ראשי הכוחות המזוינים באו להביע את מורת רוחם", אמר זוניגה לתחנת טלוויזיה מקומית, וקרא להקמת ממשלה חדשה.

"הפסיקו להרוס, הפסיקו לרושש את המדינה שלנו, הפסיקו להשפיל את הצבא שלנו", אמר הגנרל שהיה לבוש במדים, כשלצדו חיילים רעולי פנים. הוא התעקש שהפעולה שננקטת נתמכת על ידי הציבור, אף שרבים יצאו להפגין נגד ניסיון ההפיכה. גם האופוזיציה השמרנית במדינה גינתה את האירועים.

"אני דוחה לחלוטין את פריסת הצבא בפלאזה מוריו בניסיון להרוס את הסדר החוקתי", כתבה הנשיאה לשעבר ג'נין אנז, שנכלאה ב-2022 אחרי שהובילה את החלפת ממשלו של מוראלס. "המפלגה הסוציאליסטית של ארסה ואבו חייבת להיות מודחת דרך הקלפי ב-2025. אנחנו הבוליביאנים נגן על הדמוקרטיה".

מפגינים נגד ניסיון ההפיכה הצבאית בבירה לה פאס, בוליביה, 26 ביוני 2024. רויטרס
מפגינים נגד ניסיון ההפיכה הצבאית בבירה לה פאס/רויטרס

כשהבין שהמרד נכשל, זוניגה הציג תפנית בעלילה כשטין שארסה הורה לו להסתער על הארמון מתוך שיקול פוליטי. "הנשיא אמר לי: 'המצב מאוד מאוד קריטי. צריך לעשות משהו כדי לחזק את הפופולריות שלי'", ציטט זוניגה את דבריו לכאורה של הנשיא. הוא הוסיף שהוא שאל את הנשיא אם עליו "להוציא את המשוריינים?" וארסה השיב: "תוציא אותם".

שר המשפטים, איוואן לימה, הכחיש את טענותיו של זוניגה ואמר כי הגנרל משקר ומנסה להצדיק את מעשיו ואמר שהוא יעמוד לדין. לדבריו, התביעה תבקש את העונש המקסימלי של 15 עד 20 שנות מאסר על זוניגה "על כך שתקף את הדמוקרטיה ואת החוקה" במדינה שבה חיים 12 מיליון איש.

שר הפנים אדוארדו דל קסטיו אמר מאוחר יותר כי כי תשעת הפצועים בניסיון ההפיכה הוכיחו ש"זה לא היה תרגיל" כפי שטען הגנרל המורד.

בעקבות ניסיון ההפיכה, הונדורס קראה לכינוס חירום של קהילת מדינות אמריקה הלטינית והקריביים שבה היא משמשת נשיאה תורנית. מדינות האזור, בהן ונצואלה ומקסיקו, וכן ספרד והאיחוד האירופי גינו את המהלך הצבאי בבוליביה.

ארצות הברית אמרה שהיא עוקבת מקרוב אחר המצב וקראה לכל הצדדים לנהוג באיפוק.

(עדכון ראשון: 22:46, 26.6.2024)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully