וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגן כוח לחופי ארה"ב: צוללת וספינות רוסיות הגיעו לקובה

13.6.2024 / 12:34

וושינגטון אמרה שהביקור של כלי השיט הרוסיים בנמל הוואנה - מרחק של 145 ק"מ מפלורידה - אינו מהווה איום עליה, אך היא עוקבת אחריו מקרוב. רוסיה זועמת על התמיכה האמריקנית בתקיפות של אוקראינה בשטחה, ומהדקת יחסים עם בעלת בריתה הוותיקה מהמלחמה הקרה

צוללת רוסית עוגנת בנמל הוואנה, קובה/משרד ההגנה הרוסי

צוללת רוסית המונעת באנרגיה גרעינית וכלי שיט אחרים הגיעו אתמול (רביעי) לקובה לביקור בן חמישה ימים באי הקומוניסטי שמול חופי פלורידה, במפגן כוח של מוסקבה על רקע המתיחות הגוברת עם וושינגטון.

הצוללת "קאזאן", שלטענת קובה אינה נושאת נשק גרעיני אף שהיא מסוגלת לכך, לוותה על ידי ספינת הקרב "אדמירל גורשקוב", ועל ידי מכלית נפט וספינה גוררת. משרד ההגנה הרוסי מסר בהצהרה כי לפני הכניסה לנמל הוואנה, הצי "השלים תרגיל בטילים מדויקים" באוקיינוס האטלנטי.

הפריסה החריגה של הצבא הרוסי לא הרחק מחופי ארצות הברית - ובמיוחד של הצוללת הגרעינית - מגיעה על רקע מתיחות גדולה סביב המלחמה באוקראינה, הנתמכת על ידי ארצות הברית ובעלות בריתה במערב.

"אנחנו כמובן לוקחים את זה ברצינות, אבל התרגילים האלה לא מהווים איום על ארצות הברית", אמרה סגנית דוברת הפנטגון, סברינה סינג, לעיתונאים.

אנשים צופים בספינת קרב רוסית נכנסת לנמל הוואנה, קובה, 12 ביוני 2024. רויטרס
הספינות הרוסיות הפכו לאטרקציה תיירותית בהוואנה/רויטרס

הביקור של ספינות הצי הרוסי בנמל הוואנה נערך במקביל לפגישה במוסקבה בין שר החוץ של קובה ברונו רודריגז לעמיתו הרוסי סרגיי לברוב. שתי בעלות הברית במלחמה הקרה מהדקות בשנים האחרונות את הקשרים ביניהן.

על פי הודעת משרד החוץ הקובני, במהלך הפגישה הביע רודריגז את "התנגדותו להרחבת נאט"ו לעבר הגבול הרוסי", שלדבריו "הובילה לסכסוך הנוכחי באירופה, ובמיוחד בין מוסקבה לקייב". הוא גם קרא ל"פתרון דיפלומטי, קונסטרוקטיבי ומציאותי" למשבר.

אוקראינה ונאט"ו, שאליה שואפת להצטרף קייב, אומרות שההיפך הוא הנכון: הצורך של הברית הצפון-אטלנטית להתרחב נובע מהתוקפנות של מוסקבה כלפי מדינות שהיו בעבר חלק מברית המועצות.

עוד בוואלה!

אוקראינה החלה לתקוף ברוסיה עם נשק אמריקני, פוטין מזהיר: נספק טילים לתקיפת המערב

לכתבה המלאה
מכונית חולפת על פני צוללת רוסית העוגנת בנמל הוואנה, קובה, 12 ביוני 2024. רויטרס
קובה נמצאת בעיצומו של אחד המשברים הכלכליים החמורים בתולדותיה/רויטרס

כניסתן של הצוללת, ספינת הקרב וכלי השיט התומכים בהן לנמל הוואנה - שנמצא כ-145 ק"מ מחופי פלורידה - הפכה לאטרקציה מקומית, בתקופה שבה האי הקומוניסטי חווה את אחד המשברים הכלכליים החמורים ביותר בתולדותיו.

לפי משרד ההגנה הרוסי, הספינות ישתתפו בכמה אירועים טקסיים במהלך עגינתם בנמל הוואנה. צבא קובה אמר כי הביקור שלהן "עומד בקפדנות בתקנות הבינלאומיות" והוא חלק מ"יחסי הידידות ההיסטוריים" בין הוואנה למוסקבה.

דוברת הפנטגון, סינג, אמרה כי עצירות נמל מסוג זה הן "ביקורים ימיים שגרתיים שראינו תחת ממשלים שונים". "אנחנו תמיד נפקח ללא הפסקה על כל כלי שיט זר שפועל ליד המים הטריטוריאליים של ארצות הברית", הוסיפה.

נשיא קובה מיגל דיאז-קאנל נפגש בחודש שעבר עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין במצעד הצבאי השנתי בכיכר האדומה במוסקבה לרגל "יום הניצחון". הוא איחל לרוסיה "הצלחה" במתקפה שלה באוקראינה וגינה את "המניפולציה הגיאופוליטית" של ארצות הברית, שמטילה על ארצו אמברגו כלכלי מאז המהפכה הקומוניסטית של פידל קסטרו באמצע המאה הקודמת.

משבר טילים חדש בקובה?

במהלך המלחמה הקרה, קובה הייתה מדינת חסות חשובה עבור ברית המועצות. ב-1962, כשמוסקבה פרסה אתרי טילים גרעיניים באי פרץ משבר משבר הטילים בקובה והעולם היה קרוב למלחמה גרעינית.

המתיחות הנוכחית בין רוסיה למערב היא החמורה ביותר מאז, כשפוטין מרבה לפזר איומים בדבר שימושו בנשק גרעיני במלחמה באוקראינה, שנמצאת בעיצומה של שנתה השלישית.

הוא איים בשבוע שעבר לצייד את בעלות בריתה של רוסיה ויריבותיה של ארצות הברית בכלי נשק ארוכי טווח, בתגובה להסכמתו של נשיא ארצות הברית לשימוש של אוקראינה בנשק אמריקני לתקיפת יעדים בתוך רוסיה. פוטין לא ציין באילו מדינות מדובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully