וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוחמה האלקטרונית של רוסיה משתקת את הנשק האמריקני של אוקראינה

עודכן לאחרונה: 26.5.2024 / 8:08

בוושינגטון פוסט דווח שרבים מהמערכות החדישות שסופקו לקייב איבדו מיעילותן לאורך הזמן, כשהכוחות הרוסיים הסתגלו להם ושיבשו את מערכות הניווט שלהם. החשש שהמידע על ביצועי הנשק האמריקני ישותף גם עם סין ואיראן

"טירת הארי פוטר" באודסה עולה באש אחרי התקפה רוסית/טלגרם

אמצעי הלוחמה האלקטרונית של רוסיה מצליחים לשבש באופן משמעותי את יעילותם של כלי נשק אמריקניים רבים באוקראינה - כך דווח בוושינגטון פוסט מפי גורמים בכירים בקייב ועל בסיס הערכות חשאיות פנימיות שהגיעו לידי העיתון.

ההצלחה הרוסית לפגוע באחוזי בדיוק של מערכות מתקדמות כמו פגזי Excalibur מונחי GPS ו-HIMARS הובילו את קייב להפסיק את השימוש בהם ומקשים עליה לבלום את ההתקדמות הרוסית, הנובעת לא מעט מכך. עוד דווח שאוקראינה פנתה לפנטגון כדי שיוכל לשדרג את אותם חימושים אל מול אמצעי הלוחמה האלקטרונית הרוסיים.

להצלחה הרוסית עשויות להיות השלכות מעבר לשדה הקרב באוקראינה. מוסקבה עשויה לשתף את תובנותיה מההתמודדות עם מיטב הנשק האמריקני עם סין ואיראן ויריבות אחרות של ושינגטון ובעלות בריתה.

כך, למשל, שיעור הדיוק של פגזי Excalibur צנח דרמטית לאורך כמה חודשים לפחות מ-10% פגיעה במטרה, עד שאוקראינה חדלה להשתמש בהם בשנה שעברה, לפי הערכה אוקראינית חשאית. "טכנולוגיית Excalibur בגרסאותיה הקיימות איבדה את הפוטנציאל שלה".

תדמית הפגזים כנשק של "יריה אחת, פגיעה אחת" התבדה לאור הניסיון של קייב בשדה הקרב, נכתב, לכל הפחות עד שהפנטגון ויצרניות הנשק בארצות הברית יטפלו בבעיה.

חיילים מצבא אוקראינה יורים בתותחי הוביצר M777. רויטרס
חיילים מצבא אוקראינה יורים בתותחי הוביצר M777/רויטרס

גורמים אוקראיניים, שדיברו בעילום שם, אמרו לוושינגטון פוסט כי כשקייב דיווחה על הבעיה לפני חצי שנה, וושינגטון פשוט הפסיקה לספק את הפגזים הללו בשל אי-הדיוק שלהם. במקרים אחרים, כמו בפצצות JDAM המוטלות מכלי טיס, היצרן שדרג אותן וקייב המשיכה להשתמש בהם.

הפיקוד הצבאי של אוקראינה הכין את הדוחות בין סתיו 2023 לאפריל האחרון ושיתף אותם עם ארצות הברית ובעלי ברית אחרות, בתקווה לגבש פתרונות ולפתוח בקשר ישיר עם יצרני נשק. אך גורמים אוקראיניים תיארו בפני וושינגטון פוסט תהליך ביורוקרטי מדי, שלדבריהם סיבך את הדרך להתאמות הדרושות בדחיפות לשיפור הדיוק של כלי הנשק אל מול אמצעי הלוחמה האלקטרונית הרוסיים. הם הסכימו להתראיין בתקווה למשוך תשומת לב לצרכי הצבא האוקראיני.

גורם ביטחוני אמריקני בכיר אמר שהפנטגון צפה שחלק מהחימושים המדויקים יובסו על ידי הלוחמה האלקטרונית הרוסית ועבד עם אוקראינה כדי לחדד את הטקטיקות והטכניקות שלה. לדבריו, רוסיה "המשיכה להרחיב את השימוש שלה בלוחמה אלקטרונית, ואנחנו ממשיכים להתפתח ולוודא שלאוקראינה יש את היכולות הדרושות לה כדי להיות יעילה".

גורם ביטחוני אמריקני דחה את הטענות לפיהן הבירוקרטיה האטה את התגובה. הפנטגון ויצרני הנשק סיפקו פתרונות לפעמים בתוך שעות או ימים, אמר לוושינגטון פוסט, אך הוא לא סיפק דוגמאות.

עוד בוואלה!

הטיהורים במערכת הביטחון הרוסית: סגן הרמטכ"ל נעצר בחשד לשוחד

לכתבה המלאה

"עכשיו הם מתחילים לדאוג"

משרד ההגנה של אוקראינה מסר בהצהרה כי הוא משתף פעולה באופן קבוע עם הפנטגון וגם מתנהל ישירות מול יצרני נשק.

"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם הפנטגון בנושאים כאלה. במקרה של בעיות טכניות, אנו מודיעים מיד לשותפינו לנקוט את הצעדים הדרושים כדי לפתור אותן בזמן", נמסר מהמשרד. "השותפים שלנו מארצות הברית וממדינות מערביות אחרות מספקים תמיכה מתמדת לבקשות שלנו. בפרט, אנו מקבלים באופן קבוע המלצות לשיפור הנשק".

כלי הנשק המונחים מתוצרת אצרות הברית היו בדרך כלל מוצלחים עם תחילת השימוש בהם, אולם במקרים רבים יעילותם דעכה ככל שהכוחות הרוסיים הסתגלו אליהם וביצעו התאמות שקיזזו את היתרונות שלהם בשדה הקרב.

בכיר בצבא אוקראינה אמר: "אני לא אומר שאף אחד לא היה מודאג מזה קודם, אבל עכשיו הם (במערב) מתחילים לדאוג". "כפי שאנחנו חולקים מידע עם השותפים שלנו והשותפים שלנו חולקים איתנו, הרוסים בהחלט חולקים אותו גם עם סין", הוסיף הבכיר. "וגם אם הם לא חולקים עם סין, היא עוקבת אחר המתרחש באוקראינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully