וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן גביר מאיים לפטר את המפכ"ל - מי יכול לעצור בעדו?

עודכן לאחרונה: 28.5.2024 / 8:52

החלטת השר לזמן את קובי שבתאי לשיחת שימוע היא צעד חסר תקדים, אפילו ביחסים המדורדרים שידעו השניים בשנה האחרונה. "מתרבים הסימנים לאי-תפקודך", כתב לו, וכינה אותו "מנותק קשר". ספק אם הליך השימוע ייצא לפועל, וגם אם כן - היועמ"שית ובג"ץ עלולים לעמוד בדרך

בן גביר: "ראש הממשלה התחייב שנכנס לרפיח"/ללא

בצעד חסר תקדים, הודיע אמש השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי יזמן את מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לשימוע, נוכח תפקודו בחודשיים האחרונים - וזאת בטרם יכריע אם להמליץ על סיום תפקידו. בעקבות זאת, היועמ"שית גלי בהרב מיארה הודיעה לבן גביר כי אינו יכול לזמן את המפכ"ל לשימוע. בתוך כך, שבתאי ינאם היום (שלישי) בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

כלשונו של השר בן גביר במכתב ששיגר לשבתאי: "בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים ומתרבות הטענות לאי תפקודך הכללי, באופן המשליך לרעה על תפקודה של משטרת ישראל בכלל, ובתקופה מלחמתית זו בפרט". בן גביר מנה שורה של אירועים המעידים על חוסר תפקוד, "כך למשל, בהכנות לאירועי מירון נעדרת כליל, לא הופעת להערכת המצב המסכמת בנושא, גם לא ביקרת בחפ"ק בשטח, ולדברי בכירים במשטרה - היית 'מנותק קשר' לחלוטין".

הוא המשיך: "דברים אלו מצטרפים לאי קיומם של ישיבות עומק וישיבות סטטוס בראשותך בנושא הפשיעה במגזר הערבי וארגוני פשיעה על אף הנחיותיי בעניין, ולהעדרם של דיונים והנחיות בעניין גניבות הרכבים, גיוסים למשטרה, מימוש תקציבים, הצטיידות ורכש, וניהול כללי של המשטרה, כאשר במשטרה מדווחים לי על היעדרותך הכללית מעבודתך. למעשה, הדבר היחיד בו הינך מתפקד, הינו קידום קצינים מקורבים בלבד", האשים והודיע למפכ"ל: "בטרם אכריע בעניין המלצה לממשלה על הקדמת סיום כהונתך, אאפשר לך את זכות השימוע בפניי באשר לטענות דלעיל אבקשך להגיע ללשכתי ביום רביעי ב-11:00".

איתמר בן גביר, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי. צילום: פלאש 90, עיבוד תמונה
איתמר בן גביר, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי/עיבוד תמונה, צילום: פלאש 90

שיחת שימוע למפכ"ל, ועוד בערוב כהונתו, הוא צעד חסר תקדים, גם אחרי כל האירועים שהתווהו בזמן כהונת המפכ"ל קובי שבתאי במשטרת ישראל, ובתקופה שעבד תחת השר הממונה איתמר בן גביר בפרט. המכתב החריף והצהרת הכוונות העולות ממנו, אחרי מסע משותף בן שנה של השניים, שידע בעיקר מורדות ועוד מורדות, עשוי לסיים את תפקידו של המפכ"ל עוד קודם למועד שנקבע ויאפשר לבן גביר, בשלב ראשון, למנות את ניצב אבשי פלד כמ"מ מפכ"ל. זאת, עד להחלטת ועדת מינויי בכירים בעניינו לאחר שנבחר כמפכ"ל המיועד - בדומה להליך מינויו של נציב שב"ס קובי יעקובי.

ספק גדול אם הליך השימוע שיוזם השר בן גביר למפכ"ל ייערך בסופו של דבר, כיפופי ידיים וטינופים הדדיים לחוד והשפלה לחוד. כעת, בפני שבתאי כמה דרכים כיצד להגיב להודעת השר בן גביר, האחת, להודיע על סיום תפקידו כבר בימים הקרובים עוד קודם לשימוע הכפוי, ייתכן בהצהרה פומבית בה ימנה את הסיבות שהובילו להחלטתו. אופציה נוספת היא לראות כיצד תגיב היועמ"שית גלי בהרב מיארה להחלטה לבצע שימוע, ככל שתמנע זאת אזי שיוכל המפכ"ל להחזיק עוד בתפקידו חודש וחצי כפי שתוכנן. גם עתירה לבג"צ אשר אמש הודיעו בתנועה לאיכות השלטון על כוונתם לנקוט בצעד זה "בגין ניסיון לפטר את המפכ"ל ללא עילה ראויה" יכולה איפה להוביל להקפאת השימוע ולדחיית הדחת המפכ"ל.

יחסי השר בן גביר והמפכ"ל שבתאי הידרדרו כבר עם מינויו של בן גביר לתפקיד, תחילה סביב קידום החקיקה לשינוי פקודת המשטרה שתאפשר לשר לקבוע את מדיניותה, בהמשך סביב התנהלות המשטרה באכיפת המחאות וחסימת כבישים במסגרת המחאה נגד החקיקה המשפטית של הממשלה וכלה סביב מינויי בכירים ושאינם במשטרת ישראל. בין לבין, הדלפת הציטוט לכאורה של המפכ"ל לערוץ על שיחה שהתקיימה בין השנים בה התבטא המפכ"ל "המנטליות של הערבים לרצוח זה את זה". המחלוקת החריפה בין השנים סביב הקמת המשמר הלאומי, סאגת סיום תפקידו של ניצב כממ"ז ת"א במהלכה נאלץ המפכ"ל להצהיר על דחייתה נוכח הנחייתה של היועמ"שית מיארה, לצד אירועים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully