וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות לפרלמנט האירופי: הימין הקיצוני זכה בניצחון היסטורי בצרפת - והתחזק גם בגרמניה ואוסטריה

עודכן לאחרונה: 10.6.2024 / 12:52

בצרפת ובגרמניה ספגו מפלגות השלטון מפלה בבחירות, מה שגרם לנשיא צרפת מקרון להכריז על בחירות בזק לאספה הלאומית ב-30 ביוני. גוש המרכז-ימין הוא הגדול ביותר בפרלמנט, וגוש השמאל נחלש בארבעה מושבים על פי התחזיות. לימין הקיצוני יהיה כנראה משקל רב יותר בפרלמנט

הבחירות לפרלמנט האירופי: ניצחון היסטורי לימין הקיצוני בצרפת/צילום: רויטרס
קנצלר גרמניה אולף שולץ מצביע בבחירות לפרלמנט האירופי. רויטרס
קנצלר גרמניה אולף שולץ מצביע בבחירות לפרלמנט האירופי/רויטרס

הימין הקיצוני בפרלמנט האירופי זכה אמש (ראשון) לחיזוק בבחירות, שבהן השתתפו בסוף השבוע כ-350 מיליון תושבי האיחוד. מפלגות המרכז והשמאל עדיין יחזיקו כנראה ברוב המושבים בפרלמנט המונה 720 חברים, אבל בכמה מדינות - בראשן צרפת וגרמניה - נחלו מפלגות השלטון מפלה, המאיימת על יכולתן לקבוע את המדיניות בגוש.

בצרפת, מפלגת "האיחוד הלאומי" הימנית קיצונית של מרין לה פן הביסה את מפלגת המרכז של הנשיא עמנואל מקרון, שימהר להכריז על בחירות לפרלמנט בזק ב-30 ביוני. לפי המדגמים, המפלגה בהנהגת ג'ורדן ברדלה בן ה-28 זכתה ב-32% מהקולות, לעומת 15% בלבד שקיבלה מפלגתו של מקרון. הסוציאליסטים הגיעו למקום השלישי, עם 14%.

"עם יותר מ-30% מהקולות ל'איחוד הלאומי', העם הצרפתי אמר את דברו, ואין חולק על כך", אמר ברדלה, בנאום הניצחון שלו. "אנו מקבלים בברכה את התוצאות הללו בענווה, ברצינות ועם מחשבה המלאה במידה גבוהה מאוד של אחריות".

לדבריו, "אזרחינו הביעו הערב את רצונם בשינוי, אך גם דרך לעתיד. המסר הברור הזה, שהופנה אל עמנואל מקרון ולמנהיגי אירופה, מסמן את הנחישות של ארצנו לראות את האיחוד האירופי משנה את הכיוון לקראת חיזוק הדמוקרטיה, ההגנה, ההתחשבות בתושבי אירופה. הלילה עלה משב רוח של תקווה על צרפת, וזו רק ההתחלה".

נציבת הפרלמנט האירופי אורסולה פון דר ליין בבריסל, 9 ביוני 2024. רויטרס
נציבת הפרלמנט האירופי אורסולה פון דר ליין בבריסל, 9 ביוני 2024/רויטרס

בגרמניה, הקנצלר אולף שולץ ספג גם הוא מהלומה בבחירות, עם התוצאות הנמוכות אי פעם למפלגתו הסוציאל-דמוקרטית, תוך התחזקות של השמרנים ושל מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה", חרף כל השערוריות שבהן הייתה מעורבת בחודשים האחרונים. .

לעומתם, המדגמים מראים שמעמדה של ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני ושל מפלגת הימין שבראשה היא עומדת התחזק. גם באוסטריה קיבל הימין הקיצוני את מספר הקולות הרב ביותר.

הגוש הגדול ביותר בפרלמנט האירופי יהיה שייך למפלגת העם האירופית מהמרכז-ימין, ה-EPP, עם 189 מושבים לפי המדגמים. מפלגת המרכז של דונלד טוסק בפולין, השותפה בגוש, קיבלה את מירב המושבים, וכמוה גם המפלגה השמרנית הימנית בספרד, שגברה על המפלגה הסוציאליסטית של ראש הממשלה פדרו סנצ'ז.

מדובר בבשורה חיובית מבחינתה של נציבת האיחוד, אורסולה פון דר ליין, החברה ב-EPP, ומבקשת להיבחר לכהונה נוספת של חמש שנים.

"לא ניתן יהיה ליצור רוב בלי ה-EPP. אנחנו נבנה חיץ נגד הקיצונים מהשמאל והימין", אמרה פון דר ליין בבריסל, "אבל זה גם נכון שהתמיכה בקיצונים מהשמאל והימין גדלה, וזו הסיבה שלתוצאות הבחירות מתווה אחריות גדולה המוטלת על מפלגות המרכז". פון דר ליין תזדקק לתמיכה של לאומנים כמלוני האיטלקיה, מה שעשוי להעניק לה ולשותפיה משקל רב יותר מכפי שהיה להם. על פי התחזיות, מפלגות המרכז-שמאל הפסידו ארבעה מושבים, והגוש שלהן מונה כעת 135 חברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully