וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי פסיקת בג"ץ: כך צה"ל יגייס את בני הישיבות?

עודכן לאחרונה: 25.6.2024 / 11:56

כבר עכשיו, בצה"ל נערכים לאפשרות של גיוס חרדים נרחב ולכן כבר עתה בוחנים שלל אפשרויות כמו בסיס קליטה ומיון ייעודי לחרדים, בסיסי הכשרה, הקמת ישיבה בבקעת הירדן וכך יהיה ניתן לשלב במרחב גדוד מילואים. יחד עם זאת הבהירו בצה"ל כי לשם כך נדרש שיתוף פעולה עם ההנהגה

הרמטכ״ל על גיוס חרדים: ״זה צורך מובהק״/דובר צה"ל

איך צה"ל יגיב? בית המשפט העליון קבע היום (שלישי) פה אחד כי בעת הזו אין מסגרת חוקית שמאפשרת להבחין בין תלמידי הישיבות ליתר המיועדים לשירות צבאי. בהתאם, לא נתונה למדינה הסמכות להורות על הימנעות גורפת מגיוסם, ועליה לפעול לגייסם. עוד נקבע כי בהיעדר מסגרת חוקית לפטור מגיוס, לא ניתן להמשיך ולהעביר כספי תמיכות לישיבות ולכוללים עבור תלמידים שלא קיבלו פטור או ששירותם הצבאי לא נדחה.

כבר עכשיו, בצה"ל נערכים לאפשרות של גיוס חרדים נרחב ולכן כבר עתה בוחנים שלל אפשרויות כמו בסיס קליטה ומיון ייעודי לחרדים, בסיסי הכשרה, הקמת ישיבה בבקעת הירדן וכך יהיה ניתן לשלב במרחב גדוד מילואים. יחד עם זאת הבהירו בצה"ל כי לשם כך נדרש שיתוף פעולה עם ההנהגה. אתמול התייחס דובר צה"ל דניאל הגרי לשאלת ההיערכות לגיוס ואמר: "צה"ל הוא צבא העם, וקרא לאורך השנים לגיוס לכל. אנחנו בצה"ל נפעל על פי הדין".

חרדים בשער קיראון, תל השומר 28 במרץ 2024. ניב אהרונסון
חרדים בשער קיראון, תל השומר 28 במרץ 2024/ניב אהרונסון

מפקדי צה"ל הבהירו בחודשים האחרונים לשר הביטחון יואב גלנט, כי הצבא זקוק ללוחמים בהיקף של עוד אוגדה אחת לפחות (כעשרים אלף חיילים) וזאת על מנת שיוכל לעמוד בהיקף המשימות בשגרה ובמלחמה בכמה זירות. כמו כן, הדגישו בכירי הצבא שקיימת מידה רבה של דחיפות לגיוס לוחמים בהתאם לאיומים המתגברים בכלל הגזרות ועל בסיס הערכות המודיעין לאלו שיכולים להתפתח בזירה הצפונית. לכן, מדיניות המטה הכללי של צה"ל היא לגייס את כל מי שחייב ובר גיוס בחברה הישראלית מבלי להיכנס לסעיפי חוק הגיוס שבמהותו הוא חוק פוליטי.

חוק שירות ביטחון הוא חוק חצי צבאי כי מהותו לאפשר לצה"ל לתפקד ולמלא את משימותיו השונות. בפועל אומר החוק לכמה זמן מתגייסים גברים, ונשים. חוק הגיוס במהותו פוליטי ונועד לפטור את החרדים מגיוס ושירות בצה"ל.

בהתאם למדיניות צה"ל לגייס את כולם, הבהיר המטה הכללי של צה"ל לשר הביטחון כי נדרשות התאמות בגיוס חרדים נרחב למשל: להתאים מבחנים לחרדים, להקים בסיסי הכשרה חדשים שיעמדו בעומס הקליטה העצום, להתאים בסיסים לשירות חרדי, לעמוס בכשרות המתבקשת, תכנון בסיסים לגברים בלבד כדי לעמוד בצביון החיים שלהם בדומה לגדוד נצח יהודה (נח"ל חרדי).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
דיון על חוק לתיקון פקודת המשטרה  ,בג"ץ,בית המשפט העליון.18 ביוני 2024. ביני אשכנזי
דיון בג"ץ, ארכיון/ביני אשכנזי

עם זאת, בצה"ל שומרים על חשאיות בכל הנוגע להיקף גיוס האוכלוסיה החרדית, וכמה גורמי צבא מסבירים כי על אף הצורך בכוח אדם, צה"ל לא ממהר לגייס את החרדים. "התקציב לכל משרת חרדי גדול מחייל סדיר רגיל, הם מתחתנים בגיל צעיר, יש להם ילדים, הם דורשים התאמות רבות".

במטה הכללי של צה"ל מתנהלת לאחרונה עבודת מטה רחבה על הגדלת כוח האדם. הצבא משקיע את מיטב מאמציו בעידוד גיוס אצל בני נוער יהודים מחו"ל וחלוקת המשאבים בין כלל הזרועות והמרחבים הפיקודיים.

כאמור, מלחמת חרבות ברזל העלתה כבר בראשיתה את הצורך בעוד אוגדה סדירה בצה"ל, או לפחות בעוד מספר חטיבות סדירות לוחמות. אותם כוחות נחוצים כדי להוות כוח מגן בשלב הראשון, לסייע בטווח זמן מידי, בשונה ממערך המילואים, בהגנה על הגבולות והיישובים ולאחר מכן, ביציאה להתקפה במסגרת התמרון. עבודה המטה טרם הוצגה לדרג המדיני במלואו, למעט קווי יסוד ודרכי פעולה אפשריים למיצוי כוח האדם הקיים, שהועברו לידיעת שר הביטחון יואב גלנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully