וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקרים בבריטניה: השמרנים עומדים בפני "הכחדה אלקטורלית" בבחירות

16.6.2024 / 14:42

מפלגת השלטון ב-14 השנים האחרונות בדרך למפלה גדולה בבחירות שייערכו ב-4 ביולי, כשחלק מהסקרים חוזים לה את התוצאה הגרועה ביותר בהיסטוריה בת 200 השנים שלה אחרי קדנציה רוויית שערוריות ומשברים. הלייבור שבאופוזיציה, בהנהגתו של קיר סטארמר, בדרך לרוב מוחץ בפרלמנט

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק באירוע בחירות, 11 ביוני 2024. רויטרס
מזהיר מפני הצבעה למפלגת ימין חדשה. סונאק/רויטרס

שלושה סקרים שפורסמו ביממה החולפת בבריטניה הציגו תמונה עגומה עבור המפלגה השמרנית של ראש הממשלה רישי סונאק, כשאחד מהם אף הזהיר שהמפלגה עומדת בפני "הכחדה אלקטורלית" בבחירות שייערכו ב-4 ביולי.

הסקרים פורסמו קצת אחרי מחצית מקמפיין מערכת הבחירות, ובתום שבוע שבו גם השמרנים וגם הלייבור פרסמו את המצעים שלהם, וזמן קצר לפני שהבוחרים יתחילו לקבל פתקי הצבעה בדואר.

סונאק הפתיע רבים במפלגתו כשהכריז ב-22 במאי על בחירות מוקדמות, בניגוד לציפייה הרווחות שהוא ימתין להמשך השנה כדי לאפשר זמן נוסף להתאוששות רמת החיים בממלכה הסובלת מהאינפלציה הגבוהה ביותר זה 40 שנה.

לפי סקר של Savanta, מפלגת הלייבור של קיר סטארמר תקבל %46, עלייה של שני אחוזים לעומת הסקר הקודם שנערך חמישה ימים קודם לכן, בעוד שהתמיכה בשמרנים ירדה ב-%4 נקודות ל-%21. הסקר נערך בין 12 ל-14 ביוני עבור הסאנדיי טלגרף.

מנהיג הלייבור קיר סטארמר בעצרת בחירות בקרו, בריטניה, 13 ביוני 2024. רויטרס
בדרך להיות ראש הממשלה הבא של בריטניה. מנהיג הלייבור קיר סטארמר/רויטרס

הפער בסקר לטובת הלייבור - 25% - היה הגדול ביותר מאז כהונתה של קודמתו של סונאק בתפקיד, ליז טראס, שתוכנית קיצוצי המס שלה גרמה למשקיעים לזרוק אג"ח ממשלתיות בריטיות, העלתה את הריבית ואילצה התערבות של הבנק המרכזי של אנגליה במהלך הקדנציה הקצרה להחריד שלה.

"הסקר שלנו מצביע על כך שהבחירות האלה עשויות להיות לא פחות מ'הכחדה אלקטורלית' עבור המפלגה השמרנית", אמר כריס הופקינס, מנהל מחקר פוליטי בחברת Savanta.

מפלגת הימין-מרכז של השמרנים נמצאת בשלטון כבר 14 שנים סוערות, שבמהלכן ידעה הממלכה משאל עם שהוביל לעזיבת האיחוד האירופי - הברקזיט - ולווה בטלטלות כלכליות ושיתוק פוליטי, וכן מכה קשה ממגיפת הקורונה ואינספור שערוריות פוליטיות.

עוד בוואלה!

ראש ממשלת בריטניה: ננהיג גיוס חובה אם ננצח בבחירות

לכתבה המלאה

אתגר מימין

סקר נפרד של חברת Survation, שפורסם על ידי הסאנדיי טיימס, העריך שהשמרנים יסיימו עם 72 מושבים בלבד בבית הנבחרים בן 650 החברים - הנמוך ביותר בהיסטוריה בת כמעט 200 השנים שלהם - בעוד הלייבור תזכה ב-456 מושבים, שיעניקו לה רוב גדול לקידום האג'נדה הכלכלית שלה.

הסקר, שנערך בין 31 במאי ל-13 ביוני, העניק ללייבור 40%, ולשמרנים 24%, שאחריהם מזנבת מפלגת הימין הפופוליסטי "רפורמה" בהנהגתו של נייג'ל פאראג', שהיה מהדמויות המובילות בקמפיין הפרישה מהאיחוד האירופי. היא זכתה בו ב-12%.

סקר שלישי, שנערך על ידי Opinium עבור ה"אובזרבר" בין 12 ל-14 ביוני, הראה גם הוא כי הלייבור עם %40, השמרנים עם %23 ומפלגת הרפורמה עם %14, כששתי המפלגות הגדולות מאבדות קולות ליריבות קטנות יותר. סונאק הזהיר בסוף השבוע כי הצבעה לפאראג' תעניק ללייבור את הניצחון.

בבחירות הכלליות האחרונות בבריטניה, ב-2019, זכו השמרנים, אז בהובלת בוריס ג'ונסון ברוב גדול של 365 מושבים לעומת 202 בלבד של הלייבור, אז בהנהגת ג'רמי קורבין שהוביל מדיניות שמאל קיצונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully