וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט: "תקימו ועדת חקירה ממלכתית - זה חוסר אחריות ממדרגה ראשונה"

עודכן לאחרונה: 20.6.2024 / 16:28

בכנס באוניברסיטת רייכמן, היועמ"ש לשעבר ביקר בין היתר את התנהלות הממשלה אחרי אסון 7 באוקטובר והמתקפות על מערכת המשפט בישראל: "בזמני הממשלה לא ערערה על התקפיד, המטרה היא חיסול מערכת המשפט. היום מנסים לעשות שיטת מינויים אישית - זו הפיכה משטרית"

בווידאו: מנדלבליט: ביטול עילת הסבירות - ריסוק עצמאות מערכת המשפט/נפתלי חזקיה

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, פרופ' אביחי מנדלבליט דיבר היום (חמישי) בכנס השנתי של מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים "דמוקרטיה תחת אש" באוניברסיטת רייכמן. במהלך שיחה בינו לבין עם עו"ד דפני בר נתן, התייחס מנדלבליט לאתגרים "צריך להיות תוקף לחוות דעת מחייבת של היועמ"ש - אין שום קשר בין ההפיכה לדבר הזה, אמר. "המטרה היא לחסל את המערכות המשפטיות של מדינת ישראל כי תהיה רק רשות אחת וזו לא דמוקרטיה בתפקיד היועמ"ש, נסיונות שינוי מוסד זה ונסיונות ההפיכה המשפטית".

בתוך כך, ביקר את ההתנכלות כלפי היועמ"ש והזלזול בתפקיד ואמר כי "מוסד היועמ"ש זה קו ההגנה הראשון, והוא חשוב יותר מבית המשפט כי רוב הדברים מגיעים אליו". "אם יתפצל המוסד ליועץ ותובע כללי, התפקיד של היועמ"ש יתבטל פרקטית. גם הרעיון המבריק של שופטים פוליטיים של אופוזיציה וקואליציה - אני לא רוצה שופטים פוליטיים בכלל. אם תגידו שזה עובד טוב בארה"ב אני אסביר לכם שזה לא. שופטים פוליטיים, תובע כללי פוליטי, שינוי מפכ"ל למשרת אמון, שינוי רמטכ"ל, ראש שב"כ, וזהו, תם הטקס", אמר מנדלביט.

פרופ' אביחי מנדלבליט בכנס השנתי של מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים "דמוקרטיה תחת אש" באוניברסיטת רייכמן 20 ביוני2024. (קרדיט: גלעד קוולרצ'יק), אתר רשמי
"צריך להיות תוקף לחוות דעת מחייבת של היועמ"ש - אין שום קשר בין ההפיכה לדבר הזה". מנדלבליט/אתר רשמי, (קרדיט: גלעד קוולרצ'יק)

בהתייחסו למינויים הפוליטיים האישיים העולים לכותרות מתח ביקורת ומסר כי "היום כשמנסים לעשות שיטת מינויים אישית, בכל מיני פרוצדורות, זו בעצם הפיכה משטרית. גם את נציב שירות המדינה רצו למנות במינוי אישי. הבעיה הגדולה היא שיש שיטפון של זה. יש שר שהתפקיד שלו זה מינויים בחברות ממשלתיות. כבר מתכוננים להחליף את המפכ"ל, ומה יקרה אם הרמטכ"ל יתפטר, וטוב שלא התפטר. כל הסיפור הוא שהיועצת מתכוונת שמדובר בהפיכה משטרית שקטה - כי זה אותו רציונל, לפרק את קווי ההגנה של הדמוקרטיה הישראלית".


כשנשאל איפה עובר הגבול בין רפורמה לגיטימית להחלשה לגיטימית השיב כי "דמוקרטיה זה גם שלטון הרוב וזה לגיטימי שברגע שבוחרים ממשלה ויש לה מדיניות מסוימת, זה בסדר לעשות שינויים כל עוד הם חוקיים. תמכתי בכך כשהיה מדובר במדיניות שלגדעון סער ואיילת שקד, השינוי שקידמו לא בא לפרק את קווי ההגנה האלה. לא אהבתי את המדיניות שקידמו אך היא בהחלט מדיניות לגיטימית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פרופ' אביחי מנדלבליט בכנס השנתי של מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים "דמוקרטיה תחת אש" באוניברסיטת רייכמן 20 ביוני2024. (קרדיט: גלעד קוולרצ'יק), אתר רשמי
"היום כשמנסים לעשות שיטת מינויים אישית, בכל מיני פרוצדורות, זו בעצם הפיכה משטרית". מנדלבליט/אתר רשמי, (קרדיט: גלעד קוולרצ'יק)

באשר לעמדתו בנוגע לייצוג פרטי לחברי ממשלה מסר כי "בתחילת הקדנציה שלי זה כמעט ולא היה, רק בחוק ההסדרה. לא היה מצב שהממשלה תגיש הצעת חוק ממשלתית נגד חוו"ד היועמ"ש. היום זה 'בון טון', הכל ככה. במצב כזה אז הגיוני שירצו ייצוג פרטי".

את דבריו סיים בהתייחסות לזירה הבינלאומית ובהמלצה להקים ועדת חקירה בהקדם. "המדינה יותר חשובה מהכל, הוצאת צווי המעצר נגד ראש ממשלת ישראל היא אסון נורא, אף אחד לא יכול לשער את האסון, על ביצוע פשעי מלחמה, למה להגיע לשם, אמר.

"יכול להיות שאיחרנו את הרכבת ויש סכנה גדולה שזה יקרה ממש מהר. אז תעשו את המהלך של הקמת ועדת חקירה ממלכתית, מה יש לנו להפסיד. תקימו ועדת חקירה לא רק על ה-7 באוקטובר ואל תמנו בעצמכם, תנו לנשיא העליון למנות. כל עוד לא קרתה ההפיכה, יש שופטי עליון בדימוס מוערכים מאוד בעולם, תעשו את זה, תמנו אותם. זה חוסר אחריות ממדרגה ראשונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully