וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סודאן על סף רעב היסטורי בשל המלחמה: "העולם צריך להתעורר"

18.6.2024 / 10:47

בוושינגטון מתריעים כי מניעת הסיוע על ידי הצדדים הלוחמים עלולה לגרום לרעב הקטלני ביותר שידע העולם מאז אתיופיה בשנות ה-80, שגבה את חייהם של כמיליון איש - ואולי אף חמור ממנו. בעוד שתשומת הלב העולמית נתונה לעזה, המשבר ההומניטרי בסודאן הוא הקשה ביותר בעולם

המורדים בסודאן חוגגים הפלת מטוס קרב בדארפור/טלגרם

ארצות הברית מזהירה שסודאן מתמודדת עם רעב שעלול להיות החמור ביותר שידע העולם זה 40 שנה, לאור התמשכות המלחמה ומניעת הסיוע ההומניטרי על ידי הצדדים הלוחמים - בעוד שתשומת הלב העולמית נתונה למלחמה ברצועת עזה. לפי האו"ם, רק 16% מצורכי המימון הדרושים לסיוע הומניטרי למדינה הצפון אפריקנית נענו עד כה.

"אנחנו צריכים שהעולם יתעורר אל מול קטסטרופה שמתרחשת לנגד עינינו", הזהירה לינדה תומאס-גרינפילד, שגרירת ארצות הברית באו"ם. המשבר ההומניטרי בסודאן הוא החמור ביותר בעולם, והוא רק הולך ומחריף, תוך שהוא זוכה למעט למאוד סיקור תקשורתי.

המחסור במזון מחריף בשל התמשכות המצור שמטילים המורדים על בירה מחוזית בחבל דארפור זה החודש השני ברציפות. מועצת הביטחון של האו"ם אימצה בשבוע שעבר הצעה הקוראת להסרת המצור מעל העיר אל-פאשיר, ששימשה מרכז להעברת סיוע הומניטרי, אך הלחימה בין הצבא לבין כוחות ההתערבות המהירה רק החריפה. הצבא טען שהוא הדף מתקפה גדולה של המורדים והסב להם "אבידות אדירות".

המלחמה בסודאן פרצה באפריל אשתקד בעקבות מאבק כוחות בין מנהיג הצבא והמדינה, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, לבין סגנו, מוחמד חמדאן דגאלו, המכונה חמדתי. יותר מעשרה מיליון איש נעקרו מבתיהם בשל הקרבות העזים, ולפחות 14 אלף איש נהרגו - אף שככל הנראה המספרים האמיתיים גבוהים בהרבה.

חלוקת מזון באום דומראן, סודאן, ספטמבר 2023. רויטרס
שני הצדדים מואשמים בשימוש במזון כנשק. תור לחלוקת מזון באומדורמאן, בשנה שעברה/רויטרס

ראש הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי, סמנת'ה פאוור, הזהירה מההשלכות האפשריות לנפילתה של אל-פאשיר בידי כוחות המורדים. אלו מורכבים בעיקר מלוחמי מיליציות הג'נג'אוויד הידועות לשמצה, שהשתתפו ברצח העם של המשטר בחבל דארפור בתחילת שנות ה-2000.

"המורדים מתקדמים, ולאן שהם לא הלכו באזור דארפור מבחינה היסטורית, ובסכסוך הזה, התרחשו זוועות המוניות", אמרה. ביום שישי היא הכריזה על סיוע חדש של 315 מיליון דולר לסודאן, אבל הוסיפה כי הסיוע כמעט שאינו מגיע לאוכלוסיות מבודדות. שני הצדדים מואשמים בפשעי מלחמה ובשימוש במזון ככלי נשק.

לדבריה, המורדים "בוזזים באופן שיטתי מחסנים הומניטריים, גונבים מזון ובעלי חיים, הורסים מתקנים לאחסון תבואה ובארות בקהילות הסודאניות החלשות והפגיעות ביותר".

היא תקפה גם את הצבא הסודאני על כך שהוא "סותר לחלוטין את התחייבויותיו ואת אחריותו כלפי העם הסודאני" בכך שסגר את הגישה דרך מעבר אדרה בגבול צ'אד, הנתיב העיקרי לסיוע בכניסה לאזור דארפור. היא אמרה שהגנרל בורהאן יכול לפתוח את המעבר ב"משיכת קולמוס".

עוד בוואלה!

"מתים כמו חרקים": המורדים בסודאן מתקדמים, והזוועות שבו לדארפור

לכתבה המלאה
שליט סודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן בפגישה עם נשיא איראן איברהים ראיסי בג'דה, ערב הסעודית, 11 בנובמבר 2023. רויטרס
מקבל סיוע מטהראן. שליט סודאן בורהאן נפגש עם נשיא איראן ראיסי, בשנה שעברה/רויטרס

הצבא הסודאני הציע לפתוח מעבר גבול אחר מצ'אד, אך גורמים רשמיים בארצות הברית אומרים שהוא כבר חסום ואינו מספק את צרכי האוכלוסייה - ויהפוך לבלתי עביר עם עונת הגשמים הקרובה.

"המסר הברור באמת כאן הוא שהחסימה, ולא מלאי המזון החסר, הוא הכוח המניע מאחוריהיקפי הרעב ההיסטוריים והקטלניים בסודאן", אמרה פאוור. היא הוסיפה כי הנתונים הנוכחיים מצביעים על כך שהמשבר "דומה ואולי אף גרוע יותר" מהרעב שפקד את סומליה ב-2011, שבו נהרגו רבע מיליון בני אדם.

לדבריה, "התרחיש המדאיג ביותר הוא שהרעב בסודאן יהיה הקטלני ביותר מאז זה באתיופיה בתחילת שנות ה-80".

על פי הערכות האו"ם, הרעב באתיופיה הרג מיליון בני אדם בין 1983 ל-1985, אך תומאס-גרינפילד אמרה כי בתרחיש הגרוע ביותר, הרעב בסודאן עלול להפוך לקטלני עוד יותר.

"ראינו תחזיות תמותה המעריכות כי יותר מ-2.5 מיליון בני אדם, כ-15% מהאוכלוסייה בדארפור ובקורדופאן - האזורים שנפגעו בצורה הקשה ביותר - עלולים למות עד סוף ספטמבר", הזהירה השגרירה. "זהו המשבר ההומניטרי הגדול ביותר על פני כדור הארץ. ובכל זאת, איכשהו, יש איום שהוא יחמיר", הוסיפה.

  • עוד באותו נושא:
  • סודאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully