וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין הציב תנאים חדשים לסיום המלחמה, זלנסקי: זה אולטימטום כמו של היטלר

עודכן לאחרונה: 15.6.2024 / 10:47

נשיא רוסיה חשף את דרישותיו לפני פתיחת פסגת שלום בשוויץ, שאליה לא הוזמנה מוסקבה. הוא דורש נסיגה אוקראינית מארבעה מחוזות וויתור על כוונתה להצטרף לנאט"ו. קייב ובעלות בריתה דחו את תנאיו מידית: "זה מה שהיטלר עשה כשאמר 'תנו לי חלק מצ'כוסלובקיה וזה ייגמר כאן'"

"טירת הארי פוטר" באודסה עולה באש אחרי התקפה רוסית/טלגרם

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הציב תנאים חדשים לסיום המלחמה באוקראינה, לפני תחילת פסגת שלום שארגנה קייב ללא השתתפותה של מוסקבה ותיפתח היום (שבת) בשוויץ.

פוטין דורש שאוקראינה תיסוג מארבעה מחוזות שנמצאים בשליטה חלקית של כוחות רוסיים - דונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה - ושאותם מגדירה מוסקבה כחלק משטחה הריבוני, בעוד שמרבית הקהילה הבינלאומית אינה מכירה בטענותיה של מוסקבה.

בפגישה עם שגרירים רוסיה במוסקבה, הוסיף פוטין שעל אוקראינה לוותר רשמית על מאמציה להצטרף לברית נאט"ו כדי שההתקדמות הרוסית תיעצר. "ברגע שקייב תכריז שהיא מוכנה להחלטה כזו, תינתן הוראה להפסיק את האש ולהתחיל במשא ומתן מידי מהצד שלנו, ממש באותה דקה".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש עם נציגי משרד החוץ הרוסי במוסקבה. 14 ביוני 2024. רויטרס
הציב תנאים חדשים לסיום המלחמה באוקראינה. פוטין/רויטרס

נשיא רוסיה אף חשף שכ-700 אלף חיילים רוסים משתתפים כעת במלחמה באוקראינה, שבה כוחותיו נמצאים במומנטום אם כי הוא נעצר מעט לאחרונה בעקבות הגעת נשק אמריקני נוסף לקייב. כמו כן, גם המתקפה במחוז חרקוב הגובל ברוסיה נעצרה לאחר שוושינגטון הסירה את ההגבלות ונתנה אור ירוק לאוקראינה לתקוף עם הנשק שלה מטרות בתוך רוסיה, אך רק אלו הקרובות לחרקוב.

אוקראינה, הדורשת נסיגה מוחלטת של רוסיה משטחה, כולל מחצי האי קרים שאותו סיפחה ב-2014, כתנאי לכל שיחות שלום דחתה מידית את תנאיו החדשים של פוטין.

"המסרים האלה הם מסרים של אולטימטום. זה אותו דבר שהיטלר עשה, כשאמר 'תנו לי חלק מצ'כוסלובקיה וזה ייגמר כאן'", אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לרשת הטלוויזיה האיטלקית Sky TG24 תוך שהוא מזכיר כיצד מנהיגה של גרמניה הנאצית הונה את המערב לפני תחילת מלחמת העולם השנייה עם דרישותיו הטריטוריאליות הבלתי-פוסקות.

מנהיגים מ-90 מדינות מתכוננים להיפגש בשווייץ ביום שבת כדי לדון בדרכים לשלום באוקראינה - פסגה שרוסיה לא הוזמנה אליה.

עוד בוואלה!

אוקראינה החלה לתקוף ברוסיה עם נשק אמריקני, פוטין מזהיר: נספק טילים לתקיפת המערב

לכתבה המלאה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. רויטרס
"אולטימטום כמו של היטלר". זלנסקי/רויטרס

יועצו של זלנסקי, מיכאילו פודוליאק, כינה את ההצעה של פוטין "הונאה מוחלטת" ו"עלבון לשכל הישר", עמדה שאותה השמיעו גם בכירים במדינות נאט"ו. מנהיגים ונציגים בכירים מ-90 מדינות ידונו בסוף השבוע בדרכים לסיים את המלחמה באוקראינה, אך אי-הזמנתה של רוסיה והעדרותה של סין בעלת בריתה מעמידות בספק רב את הצלחת הפסגה.

"פוטין כבש באופן בלתי חוקי שטח אוקראיני ריבוני, הוא לא נמצא בשום עמדה להכתיב לאוקראינה מה עליה לעשות כדי להביא לשלום", אמר שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין כשדחה גם הוא את הדרישות של הנשיא הרוסי. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר כי הצעתו של פוטין "לא נעשתה בתום לב".

הפרשנית הרוסית טטיאנה סטנוביה אמרה כי תוכניתו של פוטין היא סדרה של דרישות "מקסימליסטיות" שאינה כוללת ויתורים, ותוזמנה כדי לחתור תחת הצלחתה של פסגת השלום בשוויץ, שאת ארגונה הוביל זלנסקי במשך חודשים רבים.

ממשלת שוויץ אמרה כי מטרת הפסגה, שתתקיים ליד אגם לוצרן, היא "לספק פורום שבו מנהיגי העולם ידונו בדרכים לשלום צודק ובר קיימא באוקראינה, בהתבסס על החוק הבינלאומי ואמנת האו"ם".

הנשיא ביידן נואם בטקס הזיכרון השנתי של מוזיאון הזיכרון לשואה בוואשנגטון. צילום: רויטרס, עיבוד תמונה
קיוו שיגיע לפסגה. ביידן/עיבוד תמונה, צילום: רויטרס

אוקראינה קיוותה שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יגיע בעצמו לפסגה, אך את וושינגטון תייצג סגניתו, קמלה האריס. למרות האכזבה, ביידן וזלנסקי חתמו ביום חמישי על הסכם ביטחוני בן עשר שנים בין ארצות הברית לאוקראינה, שנועד להביע את תמיכתה ארוכת הטווח של וושינגטון בקייב לאור החששות משינויים אפשריים במדיניותיה אם דונלד טראמפ יזכה מחדש בנשיאות.

משתתפים נוספים בפסגה בשוויץ יהיו נשיא צרפת עמנואל מקרון, קנצלר גרמניה אולף שולץ, ראש ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני ונשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין.

במהלך השבוע מנהיגי המערב התכנסו באיטליה לפסגת ה-G7, והסכימו להשתמש בנכסים רוסיים מוקפאים בשווי מאות מיליארדי אירו כסיוע לאוקראינה. הסכומים לא צפויים להגיע לקייב עד לסוף השנה, אך הם נתפסים כפתרון ארוך טווח לתמיכה במאמץ המלחמתי ובכלכלה של אוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully