וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטרות, המפונים והתקווה לביטחון: ראשי העוטף מסכמים 8 חודשי מלחמה

עודכן לאחרונה: 15.6.2024 / 15:03

כמה תושבים חזרו ליישובים לאחר הפינוי ב-7 באוקטובר, האם תקציבי הסיוע הגיעו ליעדם ומי מקבל מילה טובה? לציון 8 חודשים למלחמה, וואלה בדקה עם ראשי הרשויות בעוטף עזה האם כל ההבטחות שקיבלו מומשו וגם דבר אחד שכל ראשי הרשויות מסכימים עליו | מיוחד

תושבי קיבוץ בארי צופים בדמעות בהריסות בתי הקיבוץ לקראת שיקומם ובנייתם מחדש/אבי רוקח

8 חודשים חלפו מאז שחמאס יצא למתקפת פתע רצחנית בעוטף עזה. רבים מהתושבים פונו, בתים נהרסו וחיים אבדו. 8 חודשים חלפו וראשי המועצות עדיין מתמודדים עם קשיים רבים. וואלה שוחחה עם כמה מראשי הרשויות כדי לבדוק מי חזר לעוטף, איזה סיוע הגיע מהמדינה, האם הושגו מטרות המלחמה מבחינתם ואם יש בכל זאת גורם שהם יכולים לפרגן לו.

תושבים מפונים

"מבין הישובים שצה"ל אישר חזרה אליהם מבחינה ביטחונית, חזרו עד כה כ-70% מהתושבים", סיפר ראש מועצת אשכול גדי ירקוני. "באשכול יש עדיין 10 יישובים אדומים שלא ניתן לחזור אליהם בהנחייה צבאית משיקולים ביטחוניים וטרם החל בהם השיקום הפיזי של התשתיות הנדרש. מבחינת כלל הישובים, כולל האדומים, חזרו עד היום לאשכול כ-50% מהתושבים".

ראש מועצת אשכול גדי ירקוני. יונתן זינדל, פלאש 90
ראש מועצת אשכול גדי ירקוני/פלאש 90, יונתן זינדל

במועצה אזורית שער הנגב, כ-40 אחוזים מתושבי המועצה עדיין מפונים. "הרחבת הלחימה ברצועה בחודש האחרון מחייבת את הארכת השהייה של המפונים במלונות", ציין ממלא מקום ראש המועצה יוסי קרן, שהחליף את אופיר ליבשטיין שנרצח ב-7 באוקטובר. "אנו פועלים בנושא מול גורמי הממשלה כדי להביא החלטת ממשלה מחויבת המציאות בשלב הזה".

ראש העיר שדרות אלון דוידי, שעירו ספגה גם כן מכה קשה במלחמה, סיפר: "יש בערך 5,000 תושבים שעדיין מפונים במלונות ובדירות והיתר כ-30,000, כבר שבו לעיר".

תקציבים מהמדינה

ירקוני מציין כי עד כה הועברו תקציבים בסיסיים בלבד שיועדו בעיקר לניהול מצב החירום במועצה בהיקף של כ-20 מיליון שקלים. "התקציב אינו משקף את המציאות ואת הצרכים המרובים במועצה האזורית אשכול", האשים ירקוני. "תקציבי השיקום והפיתוח הנרחבים שאושרו בהחלטת ממשלה ליישום באמצעות מנהלת תקומה, עדיין על הנייר ויש קושי להוציא לפועל. יש הרבה רצון טוב במנהלת תקומה אבל הרגולציה מכבידה ומערימה קשיים".

יוסי קרן, ממלא מקום ראש מועצת שער הנגב. יניר יגנה, אתר רשמי
יוסי קרן/אתר רשמי, יניר יגנה

מטרות המלחמה

"נכון לעכשיו אף אחת ממטרות המלחמה לא הושגה", מדגיש ראש העיר שדרות אלון דוידי. "לא הוחזרו כל החטופים והחטופות, לא חיסלנו את חמאס ולא שינינו את המציאות הביטחונית באזור, כך שלצערנו כרגע אנו ממתינים להשגת המטרות. המלחמה תסתיים בשקט תמידי רק אם הממשלה תעמוד בהבטחתה לתושבים ותחסל את איום הטרור מעזה באמצעות חיסול תשתיות הטרור וחיסול המחבלים וראשיהם, מה שאני אומר כבר שנים ולצערי לא הקשיבו לי".

עבור ירקוני, המטרה המרכזית של המלחמה היא בראש ובראשונה החזרת החטופים ושינוי המציאות הביטחונית. "צריך לעשות הכל על מנת שהחטופים יחזרו הביתה. כל שנייה שהם שם, זה עולה לנו בחיים נוספים. 119 תושבות ותושבי אשכול נחטפו בשבת השחורה ו-54 עדיין מוחזקים בשבי. זו המשימה העליונה ומדינת ישראל ואשכול לא יוכלו להשתקם ללא החזרתם. למלחמה יש זמן, אך לחטופים לא. על מנת להבטיח את המשך השיקום וההתיישבות בעוטף - שינוי המציאות הביטחונית היא קריטית, והיא כוללת בתוכה הסרה מוחלטת של איום חדירת המחבלים והירי הרקטי. עד היום, אף גורם צבאי או מדיני לא הבטיח שהאיום הרקטי הוסר או יוסר בעתיד".

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי. 13 בפברואר 2024. אבי רוקח
אלון דוידי/אבי רוקח

יוסי קרן מצטרף לדבריו של ירקוני: "חשוב לומר כי מעל הכול, אנו מחכים ומצפים לחזרת חטופינו כאן ועכשיו. יש לעשות הכול על מנת לשחרר את בנינו ובנותינו כי כל שעה שעוברת מסכנת אותם יותר. לא נשוב ונהיה שלמים בלעדיהם. כפי שדרשנו בתחילת המלחמה, כך גם היום. על מנת שנשוב לקיים חיים בישובי העוטף, יש לדאוג לשקט ולביטחון הנדרש. לא נקבל את המשך הירי והסכנה העורבת לנו מעבר לגבול".

מילה טובה

"שני משרדי ממשלה שהיו בולטים בתפקוד שלהם הם משרד הדתות ומשרד הביטחון", אומר ראש מועצת אשכול גדי ירקוני. "משרד הדתות בטיפול הרגיש במאות ההלוויות בתנאים המורכבים מאוד של המלחמה והטבח, ומשרד הביטחון במתן צרכים מיידים במלחמה. גם משרד הבריאות ומשרד הרווחה הוכיחו עצמם ומשתפים פעולה לטובת ניהול המלחמה והבנת הצרכים המיוחדים והמרובים שהתעוררו. כל שאר משרדי הממשלה - הרבה דיבורים ומעשים אין".

יוסי קרן מציין לטובה את שיתוף הפעולה עם מנהלת תקומה: "אנו רושמים הישגים משמעותיים לטובת התושבים ולצד עבודות השיקום, שער הנגב עומדת בפני פיתוח משמעותי וכניסת פרויקטים רבים. השגנו תקציבים משמעותיים של עשרות מיליוני שקלים לפרוייקטים לפיתוח עתידה של שער הנגב".

דוידי סיכם: "יש כל כך הרבה גורמים שעוזרים לנו מתחילת המלחמה ועד עכשיו, גם מהממשלה וגם מהמגזר העסקי והאזרחי וזה מציג את עם ישראל היקר וכולנו מכירים תודה לאנשים הללו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully