וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה החלה לתקוף ברוסיה עם נשק אמריקני, פוטין מזהיר: נספק טילים לתקיפת המערב

6.6.2024 / 10:02

נשיא רוסיה אמר בשיחה ארוכה עם כתבים זרים כי מוסקבה תשקול לספק טילים שיוכלו לאיים על ארה"ב ומדינות אירופה, שאישרו לקייב לתקוף את כוחותיו בשטח רוסיה עם נשק מערבי. "המערב טועה כשהוא מניח שרוסיה לעולם לא תשתמש בנשק גרעיני"

"טירת הארי פוטר" באודסה עולה באש אחרי התקפה רוסית/טלגרם

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין איים אתמול (רביעי) לפרוס טילים קונבנציונליים במרחק פגיעה מארצות הברית ובעלות בריתה האירופיות, אם הן יאפשרו לאוקראינה לתקוף עמוק יותר לתוך רוסיה באמצעות נשק מערבי ארוך טווח. זאת אחרי שקייב החלה בימים לתקוף מטרות רוסיות מעבר לגבול עם נשק אמריקני, בעקבות שינוי בעמדתה של וושינגטון לאור התקדמותם של הכוחות הרוסיים.

פוטין, בפגישתו הראשונה עם עורכים בכירים של סוכנויות ידיעות בינלאומיות מאז החלה המלחמה באוקראינה, אמר כי המערב טועה כשהוא מניח שרוסיה לעולם לא תשתמש בנשק גרעיני, ואמר כי אין להקל ראש בדוקטרינת הגרעין של הקרמלין.

כשנשאל על קריאותיו של מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג לאפשר לאוקראינה להשתמש בנשק מערבי כדי לפגוע בשטח רוסיה, פוטין הבחין בין טילים מסוגים שונים, אך הזהיר כי מתן אפשרות לקייב לתקוף את רוסיה בנשק עוצמתי יותר ויותר הוא הסלמה רצינית שמושכת את המערב למלחמה עם רוסיה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה עם עורכים בכירים מסוכנויות חדשות בינלאומיות בסנט פטרסבורג, רוסיה, 5 ביוני, 2024. רויטרס
משחרר איומים כלפי המערב. פוטין, אתמול/רויטרס

נשיא רוסיה בן ה-71 אמר רוסיה תיירט את הטילים המערביים, והוא ציין מפורשות את מערכות הטילים האמריקניות, הבריטיות והצרפתיות.

פוטין גם אמר כי מוסקבה שוקלת לפרוס טילים מתקדמים וארוכי טווח דומים קרוב מספיק כדי לפגוע במדינות שאישרו לאוקראינה לתקוף בשטח רוסיה. פוטין לא פירט לאיזה מדינות הוא שוקל להעביר טילים כאלה."אם אנחנו רואים שהמדינות האלה נגררות למלחמה נגד הפדרציה הרוסית, אז אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות לפעול באותו אופן. באופן כללי, זו דרך לבעיות חמורות מאוד", הזהיר.

הנשיא ג'ו ביידן אישר לאחרונה לקייב לתקוף מטרות צבאיות בתוך רוסיה עם נשק אמריקני, אך ממשלו עוד אוסר עליה להשתמש בטילי ATACMS ארוכי טווח, המגיעים למרחק של עד 300 ק"מ, ונשק ארוך טווח אחר. גם בריטניה וגרמניה אישרו לאוקראינה לתקוף את הכוחות הרוסיים מעבר לגבול עם נשק מתוצרתן.

עוד בוואלה

הלוחמה האלקטרונית של רוסיה משתקת את הנשק האמריקני של אוקראינה

לכתבה המלאה
כוחות מצבא אוקראינה במחוז חרקוב, 3 ביוני 2024. רויטרס
כוחות אוקראיניים במחוז חרקוב, השבוע/רויטרס

יותר משנתיים לתוך המלחמה הקטלנית ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה, פוטין מדבר יותר ויותר על הסיכון מפני עימות עולמי בעוד שמדינות המערב חלוקות כיצד לסייע לאוקראינה לבלום את ההתקדמות של רוסיה.

"משום מה, המערב מאמין שרוסיה לעולם לא תשתמש בו", אמר פוטין. "יש לנו דוקטרינה גרעינית, תראו מה היא אומרת. אם מעשיו של מישהו מאיימים על ריבונותנו ושלמותנו הטריטוריאלית, אנו רואים אפשרות להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו. אין להקל בכך ראש".

דוקטרינת הגרעין הרוסית עודכנה לאחרונה ב-2020, ולפי ניתן יהיה לשקול שימוש בנשק גרעיני בתגובה להתקפה גרעינית או בלתי-קונבנציונלית אחרת נגד רוסיה או "כשעצם קיומה של המדינה נמצא תחת איום".

פוטין מציג את הסכסוך באוקראינה כחלק ממאבק קיומי עם המערב "הדועך והדקדנטי", שלדבריו השפיל את רוסיה לאחר נפילת חומת ברלין ב-1989 על ידי חדירתו למעה שהוא מגדיר כמרחב ההשפעה של מוסקבה, הכולל את אוקראינה, שהייתה חלק מברית המועצות.

הוא אמר כי המערב מסרב לדבר על הסיבות למלחמה - שלדבריו החלה ב-2014 לאחר שהנשיא הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ' הופל במהפכת מיידאן באוקראינה. פוטין הציג זאת כהפיכה בתמיכת ארצות הברית, בעוד שקייב רואה באירועים הללו כנקודת מפנה בהתרחקותה מהשפעתה החונקת של רוסיה.

"אסור להפוך את רוסיה לאויבת. אתהם רק פוגעים בעצמכם עם זה, אתם יודעים?"אמר פוטין לעיתונאים, תוך שהוא דוחה את אזהרות מדינות המערב שהוא עשוי לתקוף גם מדינות החברות בנאט"ו, בהן פולין. "הם חשבו שרוסיה רוצה לתקוף את נאט"ו. השתגעתם לגמרי? מי המציא את זה? זה פשוט קשקוש מוחלט, אתם יודע? זבל מוחלט".

פוטין לצד טראמפ

בשיחה עם עיתונאים במשך יותר משלוש שעות במגדל גזפרום החדש בן 81 קומות, שנערכה לקראת הפורום הכלכלי הבינלאומי השנתי בסנט פטרסבורג, פוטין נגע בנושאים מהמלחמה בעזה ועד הבחירות הקרובות בארצות הברית.

"אף אחד בארצות הברית לא מתעניין באוקראינה, הם מתעניינים בכוחה של ארצות הברית, שנלחמת לא למען אוקראינה והעם האוקראיני, אלא למען גדולתה שלה", טען פוטין. הוא הוסיף שלרוסיה לא אכפת מי יהיה הנשיא הבא של ארצות הברית, אך אימץ את הנרטיב של המועמד הרפובליקני והנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שטוען לרדיפת מערכת המשפט אחריו.

"הם שורפים את עצמם מבפנים, את המדינה שלהם, את המערכת הפוליטית שלהם. ברור לכל העולם שהעמדה לדין של טראמפ, במיוחד על האשמות שנוצרו על בסיס אירועים שקרו לפני שנים, ללא הוכחה ישירה, היא פשוט שימוש במערכת המשפט במאבק פוליטי פנימי", אמר פוטין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully