וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת חקירה של האו"ם: "ישראל ביצעה פשעים נגד האנושות בעזה"

12.6.2024 / 13:07

מסקנות הוועדה גובשו משני דוחות נפרדים - אחד על מתקפת 7 באוקטובר והשני על התגובה של צה"ל - שהעלו האשמות לפשעי מלחמה של כל הצדדים. עם זאת, הטענות נגד ישראל אף כוללות "פשע נגד האנושות" כלפי גברים ונערים עזתים הנתונים ל"רדיפה מגדרית"

תיעוד מפעילות צוות הקרב של חטיבת גבעתי ברפיח, 12 ביוני 2024/דובר צה"ל

ועדת חקירה של האו"ם האשימה היום (שבת) את ישראל וחמאס בביצוע פשעי מלחמה בשלבים הראשונים למלחמה בעזה, וטענה שישראל אף ביצעה פשעים נגד האנושות בשל האזרחים הרבים שנהרגו בהתקפותיה ברצועה.

ממצאי הוועדה, שאותם דוחה ישראל, גובשו משני דוחות מקבילים שהיא כתבה - אחד על מתקפת 7 באוקטובר של חמאס, והשני על התגובה הצבאית של ישראל בעזה. ועדת החקירה קיבלה מנדט נרחב מהרגיל לאסוף ראיות ולזהות אחראים לביצוע פשעי מלחמה בישראל ובשטחים הפלסטיניים.

הועדה האשימה את ישראל בשיבוש עבודתה ובמניעת גישה לחוקריה לישראל ולשטחים הפלסטיניים.

"היא הוכיחה פעם נוספת שכל פעולותיה נעשות בשירותה של אג'נדה פוליטית צרה נגד ישראל", אמרה שגרירת ישראל לארגוני האו"ם בז'נבה, מירב אילון שהר. חמאס לא הגיב על מסקנות הוועדה.

הריסות במחנה הפליטים נוסיראת במרכז רצועת עזה, 9 ביוני 2024. רויטרס
הרס במחנה הפליטים נוסיראת אחרי המבצע לשחרור החטופים/רויטרס

יותר מ-1,200 איש נרצחו במתקפה של חמאס בשמחת תורה, ו-250 נוספים נחטפו לעזה. בתגובה, פתחה ישראל במלחמת "חרבות ברזל" בעזה, שלפי נתוני הרשויות הנשלטות בידי חמאס הרגה יותר מ-37 אלף איש. הנתונים לא מבדילים בין פעילי טרור לאזרחים.

לפי החוקרים, ישראל אף ביצעה פשעי מלחמה נוספים, כולל הרעבה כאמצעי לחימה. היא מואשמת שהיא לא רק נכשלה באספקת סיוע בסיסי כמו מזון, מים, מקלט ותרופות לתושבי עזה, אלא "פעלה כדי למנוע את האספקה של אותם צרכים על ידי אחרים".

הוועדה אף טוענת שחלק מהפשעים המיוחסים לישראל, כמו רצח, מהווים פשע נגד האנושות - מונח השמור לעבירות החמורות ביותר על הדין הבינלאומי שנעשות כחלק מהתקפה נרחבת או שיטית נגד אזרחים. ישראל מכחישה שהיא אחראית למשבר הומניטרי ברצועה, ומאשימה את חמאס בך.

"המספר העצום של אזרחים הרוגים בעזה וההרס הנרחב של תשתיות ופריטים אזרחיים הם תוצאה בלתי-נמנעת של אסטרטגיה הננקטת במטרה לגרום לנזק מקסימלי, המתעלמת מעקרונות האבחנה, המידתיות ואמצעי הזהירות", מסרה הוועדה בהצהרה.

ממצאי הוועדה עשויים לשמש את בין הדין הפלילי הבינלאומי, שבימים אלו שוקל הוצאה של צווי מעצר נגד מנהיגי ישראל וחמאס בחשד לביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. הם מסתמכים על ריאיונות עם קורבנות ועדי ראיה, תמונות לוויין, דוחות רפואיים ומודיעין גלוי ומאומת.

בין הממצאים בדוח בן 59 העמודים על מתקפת 7 באוקטובר, הוועדה אימתה ארבעה מקרים של רצח המוני במקלטים ציבוריים, מה שלדבריה מצביע על כך שלמחבלים היו "הוראות מבצעיות" לכך. היא אף זיהתה "תבנית של אלימות מינית" מצד הארגונים הפלסטיניים, אך טענה שלא הצליחה לאמת באופן עצמאי את הדיווחים הרבים על אונס - למרות העדויות הרבות של ניצולים ושל גורמים אחרים.

עוד בוואלה!

דיווח: ראש המוסד לשעבר יוסי כהן איים על התובעת בהאג שחקרה חשד לפשעי מלחמה

לכתבה המלאה
הריסות הבתים ביישובי העוטף במסגרת שיקום היישובים ובנייתם מחדש, בארי, 4 ביוני 2024. אבי רוקח
הדוח טען כי לא ניתן לאמת באופן עצמאי את מעשי האונס ב-7 באוקטובר. פינוי בתים הרוסים בבארי/אבי רוקח

הדוח על המלחמה בעזה, שהקיף את החודשיים וחצי הראשונים שלה, היה ארוך יותר והתפרס על 126 עמודים. בין היתר נטען כי פצצות מונחות מסוג MK84 שהטילה ישראל ברצועה אינן תואמות את החוק הבינלאומי, "משום שלא ניתן להבחין באופן הולם או מדויק בין מטרות צבאיות לבין אזרחיות".

כוחות הביטחון אף הואשמו ב"פשע נגד האנושות" כלפי גברים ונערים פלסטינים, שלטענת הוועדה עברו רדיפה מגדרית. היא ציינה מקרים שבהם נאלצו חשודים בטרור להתפשט בפומבי וצעדים "שנועדו לגרום להשפלה חמורה".

הממצאים יידונו במועצת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה בשבוע הבא. ועדת החקירה מורכבת משלושה מומחים עצמאיים, ובראשה עומד נציב זכויות האדם לשעבר של האו"ם נאווי פילאי הדרום אפריקני. היא הוקמה כבר ב-2021 על ידי המועצה, ובואפן חריג קיבלה מנדט ללא מגבלת זמן.

ישראל ובעלות בריתה ציינו את החריגה הזו כעדות להטייתה של המועצה כלפי ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully