וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון: הימין או השמאל הקיצוני עלולים להוביל למלחמת אזרחים

25.6.2024 / 9:41

ימים לפני הבחירות לפרלמנט שעליהן הכריז כדי לנסות ולבלום את הימין הקיצוני, הזהיר נשיא צרפת מהמדיניות של שני הגושים. המועמד המוביל לראשות הממשלה מ"האיחוד הלאומי" של לה פן דחה את דבריו: "הוא החליש את המדינה, נשיב את הסדר על כנו"

הבחירות לפרלמנט האירופי: ניצחון היסטורי לימין הקיצוני בצרפת/צילום: רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון הזהיר אתמול (שני) מפני המדיניות של יריביו מהימין הקיצוני והשמאל הקיצוני, שלדבריו עלולה להוביל ל"מלחמת אזרחים". דבריו נאמרו לקראת הסיבוב הראשון לבחירות לפרלמנט, שנערכות בעקבות החלטתו הדרמטית לפזר את הפרלמנט בשל ניצחון הימין הקיצוני בבחירות לפרלמנט האירופי החודש.

בריאיון לפודקאסט "Generation Do It Yourself", מקרון גינה הן את מפלגת האיחוד הלאומי והן את מפלגת השמאל הקיצוני "צרפת לא נכנעת", שהיא חלק מקואליציית השמאל שקמה לקראת הבחירות.

הוא אמר כי הימין הקיצוני "מפלג ודוחף למלחמת אזרחים", בעוד שמפלגת השמאל הקיצוני מציעה "צורה של קהילתנות", שלדבריו תוביל גם היא למלחמת אזרחים.

לפי הסקרים, מפלגת "האיחוד הלאומי" הימנית קיצונית של מארין לה פה פן תזכה ב-35% עד 36% מהקולות בסיבוב הראשון, בעוד שברית של מפלגות השמאל, הכוללת מפלגות קיצון, תקבל 27% עד 29.5% מהקולות ומפלגת המרכז של מקרון תגיע רק למקום השלישי, עם 19.5% עד 22%.

סיבוב שני יתקיים שבוע לאחר מכן, במחוזות שבהן אף אחד מהמועמדים לא זכה ביותר מ-50% מהקולות בסיבוב הראשון.

נשיא צרפת עמנואל מקרון, 21 ביוני 2024. רויטרס
מגן על החלטתו לפזר את הפרלמנט. מקרון, בשבוע שעבר/רויטרס

מועמד הימין הקיצוני לראשות הממשלה, ז'ורדן ברדלה, דחה את דבריו של מקרון. "נשיא הרפובליקה לא צריך להגיד את זה. אני רוצה להחזיר את הביטחון לכל הצרפתים", אמר ברדלה בן ה-28 לרשת לרשת החדשות הצרפתית M6.

ברדלה אמר אתמול גם שמפלגתו מוכנה להנהיג את צרפת, כשהבטיח לרסן את ההגירה ולטפל ביוקר המחיה. "בשתי מילים: אנחנו מוכנים", אמר ברדלה במסיבת עיתונאים עם חשיפת המצע של מפלגתו.

ברדלה, שלזכותו נזקפת העובדה שסייע למפלגה לנקות את תדמיתה הקיצונית מראשית דרכה תחת מייסדה ז'אן מארי לה פן, דחק בבוחרים להעניק למפלגה האירו-סקפטית שלו רוב מוחלט שיאפשר לה ליישם את תוכניתה נגד הגירה, חוק וסדר.

"שבע שנים ארוכות של מקרוניזם החלישו את המדינה", אמר. הוא הבטיח להגדיל את כוח הקנייה, "להשיב את הסדר על כנו" ולשנות את החוק כך שיקל על גירוש זרים שהורשעו בפשעים.

הוא חזר על תוכניותיו להדק את הגבולות ולהקשות על ילדים שנולדו בצרפת להורים זרים לקבל אזרחות. הוא הוסיף שהבנק המרכזי יתמקד בצעדים "ריאליים" לריסון האינפלציה, בעיקר על ידי קיצוץ במסי האנרגיה.

הוא גם הבטיח "מפץ גדול" משמעתי בבתי הספר, כולל איסור על טלפונים ניידים וניסוי בהנהגת תלבושת אחידה, הצעה שהועלתה בעבר על ידי מקרון.

ראש ממשלת צרפת, גבריאל אטאל ממפלגת הרנסנס של מקרון, תקף את התוכנית הכלכלית של הימין הקיצוני, ואמר לרדיו אירופה 1 כי המדינה "בדרך ישירה לאסון" במקרה של ניצחונו.

הוא וברדלה יתמודדו היום ראש בראש בעימות טלוויזיוני.

עוד בוואלה

250 אלף הפגינו בצרפת נגד הימין הקיצוני: "סכנה לדמוקרטיה ולרפובליקה"

לכתבה המלאה
נשיא מפלגת הימין הקיצוני האיחוד הלאומי ז'ורדן ברדלה מציג את מדיניות מפלגתו בפריז, 24 ביוני 2024. רויטרס
מפלגתו "מוכנה למשול". ברדלה מציג את המצע של האיחוד הלאומי, אתמול/רויטרס

ביחס למדיניות חוץ, אמר ברדלה שמפלגתו מתנגדת לשליחת חיילים צרפתיים וטילים ארוכי-טווח לאוקראינה - כפי שהצהיר מקרון - אך ימשיך לספק תמיכה לוגיסטית וחומרית. הוא הוסיף כי מפלגתו, שהיו לה קשרים הדוקים עם רוסיה לפני פלישתה לאוקראינה, תהיה "ערנית ביותר" מול ניסיונותיה של מוסקבה להתערב בענייניה של צרפת.

מקרון התעקש כי צרפת תמשיך לתמוך באוקראינה בטווח הארוך, ונפגש עם מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג. "נמשיך להתגייס כדי להגיב לצרכים המיידיים של אוקראינה", אמר לצד סטולטנברג בארמון האליזה.

הבחירות מסתמנות כעימות בין הימין הקיצוני לשמאל הקיצוני. ברדלה טען שמפלגתו, שנגדה התאחדו בעבר מפלגות המיינסטרים הפוליטי כדי לחסום את עלייתה, היא כעת הבחירה "הפטריוטית והרפובליקנית" הניצבת בפני "האנטישמיות" של השמאל הקיצוני.

הוא אף הביע התנגדות להכרה במדינה פלסטינית בשלב זה, ותיאר זאת כ"פרס לטרור". שורת מדינות אירופיות הכירו בשבועות האחרונים במדינה פלסטינית על רקע התמשכות המלחמה בעזה.

מפלגת "צרפת לא נכנעת" של ז'אן לוק מלנשון היא מבקרת חריפה של המלחמה שמנהלת ישראל ברצועת עזה והיא אף מסרבת לכנות את מתקפת 7 באוקטובר של חמאס כמתקפת טרור. עם זאת, המפלגה מכחישה שהיא אנטישמית.

"הרבה אנשים כועסים עליי"

מקרון קיווה לתפוס את את יריביו לא מוכנים כשהכריז על בחירות בזק בתוך שלושה שבועות עם פרסום תוצאות הבחירות לפרלמנט האירופי, שבהן נחלה מפלגתו תבוסה לימין הקיצוני.

עם זאת, המהלך עלול לחזור אליו כבומרנג אם הנשיא, שאחוזי התמיכה בו בקרב הציבורים נמוכים מאוד, ייאלץ לחלוק את השלטון עם ראש ממשלה ממפלגה יריבה.

מארין לה פן, שמתמודדת לרשת את מקרון כנשיא והפסידה לו פעמיים בבחירות לנשיאות, קראה לו לפרוש אם יאבד את השליטה בפרלמנט אף שבידיו יישארו סמכויות בתחום החוץ והביטחון. הוא מתעקש כי הוא לא יתפטר לפני תום כהונתו השנייה ב-2027, אך הבטיח להקשיב לחששות הבוחרים.

"זה מאוד קשה. אני מודע לזה, והרבה אנשים כועסים עליי", אמר בפודקאסט על החלטתו להקדים את הבחירות לפרלמנט. "אבל עשיתי את זה כי אין דבר גדול והוגן יותר בדמוקרטיה מאשר אמון בעם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully