וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבדיה שחררה איראני שהיה מעורב בהוצאות להורג המוניות תמורת שני אזרחיה

עודכן לאחרונה: 16.6.2024 / 7:34

חמיד נורי הורשע במעורבות בהוצאות המוניות להורג של אסירים פוליטים באיראן ב-1988, והוא ישוב לאיראן. בתמורה, שני אזרחים שבדים, בהם עובד באיחוד האירופי, שהיו כלואים באיראן, נמצאים בדרך חזרה לארצם. העסקה הושלמה בתיווכה של עומאן

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, 20 במאי 2023. רויטרס
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, 20 במאי 2023/רויטרס

שבדיה שחררה היום (שבת) בכיר איראני לשעבר, שהורשע במעורבות בהוצאה להורג של מתנגדי משטר בשנות ה-80, ובתמורה קיבלה בחזרה שניים מאזרחיה שהוחזקו על ידי טהראן. העסקה הושלמה בתיווכה של עומאן, לפי סוכנות הידיעות הרשמית של הסולטנות.

הבכיר האיראני, חמיד נורי, כבר נמצא בדרכו בחזרה לרפובליקה האסלאמית. ב-2022 הוא נידון למאסר עולם על ידי בית משפט בשטוקהולם על חלקו בהוצאות להורג ההמוניות של מתנגדי משטר איראנים ב-1988, בסיומה של המלחמה נגד עיראק. הוא זוהה בתור מי שכיהן אז כסגן התובע של כלא גוהרדשאת שמחוץ לעיר כרג'.

ראש ממשלת שבדיה, אולף קריסטרסון, מסר בהצהרה שיוהן פלודרוס וסעיד עזיזי, שהיו עצורים באיראן, נמצאים בטיסה בדרך חזרה לשבדיה.

"איראן השתמשה בשניהם ככלים במשחק משא ומתן ציני במטרה לשחרר את האזרח האיראני המיד נורי מהכלא בשבדיה. הוא הורשע בפשעים חמורים שבוצעו באיראן בשנות ה-80", אמר. לדבריו, "כראש ממשלה, יש לי אחראיות מיוחדת לביטחונם של אזרחי שבדיה. לכן, הממשלה פעלה באופן אינטנסיבי בנושא, יחד עם שירותי הביטחון השבדיים שנשא ונתנו עם איראן".

הוא אישר שנורי נמצא בדרכו בחזרה לאיראן, וסירב למסור פרטים נוספים מסיבות ביטחוניות לגבי השיקולים שהובילו לשחרורו של הבכיר האיראני לשעבר, שנעצר בנמל תעופה בשטוקהולם ב-2019. נורי הכחיש את העבירות שיוחסו לו.

הפגנת תמיכה של אגוני המוג'אהדין מחוץ לבית המשפט המחוזי שטוקהולם ברקע משפטו של חמיד נורי שהואשם במעורבות בטבח אסירים פוליטיים  10 באוגוסט 2021. רויטרס
הפגנת תמיכה של אגוני המוג'אהדין מחוץ לבית המשפט המחוזי שטוקהולם ברקע משפטו של חמיד נורי שהואשם במעורבות בטבח אסירים פוליטיים 10 באוגוסט 2021/רויטרס

דובר של משרד החוץ האיראני תיאר את נורי כ"בן ערובה" בהצהרה לתקשורת המקומית, ואמר כי מאסרו נבע מ"החלטה בלתי חוקית של בית המשפט השבדי החסר לגיטימציה".

נורי אמר לכתבים כי המקרה שלו היה מסובך ורגיש. "הם אמרו שאפילו אלוהים לא יכול לשחרר את חמיד נורי, אבל הוא עשה זאת", הוא אמר לכתבים עם הגעתו לאיראן.

מועצת ההתנגדות הלאומית של איראן, קואליציה של קבוצות של מתנגדי משטר, אמרה שנראה ששבדיה "נכנעה לסחיטה וללקיחת בני ערובה" בצעד שיעודד את טהראן. בשנים האחרונות הרבתה איראן לעצור אזרחים עם דרכון מערבי או אזרחים מערביים ולהשתמש בהם כקלפי מיקוח עבור ויתורים כאלו ואחרים.

עורך הדין קנת לואיס, שייצג עותרים נגד נורי בתיק בשבדיה, אמר שהרשויות לא התייעצו עם לקוחותיו והם "מזועזעים והרוסים" משחרורו של נורי. "זהו עלבון למערכת המשפט כולה ולכל מי שהשתתף במשפטים האלה", אמר לרויטרס.

לואיס אמר כי לקוחותיו מזדהים עם מאמצי ממשלת שבדיה להחזיר את אזרחיה הביתה, אך אמר כי שחרורו של נורי היה "חסר פרופורציה לחלוטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully