וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתקפה של איזנקוט: "ניצחון מוחלט זה סלוגן קליט. נתניהו נכשל בביטחון ובכלכלה"

עודכן לאחרונה: 29.5.2024 / 17:39

חבר קבינט המלחמה בביקורת קשה על ראש הממשלה: "מי שאומר שנפרק כמה גדודים ברפיח ואז נחזיר את החטופים, זורע אשליית שווא". עוד קרא השר ללכת לבחירות בין ספטמבר לדצמבר. בליכוד מיהרו להגיב: "איזנקוט וגנץ מחפשים תירוצים לסיים את המלחמה ולפרוש מהממשלה"

בווידאו: איזנקוט: "ניצחון מוחלט זה סלוגן. נתניהו נכשל בביטחון ובכלכלה"/צילום: כנס מאיר דגן- המכללה האקדמית נתניה

חבר קבינט המלחמה, השר גדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי, השמיע היום (רביעי) ביקורת חריפה מאוד על ראש הממשלה בנימין נתניהו והקואליציה, שאותם האשים בטיפוח אשליות בקרב הציבור בנוגע להישגי המלחמה וליעדיה. "אי אפשר לשווק סלוגן קליט של 'ניצחון מוחלט', בעיקר במלחמה מול טרור", אמר איזנקוט, "המבחן הוא תמיד למרחק - ופה, מה שעומד אחרי שמונה חודשים על כפות המאזניים זה האם נכון ואפשר לשווק ניצחון מהיר, 'ניצחון מוחלט' או שצריך לחפש משהו שיותר קשה להסביר אותו, אבל הוא ניצחון באמצעות היפוך אסטרטגי".

איזנקוט, שאמר את הדברים בכנס מאיר דגן לביטחון ואסטרטגיה במכללה האקדמית נתניה, הוסיף כי "אין ספק שצריך להחליף את הממשלה הזו בהקדם". בעניין התקדמות המבצע ברפיח, אמר השר כי "מי שאומר שנפרק כמה גדודים ואז נחזיר את החטופים, זורע אשליית שווא - זה אירוע הרבה יותר מורכב. האמת היא שיקח 3 עד 5 שנים לייצוב משמעותי ואז עוד שנים ארוכות לביסוס שלטון אחר. ניצחון מוחלט זה סלוגן. נתניהו נכשל בביטחון ובכלכלה. אני לא יכול להתעלם מכך שההשפעה שלנו הצטמצמה בתקופה האחרונה. בימים הקשים (בתחילת המלחמה) ההחלטות היו ענייניות והיה יותר קל להשפיע. היו ויכוחים נוקבים בחדרי חדרים. לי ברור שהחזרת החטופים היא חובה עליונה בסיסית ומעשה אסטרטגית מהמעלה הראשונה שישפיע על מה שיקרה בדרום, בצפון ובהצטרפות למו"מ עם סעודיה".

תיעוד של כוחות צוות הקרב של חטיבת גבעתי ברפיח, 23 במאי 2024. דובר צה"ל
"אירוע הרבה יותר מורכב ממה שמציירת הממשלה". כוחות צה"ל ברפיח/דובר צה"ל
גדי איזנקוט בכנס מאיר דגן לביטחון.29 במאי 2024. כנס מאיר דגן-המכללה האקדמית נתניה, צילום מסך
גדי איזנקוט בכנס מאיר דגן לביטחון.29 במאי 2024/צילום מסך, כנס מאיר דגן-המכללה האקדמית נתניה

בנאומו אמר איזנקוט כי לגישתו יש ללכת לבחירות בין ספטמבר לדצמבר, "חשוב לבניית האמון - כשייגמר המהלך העצים בעזה, יש לקבוע בתוך שבועות תאריך בחירות מוסכם, ואם אי אפשר - לעשות הכל כדי להביא לבחירות בדרך דמוקרטית מוקדם ככל האפשר". עוד לפי השר, יש להקים ועדת חקירה ממלכתית כדי לחקור את מחדל 7 באוקטובר. על ועדה זו, לדבריו, "לחקור את העשור שקדם למחדל, כולל התקופה שלי כרמטכ"ל, ולשאול שאלות על הקונספציה, המענה וגם המלחמה. זה צורך וזו חובה".

בכנס הקודם, הוסיף איזנקוט, "פתחתי את הדברים שלי בהצבעה על ארבעת מטרות העל שהוצגו בכנסת בנאום ההשבעה של ממשלת נתניהו. אמרתי שבעתיד וגם בשנה הבאה יהיה ראוי לבחון את ההישגים של הממשלה על סמך ארבעת מטרות העל שהציג רה"מ. הראשון שבהם היה בלימת תוכנית הגרעין האיראנית. לא צריך להיות מצוי בדו"חות המודיעין - ברור לגמרי שאיראן היום נמצאת בתוכנית הגרעין שלה במקום המתקדם ביותר והמאיים ביותר מאז החלה בה".

בנימין  נתניהו במליאת הכנסת 287 במאי 2024. ראובן קסטרו
"הממשלה הציבה לעצמה ארבעה יעדים - ונכשלה בכולם". ראש הממשלה בנימין נתניהו/ראובן קסטרו

היעד השני שהוצג אז היה חתירה לשלום עם סעודיה. "היה נדמה שאנחנו כפסע מהסכם", אמר איזנקוט והוסיף: "היום זה נראה די רחוק, גם בגלל מה שהתרחש פה וגם לנוכח ההחלטה הישראלית על סדר העדיפויות של האינטרסים הלאומיים. אני אקדים ואומר שאני חושב ששלום עם סעודיה וארכיטקטורה חדשה במזרח התיכון הם אינטרס ישראלי מובהק, כדי לבלום את האיום האיראני ולבנות מחנה סוני מתון. ראינו איך הוא פועל עם אמריקנים, בריטים ועם מדינות האזור כשאיראן והשלוחים שלה ירו לכאן 500 טילים".

הנקודה השלישית, שאליה התייחס איזנקוט, היא שימור הכלכלה והורדת יקור המחייה. "ברור לגמרי שהמגמות הן שליליות והעתיד החזוי לא מלבב", אמר השר. בהתייחס למטרה הרביעית - השבת הביטחון והמשילות, אמר איזנקוט כי "לא צריך להוסיף מילים: הממשלה ה-37 נכשלה כישלון חרוץ בהגשמת ארבע מטרות העל שהיא הציגה ביום כניסתה".

מייד עם סיום נאומו של איזנקוט, מיהרו בליכוד להגיב. "איזנקוט וגנץ מחפשים תירוצים לסיים את המלחמה ללא השגת מטרותיה, ולפרוש מהממשלה בעיצומה של המלחמה", לשון התגובה, "במקום לעסוק בחתירה לניצחון, הם עוסקים בפוליטיקה קטנה". במחנה הממלכתי לא נשארו חייבים, והשיבו לליכוד זמן קצר לאחר מכן בתגובה משלהם. "במקום להוביל להישגים בעקבות התמרון בשדה הקרב, נתניהו מתמרן בין מוקשים פוליטיים ונמנע מלקבל החלטות למען המדינה", מסרו, "בסיסמאות לא מנצחים מלחמות. עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה".

פלסטינים ליד הגדר, רצועת עזה, 7 באוקטובר 2023. עבד רחים חטיב - פלאש 90, פלאש 90
"צריך לחקור בדיוק מה קרה עשר שנים לאחור, גם בתקופתי כרמטכ"ל". פלסטינים ליד הגדר ב-7 באוקטובר/פלאש 90, עבד רחים חטיב - פלאש 90

לפני יומיים פורסם כי במהלך דיון חסוי בוועדת החוץ והביטחון בכנסת, אמר איזנקוט כי "יש להגיע לסיום לחימה ברפיח, ובמקביל להתקדם בעסקת חטופים, ולעצור את האש לכמה זמן שיידרש". בדיון התייחס לצורך בוועדת חקירה ממלכתית לחידוש האמון בין העם לנבחריו: "אמון הציבור הוא מרכיב הכרחי בביטחון הלאומי".

"חמאס מחדש את כוחו", אמר בסקירה לחברי הוועדה. "הלחימה בו תימשך עוד שנים ארוכות, ולכן לא נכון לדבר במונחים של שחרור חטופים וסיום המלחמה", קבע. "מה שנכון בעזה, זה להגיע לסיום לחימה ברפיח, ובמקביל להתקדם בעסקת חטופים ולעצור את האש לכמה זמן שידרש. נוכל תמיד לחזור אחר כך".

בדיון התייחס איזנקוט לצורך בוועדת חקירה ממלכתית לחידוש האמון בין העם ונבחריו. הוא הצביע על עצמו, ואמר: "אני מזמין את עצמי, שעבודת הוועדה תתחיל מהתאריך בו התחלתי את תפקידי כרמטכ"ל. ברור שהיא צריכה לבדוק במהירות את האירועים שקדמו ל-7 באוקטובר, וגם לאחור, גם את הקונספציה. ואני מחיל את זה גם על עצמי. לא להשאיר אבן על אבן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully