וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל של הצתות ופעולות חבלה פוקד את אירופה. כל הסימנים מובילים לרוסיה

עודכן לאחרונה: 31.5.2024 / 7:49

שורת מדינות ברחבי היבשת חוו בתקופה האחרונה תקריות מסתוריות: שריפה שהרסה את הקניון הגדול בפולין, גרפיטי חשוד על אנדרטת שואה בפריז והצתה בסניף איקאה בליטא. אף שהן לא מצאו הוכחות להתקפות מתואמות, הן סבורות שהאחראים נשכרו מרחוק על ידי שירותי המודיעין הרוסיים

פוטין מתקבל בבייג'ינג על ידי נשיא סין שי/טלגרם

שירותי הביטחון באירופה נמצאים בכוננות גבוהה מחשש לאמצעי חדש שרוסיה מפעילה במלחמתה - הצתות וחבלה, אחרי שורת שריפות והתקפות מסתוריות על תשתיות בבריטניה, בגרמניה ובמדינות הבלטיות.

בין השאר, הרשויות במדינות הללו חושדות במעורבות רוסית בהצתה במזרח לונדון, בשריפה שהרסה את הקניון הגדול ביותר בפולין, בפעולת חבלה בבוואריה שבגרמניה ובכתובת גרפיטי אנטישמית בפריז.

בווילנה, בירת ליטא, פרצה שריפה החודש בסניף של "איקאה" שלא עוררה עניין רב בתחילה, עד שראש ממשלת פולין, דונלד טוסק, ציין כי ייתכן שהייתה זו פעולת חבלה זרה.

לפי "הגרדיאן", אף שאין ראיות לכך שהתקריות הללו ברחבי היבשת היו מתואמות, שירותי הביטחון האירופיים חושדים שהן עשויות להיות חלק מניסיון שיטתי של מוסקבה לערער על יציבות המערב בשל תמיכתו באוקראינה.

הם ציינו כי אחרי המלחמה הקרה, מבצעי ביון זרים כללו מרגלים ואת מפעיליהם, אך בעידן של הרשתות החברתיות, ניתן לשכור את שירותיהם של פושעים תוך הותרת מעט רמזים לקשריהם לפושעים אחרים. הם מקבלים תשלום של כמה מאות אירו או מטבעות קריפטו.

החשש מפני האפשרות שידה של רוסיה בדבר עלה בפסגה של שרי חוץ והגנה בבריסל בשבוע שעבר, וגורמי ביטחון בכירים מהולנד, אסטוניה וליטא הזהירו מנקודות תורפה לאומיות.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 23 במאי 2024. רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין/רויטרס

שר אחד, שדיבר בעילום שם, אמר כי הם מודאגים מאוד מ"חבלה, חבלה פיזית, מאורגנת, ממומנת ומבוצעת על ידי שלוחיה של רוסיה".

בשבוע שעבר, טוסק חשף שהרשויות בפולין עצרו תשעה אנשים בחשד למעורבות בפעולות חבלה שלכאורה בוצעו בהוראת שירותי הביון הרוסיים.

הוא אמר כי הפשעים שלהם כוללים "הכאות, הצתה וניסיון הצתה", בעוד שנמשכת חקירת השריפה במרכז קניות בוורשה. השגרירות הרוסית תיארה את החשד בדבר מעורבותה של מוסקבה במקרה כ"תיאוריית קונספירציה".

דובר מטעם איקאה אמר שהחוקרים ממשיכים לבחון את מקור השריפה בליטא, אך זו הייתה אחת מכמה דוגמאות, כולל ניסיון הצתה של מפעל צבע בפולין, שהזכיר טוסק באזהרתו שייתכן שמדובר בהתערבות זרה.

באפריל, גבר בריטי הואשם בתכנון הצתה של שתי יחידות הקשורות לאיש עסקים אוקראיני באזור תעשייה בלייטון, מזרח לונדון, לאחר שגויס על ידי המודיעין הרוסי. שירות התביעה המלכותי טען שהוא "פעל נגד עסקים שהיו קשורים לאוקראינה כדי להיטיב עם רוסיה".

sheen-shitof

שדרגו את הביצועים

הארכת משך האקט ושיפור ההנאה במיטה - במבצע מיוחד

בשיתוף "גברא"
מרכז קניות עולה באש בוורשה. רויטרס
השריפה במרכז הקניות בוורשה/רויטרס

שר ההגנה האסטוני, האנו פבקור, אמר ביום שלישי בפסגת ההגנה של האיחוד האירופי בבריסל שארצו כבר נפלה קורבן לפעולות חבלה רוסיות.

"הם ניהלו מבצעים דומים באסטוניה. הם שכרו עשרה אנשים כדי לתקוף את מכוניתו של שר הפנים ואת מכוניתו של עיתונאי. זו התנהגות נורמלית של רוסיה. אנחנו אומרים זאת בצער, אבל צריך להבין שרוסיה הופכת יותר ויותר אגרסיבית כלפי מדינות אירופה וגם כלפי חברות נאט"ו".

הוא התייחס לתקריות שאירעו בפברואר, כששמשות מכוניותיהם של שר הפנים, לורי לנמץ, ושל עיתונאי מקומי נופצו. שישה בני אדם נעצרו זמן קצר לאחר מכן, בהם אזרחים רוסים ואסטונים עם אזרחות רוסית.

בגרמניה, שני אזרחים גרמנים-רוסים נעצרו בחודש שעבר בחשד שתכננו פיגועי חבלה, כולל בבסיס צבאי בבוואריה. החשוד המרכזי הואשם בתכנון פיצוץ, הצתה ושמירה על קשר עם המודיעין הרוסי. זאת בנוסף לגל מתקפות סייבר בשנה שעברה שיוחס לקבוצת האקרים הקשורה למודיעין הרוסי.

בצרפת, הרשויות חוקרות אם גרפיטי שצויר על אנדרטת השואה בפריז בשבוע שעבר בוצע בהוראת שירותי הביטחון הרוסיים. הגריפטי - של כפות ידיים בצבע אדום - הדהד תקריות דומות משנה שעברה כשמגני דוד רוססו על בניינים בפריז ובסביבותיה. בתחילה עלה החשד כי היה זה חלק מגל אנטישמיות שפקד את המדינה בעקבות המלחמה בעזה, אך בהמשך הופנתה האצבע לעבר מוסקבה שלפי החשד שכרה את שירותיהם של אזרחים מולדובים לשם כך.

גרפיטי על אנדרטה לזכר השואה בפריז, צרפת, 14 במאי 2024. רויטרס
גרפיטי על אנדרטה לזכר השואה בפריז, צרפת, 14 במאי 2024/רויטרס

החשש הוא שזהו נדבך נוסף במלחמה ההיברידית שמנהלת רוסיה נגד המערב, בנוסף לקמפיין הדיסאינפורמציה שהיא מלבה. ביום רביעי פונו כמה בתי ספר ברחבי אתונה בעקבות התרעות שווא על פצצה. המשטרה התחקתה אחר שרת רוסי ואמרה כי המטרה הייתה "להפר את הסדר הציבורי".

בליטא, המרכז הלאומי לניהול משברים הזהיר בתי עסק, כולל מרכזי קניות וארגונים התומכים באוקראינה, להגביר את ערנותם. "רמת האיום גבוהה למדי. אנו קוראים לציבור לשמור על ערנות", אמר מנהל המרכז, וילמנטאס ויטקאוסקס, לפני שבועיים בשיחה עם כתבים.

ביום שני הזהיר המתאם הלאומי ההולנדי לביטחון וללוחמה בטרור מפני הסיכון של פעולות חבלה, כולל "ריגול והיערכות מוקדמת לחבלה בתשתיות חיוניות". למחרת, שרת ההגנה ההולנדית, קייסה אולונגרן, אמרה בבריסל כי רוסיה "מנסה להפחיד" את מדינות נאט"ו, מה שהופך את המדינות החברות באיחוד האירופי לפגיעות.

"כן, אנחנו פגיעים. אני חושבת שכולנו. יש לנו תשתיות חיוניות. יש לנו תשתיות בקרקעית הים, יש לנו אספקת חשמל, אספקת מים, אנחנו חשופים למתקפות סייבר. אנחנו רואים עכשיו בכמה מדינות באירופה שרוסיה מנסה לערער את היציבות שלנו וגם להפחיד אותנו", אמרה. "אני חושב שזו הייתה הדרך שבה רוסיה וגם ברית המועצות עבדו לאורך ההיסטוריה הקרובה, באמת; ב-75 שנות נאט"ו אני חושבת שראינו את זה לעתים קרובות".

גם מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, האשים את מוסקבה. "ראינו כמה מעצרים ברחבי הברית ומדינות שונות בעלות ברית נאט"ו של אנשים שמואשמים בהצתה או חבלה. מדובר כמובן בהליכים משפטיים מתמשכים", אמר. "אבל מה שאני יכול לומר הוא שראינו פעילות מוגברת של המודיעין הרוסי ברחבי הברית. לכן הגברנו את הערנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully