וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהרכב מורחב של תשעה שופטים: בג"ץ ידון ב"חוק בן גביר"

עודכן לאחרונה: 18.6.2024 / 8:39

הדיון האחרון בעתירה נערך לפני כשנה, ובסיומו הוציאו השופטים צו על תנאי, שהורה למדינה להסביר מדוע לא יבוטל התיקון לחוק, דבר שאולי מרמז לכך שהעתירה עתידה להתקבל. את עמדת המדינה ימסרו נציגי היועמ"שית ובן גביר בנפרד בשל חילוקי הדעות ביניהם עליו

לקול המחאות במליאה חוק בן גביר עבר בקריאה ראשונה/ערוץ הכנסת

בהרכב מורחב בג"ץ ידון היום (שלישי) בעתירה לבג"ץ שעוסקת בתיקון פקודת המשטרה. מדובר בתיקון שעיגן את סמכותו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על המשטרה. למעשה, מדובר בדיון המשך לאחר שהדיון הקודם התנהל לפני כשנה ולאחריו יצא צו על תנאי.

צו על תנאי למעשה הופך את סדר הדיון בבג"ץ, כך שבמקום שהעותרים ינסו לשכנע ראשונים את בית המשפט מדוע לקבל את העתירה, השר והיועמ"שית שנציגיהם יטענו בנפרד, יפתחו ויצטרכו להסביר לבג"ץ מדוע לדחות אותה. בדרך כלל כששופטי בית המשפט העליון מוציאים צו על תנאי הם רומזים לכך שסיכויי העתירה טובים והיא עתידה להתקבל.

הדיון יתחיל בשעה 10:00 והוא ישודר בשידור חי כאן באתר "וואלה".

איתמר בן גביר, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי. צילום: פלאש 90, עיבוד תמונה
העותרים טוענים שתיקון החוק יאפשר התערבות פוליטית במשטרה. שבתאי ובן גביר/עיבוד תמונה, צילום: פלאש 90

במה עוסקת העתירה?

העתירה הוגשה נגד התיקון לפקודת המשטרה, שקובע כי משטרת ישראל "נתונה למרות הממשלה וכי
השר ממונה על משטרת ישראל מטעם הממשלה". התיקון לפקודה התבצע בעקבות בקשתו של בן גביר בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם הקמת הממשלה. לפני התיקון לפקודה, סמכויותיו של השר לביטחון לאומי בניהול המשטרה לא היו מוגדרות בחוק.

מי הגיש את העתירה?

התנועה לאיכות השלטון, ח"כ מיקי לוי ויואב סגלוביץ' מיש עתיד ולשעבר בכירים במשטרה, מפלגת העבודה, האגודה לזכויות האזרח, הוועד הציבורי נגד עינויים, התנועה לטוהר המידות, ועדת המעקב העליונה לענייני האזרחים הערבים בישראל וארגון עדאלה.

מה העותרים טוענים?

העותרים טוענים כי התיקון לפקודת המשטרה מאפשר התערבות פוליטית בתוך המשטרה, כך שבמקום שהמפכ"ל יהיה המפקח על המשטרה, מי שינהל אותה בפועל הוא השר בן גביר שיהפוך להיות מפכ"ל על.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
גלי בהרב מיארה היועמ"שית בכנס לשכת עורכי הדין, אילת, 27 במאי 2024. לשכת עורכי הדין, אתר רשמי
תייצג את עמדת המדינה בנפרד מהשר. בהרב-מיארה/אתר רשמי, לשכת עורכי הדין

מהי עמדת השר?

השר בן גביר מיוצג באופן פרטי ע"י עו"ד נדב העצני ולא ע"י היועמ"שית, זאת בשל חילוקי הדעות של השניים בנוגע לתיקון לפקודת המשטרה. השר טוען כי התיקון נדרש וזאת על מנת שהוא כשר יוכל לקדם את המדיניות שהוא אמון עליה בתוך המשטרה. עוד טוען בן גביר כי התווית סדרי העדיפויות של המשטרה הם חלק מתפקידו כשר לביטחון לאומי.

מהי עמדת היועמ"שית?

היועמ"שית סבורה שיש לבטל את החוק שמעניק לבן גביר סמכות להתערב בתחום החקירות של המשטרה. ביחס לשאר החלקים, בהרב מיארה סבורה כי על בג"ץ לתת פרשנות לתיקון לפקודת המשטרה, שמבטיחה שהשר והגורמים הפוליטיים לא יתערבו בתוך עבודת המשטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully