וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בהודו: מודי בדרך לכהונה נוספת - אך ללא רוב בפרלמנט

עודכן לאחרונה: 4.6.2024 / 19:59

בניגוד לתחזיות והמדגמים, מפלגת השלטון הלאומנית נחלשה ותיאלץ לשתף פעולה עם מפלגות אחרות. מודי - שנמצא בשלטון מאז 2014 ומואשם בפגיעה בדמוקרטיה ובמיעוט המוסלמי - חגג, אך באופוזיציה שהכפילה את כוחה ראו בכך "עונש": "תשובה הולמת"

ראש ממשלת הודו מודי מדבר עם תומכיו לאחר תוצאות הבחירות, בניו דלהי, הודו. רויטרס
ראש ממשלת הודו מודי מדבר עם תומכיו לאחר תוצאות הבחירות, בניו דלהי, הודו/רויטרס

ראש הממשלה ההינדי הלאומני של הודו, נרנדרה מודי, הכריז היום (שלישי) על ניצחון מפלגתו ובעלות בריתה בבחירות, אך באופוזיציה אמרו כי הם "הענישו" את מפלגת השלטון אל מול התחזיות והקטינו את הרוב שלה בפרלמנט.

פרשנים ומדגמים חזו ניצחון מוחץ למודי, עד כדי רוב של שני שלישים בקונגרס שהיה מאפשר לו לשנות את החוקה. הוא ניהל קמפיין שחיזר בעיקר אחרי הרוב ההינדי במדינה והואשם בגזענות כלפי האוכלוסייה המוסלמית המונה יותר מ-200 מיליון איש, שחשה מופלית לאורך שלטונו בן העשור של מודי.

ואולם, לראשונה מאז הכהונה הראשונה של מודי ב-2014, מפלגת העם ההודית (BJP) שלו תידרש להסתמך על שותפותיה לגוש ללא רוב משלה. למרות הירידה המסתמנת בכוחו, מודי חגג את הניצחון של הקואליציה שלו.

לדבריו, אזרחי הודו שמו את מבטחם בה "בפעם השלישית ברציפות". "נמשיך בעבודה הטובה שנעשתה בעשור האחרון כדי להמשיך להגשים את השאיפות של האנשים", כתב מודי ב-X.

מנגד, מפלגת הקונגרס, הגדולה ביותר באופוזיציה, נמצאת בדרך להכפלת כוחה לפי התוצאות של ועדת הבחירות. הצלחתה המפתיעה נובעת מבריתות שכרתה עם מפלגות אחרות להצבת מועמדים מוסכמים מול נציגיה של ה-BJP.

"הבוחרים הענישו את ה-BJP", אמר מנהיג מפלגת הקונגרס, ראהול גנדי, לכתבים. "הייתי בטוח שאזרחי המדינה הזאת יתנו את התשובה ההולמת", הוסיף גנדי, נצר לשושלת הפוליטית שהצמיחה שורת ראשי ממשלה.

חוגגים ביום תוצאות הבחירות , מחוץ למשרד המפלגה בבנגלורו, הודו. רויטרס
חוגגים ביום תוצאות הבחירות , מחוץ למשרד המפלגה בבנגלורו, הודו/רויטרס

לאחר ספירת כמעט 99% מהקולות, שיעור ההצבעה ל-BJP היה 36.7%, נמוך במעט מאשר בבחירות הקודמות ב-2019. בסימן נוסף לירידת כוחו של ראש הממשלה, מודי נבחר מחדש במחוז הבחירה שלו בעיר הקדושה להינדים ורנסי בפער של 152,300 קולות - לעומת כמעט חצי מיליון קולות לפני חמש שנים.

נתוני ועדת הבחירות הראו כי ה-BJP ובעלות בריתה בדרך לזכות בלפחות 291 מושבים מתוך 543 המושבים בבית התחתון, המספיקים לרוב פרלמנטרי. ואולם, מפלגת השלטון עצמה ניצחה או הובילה רק ב-239 מושבים, הרבה פחות מ-303 המושבים שזכתה לפני חמש שנים. יריבה מהקונגרס הלאומי ניצחו או הוביל ב-99 מושבים, לעומת 52 כיום.

בין המחוקקים העצמאיים שנבחרו היו שניים שריצו עונשי מאסר - המטיף הסיקי הבדלני אמרטפל סינג, והשייח עבדול ראשיד מקשמיר המנוהלת על ידי הודו, שנעצר באשמת "מימון טרור" והלבנת כספים ב-2019.

החגיגות במטה מפלגת BJP של מודי כבר החלו לפני ההכרזה המלאה על התוצאות, אך גם מצב הרוח במטה מפלגת הקונגרס בניו דלהי היה מרומם.

"BJP לא הצליחה להשיג רוב גדול בכוחות עצמה", אמר חבר הקונגרס רג'יב שוקלה לכתבים. "זו תבוסה מוסרית עבורם".

היחלשותו של מודי השפיעה גם על השווקים, כשהבורסה צנחה לאור ספקולציות שהרוב המצומצם יפגע ביכולתה של BJP לקדם רפורמות.

עוד בוואלה!

הודו: עם 970 מיליון מצביעים, הבחירות הגדולות בעולם יצאו לדרך

לכתבה המלאה

"כשהכוח הופך לדיקטטורה, הכלא הופך לאחריות"

מתנגדיו של מודי נלחמו נגד מכונת קמפיין משומנת וממומנת היטב, וחלקם הועמדו לדין במה שהם תיארו כרדיפה פוליטית. מכון המחקר האמריקני Freedom House אמר השנה כי ה-BJP "השתמשה יותר ויותר במוסדות ממשלתיים כדי לפגוע ביריבים פוליטיים".

ארווינד קג'ריוול, ראש הממשלה בבירה דלהי ומנהיג מרכזי בברית שהוקמה כדי להתחרות במודי, חזר לכלא ביום ראשון. קג'ריוואל, בן 55, נעצר בחודש מרץ בשל חקירת שחיתות ממושכת, אך שוחרר מאוחר יותר והורשה לנהל מסע בחירות כל עוד חזר למעצר לאחר סיום ההצבעה.

"כשהכוח הופך לדיקטטורה, הכלא הופך לאחריות", אמר קג'ריוואל לפני שהסגיר את עצמו, והבטיח להמשיך "להילחם" מאחורי סורג ובריח.

תומכי הקונגרס הלאומי ההודי לאחר תוצאות הבחירות במטה המפלגה, בניו דלהי, הודו. רויטרס
תומכי הקונגרס הלאומי ההודי לאחר תוצאות הבחירות במטה המפלגה, בניו דלהי, הודו/רויטרס

רבים מהמיעוט המוסלמי בהודו חשים אי-נוחות גוברת לגבי עתידם ומקומה של קהילתם במדינה החילונית, לפחות לפי החוקה שלה. מודי עצמו השמיע כמה התבטאויות חריפות נגד מוסלמים במהלך מסע הבחירות, וכינה אותם "מסתננים".

עם סיום ספירת הקולות במדינה המאוכלסת ביותר על פני כדור הארץ, מגיעה לסופה גם מערכת הבחירות הגדולה ביותר בעולם. ההצבעה התקיימה בשבעה סבבים שונים, מערי הענק ניו דלהי ומומבאי ועד אזורים מיוערים נידחים והרי ההימלאיה.

"אנשים צריכים לדעת על כוחה של הדמוקרטיה ההודית", אמר ראש ועדת הבחירות המרכזית, רג'יב קומאר, שתיאר את הליך ספירת הקולות כ"איתן".

מתוך 968 מיליון בעלי זכות הבחירה, שיעור ההצבעה הגיע ל-66.3%, ירידה של כ-1% בהשוואה לבחירות הקודמות. הירדה בשיעור ההצבעה נקשרה לגל החום הכבד שפקד חלקים מצפון הודו, שרתחו עם יותר מ-45 מעלות וספרו עשרות קורבנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully