וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההרשעה ההיסטורית, בבית הלבן עוד עשוי לשבת פושע

עודכן לאחרונה: 1.6.2024 / 15:30

גם אם השופט בפרשת דמי השתיקה לא יגזור עונש מאסר על הנשיא לשעבר, הוא רשם עוד היסטוריה שלילית מבחינתו. למרות זאת, ספק אם לפרשה הכי פחות חמורה שבה נאשם טראמפ תהיה השפעה על בוחריו, וביידן יצטרך לשכנע את מאוכזביו שיש לו יותר מה להציע מגיליון הרשעות נקי

טראמפ מחוץ לבית המשפט: "זה אסון למדינה שלנו"/רויטרס

יום הדיונים השני של חבר המושבעים עמד להסתיים ללא הכרעה, עד שלפתע נציגם ניגש והודיע לבית המשפט - התקבלה הכרעה במשפטו של דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית לשעבר הראשון שעומד לדין פלילי. בתוך שעה קלה, הוא רשם היסטוריה עגומה נוספת מבינתו - הנשיא לשעבר הראשון שמורשע והופך לעבריין.

החלטת 12 המושבעים במנהטן כלל לא הייתה ברורה. צוות ההגנה של טראמפ זרע לאורך המשפט שנמשך שבועות ספורים - לעומת, לשם השוואה, ארבע שנים שבהן מזדחל לאטו משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו - ספקות ביחס לעדותם של עדי המפתח, כוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, שבלב הפרשה, ועורך הדין והמקורב לשעבר של טראמפ, מייקל כהן.

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ מחוץ לבית המשפט בניו יורק. 14 במאי 2024. רויטרס
רשם היסטוריה שלילית. טראמפ/רויטרס

לבד מההכחשה ארוכת השנים של טראמפ בכל הנוגע לרומן שניהל לכאורה עם דניאלס בעת שהיה נשוי למלניה, סנגוריו של הנשיא לשעבר האשימו את דניאלס בחיפוש אחר תהילה והצביעו על עברו הבעייתי של כהן, הרצוף בשקרים ובריצוי עונש מאסר. הם טענו שדמי השתיקה שהעביר כהן לדניאלס לפני הבחירות ב-2016 כדי לקבור את הסיפור על הרומן בינה לבין טראמפ לא היו בבחינת עבירה על חוקי הבחירות, אך המושבעים לא השתכנעו.

הם ביקשו לשמוע שוב את עדותם של כהן ושל המו"ל לשעבר של הצהובון Enquirer, שהיה רוכש עבור טראמפ את הסיפורים הבעייתים מבחינתו כדי למנוע את פרסומם. ואז הם חזרו עם המסקנה: טראמפ אשם בכל 34 סעיפי זיוף הרישומים העסקיים שעליהם עמד לדין. גזר הדין ייקבע בחודש הבא, עם עונש מקסימלי של עד ארבע שנות מאסר - אם כי רוב המומחים מעריכים שלאור גילו, הרקורד הנקי שלו והמעמד של טראמפ, לא יוטל עליו מאסר בפועל.

טראמפ הזועם וההמום הבטיח לערער על ההחלטה, ושחרר את כל הרסנים המעטים שעוד נותרו לו. הוא טען שארצות הברית היא מדינה פשיסטית וניסה לתאר זאת כרדיפה של ממשל ביידן ושל מערכת המשפט, לא רק אחריו, אלא אחרי כל ציבור תומכיו (נשמע לכם מוכר?). בין שלל שקריו הייתה טענה שאפילו לא נתנו לו להעיד - בניגוד גמור למציאות, שבה השופט הבהיר לו כי עומדת לו זכות הדיבור אולם הוא ויתר עליה בעצת עורכי דינו.

עוד בוואלה!

מאסר על הפרק? כל התחזיות לגורלו של טראמפ אחרי הדרמה הגדולה

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, 26 במאי 2024. רויטרס
הצליח לשרבב שביב אמת. טראמפ/רויטרס

טראמפ בכל זאת הצליח לשרבב שביב של אמת בדבריו אחרי ההרשעה: גזר הדין האמיתי יינתן ב-5 בנובמבר. האבות המייסדים של אמריקה לא נדרשו לתרחיש שבו מועמד העומד לדין או אפילו מרצה עונש מאסר זוכה בבחירות לנשיאות, כך שהחוקה המאובנת של ארצות הברית אינה אוסרת זאת מפורשות. לאור הרוב השמרני של בית המשפט העליון, ששלושה משופטיו מונו על ידי טראמפ, לא סביר שהם יעניקו לה פירוש מרחיב בעתירות שלבטח עוד יהיו, כפי שהוכיחו בעת שהפכו את החלטתן של כמה מדינות לפסול אותו מהתמודדות בפריימריז בשל מעורבותו בהתקוממות של 6 בינואר.

למרות הקלון, שידהה אם טראמפ יזוכה בערכאות גבוהות יותר אך לא יימחק לחלוטין, קשה לאמוד אם יהיו לו השלכות דרמטיות על דעת הקהל. הסקרים הראו כי כ-2% ממצביעיו הפוטנציאליים של טראמפ אמרו שהם ינטשו אותו אם יורשע, אך הפילוח שלהם בשש מדינות המפתח אינו ידוע. המדינות הללו, לפי שיטת האלקטורים ,יכריעו את המרוץ בנובמבר, וטראמפ נהנה ברוב בסקרים בכולן או ברובן המוחלט.
מה גם שזו הפרשה הכי פחות חמורה מארבע הפרשות הפליליות שבהן מעורב טראמפ, אך מועד תחילת המשפטים האחרים עוד לא ידוע. הקמפיין של טראמפ אף דיווח על שיא יומי.

ביידן בהצהרה מיוחדת על עסקת החטופים, 31 במאי 2024. רויטרס
יצטרך לשכנע את מאוכזביו. ביידן/רויטרס

ביידן יזדקק לשכנע את מאוכזביו שיש לו מה להציע מעבר לגיליון הרשעות נקי, מצב שבעבר היה בלתי-נתפס אך כיום משקף את הפילוג העמוק בארצות הברית. רבים חשים תסכול מהמצב הכלכלי, אף שהנתונים מראים שהכלכלה בהתאוששות קבועה, וזועמים על מדיניותו כלפי ישראל - בין אם מתנגדים להמשך התמיכה בה או סבורים שהוא לא תומך במלחמתה בחמאס בעזה מספיק.

ללא שבירה חדה לכיוון כזה או אחר - ונאומו אתמול על המלחמה בעזה וההצעה לשחרור חטופים לא עונה על ההגדרה הזו - ביידן עשוי להחזיר את המפתחות לבית הלבן לדייר הקודם שלו. ובארץ האפשרויות הבלתי-נגמרות והחוקה הארכאית שלה, גם עבריין עשוי להיות נשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully