וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקפריסין מנסים להבין מה נסראללה רוצה: "אין לנו שום קשר למלחמה"

20.6.2024 / 22:34

באי התפלאו מאיומי מנהיג חיזבאללה לתקוף אם יסייע לישראל, והדגישו שהם ניטרלים. ממשלת לבנון ניסתה להכיל את המשבר, והאיחוד האירופי הבהיר שמדובר באיום על כל הגוש. חלק מהתושבים באי, שזוכרים את הפלישה הטורקית ב-1974, הביעו חשש. "כששמעתי את החדשות, היית מודאג"

שר הביטחון והרמטכ״ל קיימו הערכת מצב מבצעית בפיקוד הצפון/אלעד מלכה (משרד הביטחון)

קפריסין ניסתה להבין היום (חמישי) את פשר אזהרותיו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שאיים לתקוף את האי שבים התיכון בתרחיש של מלחמה כוללת עם ישראל, בעודה מקפיאה את מתן הוויזות לאזרחים לבנונים.

קפריסין, המדינה החברה באיחוד האירופי הקרובה ביותר למזרח התיכון, נתפסה לא מוכנה בעקבות דבריו של מזכ"ל חיזבאללה, סייד חסן נסראללה, שאמר אמש כי האי עלול להיות מטרה אם יאפשר לישראל להשתמש במתקניה הצבאיים במקרה של מתקפה על לבנון.

קפריסין, חברת האיחוד האירופי הקרובה ביותר למזרח התיכון, הופתעה מהיקלעותה לתוך הקלחת האזורית. "הרפובליקה של קפריסין אינה מעורבת בשום אופן בסכסוך מלחמתי", הגיב נשיא קפריסין, ניקוס כריסטודולידס, לדבריו של נסראללה, שאותם תיאר כ"לא נעימים".

ממשלת לבנון, שמתפקדת כממשלה זמנית וממילא מתקשה למנוע את ההסלמה המתמשכת בין ישראל לחיזבאללה, ניסתה להכיל את ההשלכות מאיומיו של נסראללה.

גורם קפריסאי אמר שראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, שוחח עם הנשיא כריסטודולידס והודה לו על תגובתו הדיפלומטית המדודה.

במקביל, שר החוץ הלבנוני, עבדאללה בו חביב, שוחח עם עמיתו הקפריסאי קונסטנטינוס קומבוס כדי להביע את הערכתה של לבנון לתפקידה של קפריסין ביציבות האזורית. מקור דיפלומטי לבנוני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי השניים שוחחו "כדי להבהיר את הדברים", אך לא פירט כיצד התייחסו גורמים לבנוניים באופן ספציפי לאיומיו של נסראללה.

נאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה מוקרן בפרברי ביירות, לבנון, 19 ביוני 2024. רויטרס
האיום שלו תפס בהפתעה את קפריסין. נסראללה, שלשום/רויטרס

גורמים רשמיים בניקוסיה הבהירו כי הם לא רוצים להחריף את המצב, כשבעלות בריתה של קפריסין התייצבו לצדה. "כל איום על מדינה חברה הוא איום על האיחוד האירופי", אמר דובר האיחוד.

יוון, החברה בנאט"ו, הבהירה שתמיכתה בקפריסין ובאזרחיה איתנה. "האיום בשימוש באלימות הוא הפרה בוטה של אמנת האו"ם, אמרו באתונה.

קפריסין, שאינה חלק מנאט"ו, תמיד ראתה את עצמה כניטרלית בסכסוך המזרח תיכוני ועשרות אלפי לבנונים שנמלטו ממלחמת האזרחים בשנות ה-70 וה-80 קיבלו מקלט באי. היא שכנעתה את חברותיה לאיחוד האירופי להציע סיוע לכלכלה המפורקת של לבנון ולאחרונה הקימה מסדרון ימי להעברת סיוע הומניטרי לעזה.

"קפריסין היא גורם אמין של יציבות, ומרכז אזורי ידוע לפעולות הומניטריות, המבוססות על יחסים מצוינים עם כל מדינות האזור", אמר דובר הממשלה קונסטנטינוס לטימביוטיס.

ואולם, בשנים האחרונות דווח על שורת ניסיונות של פיגועים בהובלת איראן וחיזבאללה בקפריסין, שהיא יעד פופולרי בקרב ישראלים. היחסים בין ניקוסיה לירושלים התחזקו בשנים האחרונות, כחלק מהניסיון של ישראל לבסס ציר עוקף טורקיה עם קפריסין ויוון, וחיל האוויר אף ערך תרגילים באי.

עוד בוואלה!

נסראללה מאיים: "נפלוש לגליל, לא ישאר מקום בטוח בישראל"

לכתבה המלאה
אדם קורא בעיתון בבית קפה בניקוסיה, קפריסין, 20 ביוני 2024. רויטרס
"אין לנו שום קשר למלחמה הזו". בית קפה בניקוסיה, היום/רויטרס

סיבה נוספת לסימונה של קפריסין על ידי חיזבאללה וחברי "ציר ההתנגדות" בההנגת איראן היא השימוש שעושה בריטניה בבסיסיה באי לצורך תקיפות נגד החות'ים בתימן. בעבר יצאו משם מטוסים בריטיים לתקיפות נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסוריה. הבסיסים הבריטיים בקפריסין הם שטח ריבוני של בריטניה, שריד לשליטתה בעבר על האי שבים התיכון.

על כל אלו נוספים הפצעים הפתוחים בקפריסין מהפלישה הטורקית לצפון האי ב-1974 בעקבות הפיכה קצרה בהשפעת יוון. קפריסין נותרה חצויה מאז, כולל הבירה ניקוסיה.

"בלילה שעבר, כששמעתי את החדשות, כן, הייתי מודאג", סיפר פיליוס כריסטודולו, בן 84.

אחרים פחות התרשמו מאיומיו של נסראללה. "אין לנו שום קשר למלחמה הזו", אמרה סטלה פאטאטיני, בת 62. "להיפך, אנחנו עוזרים לשלום באזור ומסייעים לפלסטינים כך שאני מרגישה בטוחה בקפריסין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully