וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבהלה של סינוואר בעקבות 7 באוקטובר: "דברים יצאו משליטה" | ההתכתבויות נחשפות

עודכן לאחרונה: 11.6.2024 / 12:00

עיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" חשף שורת התכתבויות של סינוואר עם מנהיגי חמאס. בין היתר, נחשף כיצד סינוואר מזלזל בחיי הפלסטינים: "קורבנות הכרחיים" ומשתף בתפיסותיו: "לישראל יש יותר מה להפסיד". מה הוא חושב על נתניהו? וכיצד "ניחם" את הניה על מות בניו?

מנהיג חמאס סינוואר נמלט במנהרה/דובר צה"ל

"הדברים יצאו משליטה": כך אמר מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, כשתיאר את טבח 7 באוקטובר באחת מהודעותיו וניסה להסביר חטיפה של נשים וילדים לרצועת עזה. עיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" חשף הלילה (שלישי) שורה של הודעות והתכתבויות של הבכיר בארגון הטרור - ובהן הודעות שבהן הביע התנגדותו לעסקת חטופים עם ישראל.

הכתבה המקיפה של ה"וול סטריט ג'ורנל" חושפת כיצד מנהיג חמאס מזלזל בחייהם של הפלסטינים, שכן לדבריו, המשך הלחימה ומותם של אזרחים נוספים ברצועה יקדמו את מטרותיו הפוליטיות והצבאיות. "לישראל יש יותר מה להפסיד מהמלחמה - הם נמצאים בדיוק איפה שאנחנו רוצים", כתב.

בחודש אפריל האחרון, נחשף כי שלושה מבניו ושלושה מנכדיו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, חוסלו בתקיפה ישראלית במחנה הפליטים שאטי שבמערב העיר עזה. במכתב ששיגר להנייה, כתב סינוואר כי מותם של ילדיו ושל שאר הפלסטינים "יחדיר חיים בעורקי האומה ויביאה לתהילה ולכבוד".

מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, 14 באפריל 2023. רויטרס
על טבח 7 באוקטובר: "הדברים יצאו משליטה". סינוואר/רויטרס

האדישות שמביע סינוואר לחייהם של האזרחים הפלסטינים ברצועה באה לידי ביטוי בהודעות נוספות שכתב. בהודעה אחרת שכתב סינוואר למנהיגי חמאס בדוחא, סינוואר הזכיר קורבנות אזרחיים בסכסוכים במקומות כמו אלג'יריה - שם מתו מאות אלפי אנשים שנאבקו למען עצמאות מצרפת, ואמר: "אלה קורבנות הכרחיים".

בעיתון האמריקני צוין כי סינוואר הוא לא המנהיג הפלסטיני הראשון שאימץ את שפיכות הדמים כאמצעי לחץ על ישראל. נראה כי מטרתו הסופית היא להשיג הפסקת אש קבועה שתאפשר לחמאס להכריז על ניצחון היסטורי על ישראל.

אולם גם ללא הפסקת אש מתמשכת, סינוואר מאמין שלנתניהו יש מעט מאוד אפשרויות מלבד כיבוש הרצועה והסתבכות ארוכת שנים בלחימה שם, נכתב בעיתון. סינוואר חזה את זאת כבר לפני שש שנים כשהפך למנהיג הארגון ברצועת עזה. "עבור נתניהו, ניצחון יהיה גרוע יותר מתבוסה", אמר סינוואר בריאיון שהעניק ב-2018 לעיתונאית האיטלקייה פרנצ'סקה בורי.

"אנחנו מייצרים כותרות רק עם דם", אמר סינוואר בראיון אז. "בלי דם, אין חדשות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אמיר קטאר ואסמעיל הנייה. רויטרס
סינוואר על מות בניו של הניה: "יחדיר חיים בעורקי האומה"/רויטרס

למרות שסינוואר הוא מאדריכלי טבח 7 באוקטובר, התכתבויות מוקדמות שלו בנוגע למשא ומתן על הפסקת אש מוכיחים שהוא דווקא הופתע מהאכזריות של הזרוע הצבאית של חמאס ושל אזרחים פלסטינים אחרים שלקחו חלק בטח וביצעו זוועות נוראיות באזרחים ישראלים.

"הדברים יצאו משליטה", כתב סינוואר באחת מהודעותיו, כשהתייחס לחמושי חמאס שלוקחים נשים וילדים כבני ערובה. "אנשים נקלעו לזה, וזה לא היה צריך לקרות", כתב - מה שהפך לטיעון של חמאס במטרה להסביר את מחיר הקורבנות שישראל שילמה ב-7 באוקטובר.

עוד צוין בכתבה כי בתחילת המלחמה השתמש סינוואר בבני הערובה כקלף מיקוח במטרה לעכב כניסה קרקעית של צה"ל לרצועה. וכך, יממה לאחר תחילת התמרון, מנהיג חמאס אמר שהוא מוכן לעסקה מיידית לשחרור החטופים בתמורה לשחרור של כל האסירים הפלסטינים שמוחזקים בישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, יחיא סינוואר. צילום: נמרוד קליקמן, צילום מסך/שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, עיבוד תמונה
"עבור נתניהו, ניצחון יהיה גרוע יותר מתבוסה"/עיבוד תמונה, צילום: נמרוד קליקמן, צילום מסך/שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אולם סינוואר, כך נכתב, לא חזה נכון את תגובתה של ישראל לטבח 7 באוקטובר. נתניהו הכריז שישראל הולכת להשמיד את חמאס ואמר שהדרך היחידה לאלץ את הקבוצה לשחרר בני ערובה היא באמצעות לחץ צבאי.

בהקשר זה נכתב גם שנראה שסינוואר גם פירש לא נכון את התמיכה שאיראן וחיזבאללה יתנו. כשהנייה הגיעה בחודש נובמבר 2023 לפגישה עם המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, נאמר לו שטהרן תומכת בחמאס אולם לא תיכנס לסכסוך.

בחודשים הראשונים ללחימה, כך דווח, ההנהגה הפוליטית של חמאס החלה להתרחק מסינוואר - לאחר שלטענתם פתח במתקפה ב-7 באוקטובר ללא ידיעתם. ובמקביל להתקדמות הלחימה של צה"ל ברצועה, ההנהגה הפוליטית של חמאס החלה להיפגש עם פלגים פלסטיניים אחרים בתחילת חודש דצמבר כדי לדון בפיוס וביום שאחרי המלחמה - זאת מבלי להתייעץ עם סינוואר.

"זה מקומם ומביש", כתב על כך סינוואר בהודעה ששלח למנהיגים הפוליטיים של הארגון. "כל עוד הלוחמים שלנו עדיין עומדים ולא הפסדנו במלחמה - המגעים הללו צריכים להיפסק מיד", אמר. "יש לנו את היכולות להמשיך ולהילחם במשך חודשים".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בטקס סיום קורס קצינים בטהראן, 10 באוקטובר 2023. רויטרס
סינוואר פירש לא נכון את התמיכה שאיראן וחיזבאללה יתנו. חמינאי/רויטרס

עם חיסולו של אל ערורי בביירות, ב-2 בינואר, ב"וול סטריט ג'ורנל" ציינו שסינוואר החל לשנות את האופן שבו תקשר עם העולם - כך לפי גורמים ערביים. לדבריהם, הוא החל להשתמש בכינויים ושמות בדויים והעביר הודעות רק באמצעות קומץ עוזרים מהימנים ובאמצעות קודים, הקלטות והודעות כתובות.

ב-19 בפברואר הציבה ישראל אולטימטום לחמאס - ובו דרשה עסקת חטופים עד חודש הרמדאן, או שצה"ל יפתח בתקיפה קרקעית ברפיח. סינוואר הפציר בחבריו להנהגה הפוליטית של חמאס מחוץ לעזה שלא לעשות ויתורים ובמקום זאת להתעקש על התחייבות לסיום קבוע של הלחימה.

"אבדות גבוהות של אזרחים ייצור לחץ עולמי על ישראל", אמר סינוואר. "הזרוע הצבאית של חמאס מוכנה למתקפה. המסע של ישראל ברפיח לא יהיה 'טיול בפארק'", כתב למנהיגי חמאס בדוחא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully