וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר בן גביר ימליץ לפטר את המפכ"ל שבתאי: "עובד רק בקידום מקורבים"

עודכן לאחרונה: 27.5.2024 / 20:38

השר לביטחון לאומי זימן את המפכ"ל לשימוע וימליץ לממשלה להקדים את סיום כהונתו. "קצינים טוענים כי המפכ"ל בפועל הוא ערן היועץ האסטרטגי", טען. למרות כי שבתאי יסיים את תפקידו בקרוב, בן גביר מסר כי הוא כבר "אינו יכול להסתתר כמשקיף בכל הנוגע להתנהלות דרגי הביצוע"

מפגינים צעקו לעבר השר בן גביר: "בושה, עבריין"/ארז הראל

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר זימן היום (שני) את מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לשימוע ביום רביעי הקרוב, בטרם ימליץ לממשלה להקדים את סיום כהונתו שאמורה לקרות בעוד כשלושה שבועות. בן גביר תקף את שבתאי במכתבו וטען כי "למעשה, הדבר היחיד בו הינך מתפקד - הינו קידום קצינים מקורבים בלבד". עוד כתב במכתבו כי "קצינים רבים במשטרה טוענים כי אין מה לדבר עם המפכ"ל, המפכ"ל בפועל הוא ערן היועץ האסטרטגי".

בסביבתו של המפכל הגיבו כי התנהגו של בן גביר היא "פסולה ובריונית", וששבתאי עומד כחומה בצורה נגד נסיונותיו של בן גביר לשנות את תפיסת העולם של הארגון לחזונו הפרטי. "משלוח מכתב מעין זה לתא הכתבים ולא בדרכים המקובלות הינה עדות מהדהדת להתנהלות פסולה ובריונית של שר שלא מקבל על עצמו את החוק וממשיך בדרכו הפסולה בניסיון להטיל מורא על שומרי הסף באשר הם", נמסר.

"בחודשים האחרונים המפכ"ל עומד כחומה בצורה אל מול השר בנסיונות חוזרים ונשנים לחלחל את תפיסת עולמו לארגון", מסרו המקורבים. "באשר לטענות המופרכות אשר בהן אין כל בסיס ראוי ונכון שלא היו נאמרות כלל, לבטח כשהדברים מגיעים משר אשר באופן אלים מנסה בכל דרך להשתלט על המשטרה ולהפוך אותה למליציה פרטית. המפכ"ל לא יירתע מכל ניסיון לפגוע באופן אישי, ומשטרת ישראל וטובתה הם העומדים בראש מעייניו".

איתמר בן גביר, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי. צילום: פלאש 90, עיבוד תמונה
ידעו ימים טובים יותר. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי/עיבוד תמונה, צילום: פלאש 90

ערן פיינמסר, עליו טען השר בן גביר כי הוא "המפכ"ל בפועל", הוא יועצו האסטרטגי של המפכ"ל קובי שבתאי. הוא מכהן בתפקידו מיומו הראשון של שבתאי כמפכ"ל ונחשב לאיש סודו והמשפיע ביותר על החלטות שבתאי. פיינמסר נחבא אל הכלים והופעתו הפומבית הראשונה הייתה בעדות שנתן בוועדת החקירה הממלכתית באסון מירון.

למרות כי שבתאי אמור לסיים את תפידו באופן רשמי בעוד כשלושה שבועות, בן גביר טעו במכתבו כי מוטלת עליו "אחריות מיניסטריאלית לתפקודה של המשטרה", וכעת הוא "אינו יכול להסתתר כמשקיף מן הצד בכל הנוגע להתנהלות דרגי הביצוע".

sheen-shitof

בצל המלחמה

מחסור במזון לחג אצל אלפי משפחות נזקקות בצפון. כך תוכלו לסייע

בשיתוף פתחון לב
מכתב הזימון לשימוע לפני הפיטורין של השר בן גביר למפכ"ל שבתאי.. דוברות משטרת ישראל
מכתב הזימון לשימוע של השר בן גביר למפכ"ל שבתאי/דוברות משטרת ישראל

בן גביר ציין במכתבו למפכ"ל את ההחלטה להאריך את כהונתו על רקע תפקודו באירועי 7 באוקטובר, אך סייג זאת ואמר כי "בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים ומתרבות הטענות לאי תפקודך הכללי, באופן המשליך לרעה על תפקודה של משטרת ישראל בכלל, ובתקופה מלחמתית זו בפרט".

כדוגמאות, השר לביטחון לאומי טען כי המפכ"ל לא הופיע להערכת המצב המסכמת בנושא והיה "מנותק קשר". הוא קשר את המקרה הזה לפשיעה במגזר הערבי, גניבות הרכבים ותאונות הדרכים. "במשטרה מדווחים לי על היעדרותך הכללית מעבודתך", טען.

יצויין כי ההחלטה להאריך את כהונת המפכ"ל אושררה על ידי ועדת החקירה הממלכתית לחקירת אסון מירון וכי בשל נסיבות המלחמה - היא מותירה בידי הממשלה את המועד לקביעת סיום כהונתו.

התנועה לאיכות השלטון: "ניסיון בוטה להתערב בעצמאות המשטרה"

התנועה לאיכות השלטון הגיבה למכתבו של השר לביטחון לאומי בן גביר, ומסרה כי היא תעתור לבג"ץ נגד כל ניסיון לפטר את המפכ"ל. "נדרוש להגן על עצמאות המשטרה מפני התערבות פוליטית פסולה", נמסר.

"התנועה לאיכות השלטון דורשת מהשר בן גביר להימנע מהתערבות פסולה בעבודת משטרת ישראל ומהניסיון לפטר את המפכ"ל ללא סמכות", נמסר. "זימון המפכ"ל לשימוע על ידי השר, בטענות סרק על "אי תפקוד", הוא ניסיון בוטה להתערב בעצמאות המשטרה ובסמכויות הדרג המקצועי. מדובר בחריגה ברורה מסמכויותיו של השר ופגיעה בשלטון החוק".

התנועה לאיכות השלטון מסרה כי מעשיו של בן גביר מערערים את אמון הציבור במשטרה. "כמי שממונה על שמירת הסדר הציבורי, חובתו של השר בן גביר לאפשר למשטרה לפעול ללא התערבות פוליטית ולהימנע מפגיעה במעמד המפכ"ל", נכתב. "הטלת דופי פומבית במפכ"ל היא מעשה חסר אחריות המערער את אמון הציבור במשטרה. התנועה לאיכות השלטון תעמוד על המשמר ותיאבק בכל ניסיון פסול של הדרג הפוליטי להשתלט על מערכות אכיפת החוק. אנו נעתור לבג"ץ נגד כל ניסיון לפטר את המפכ"ל ללא עילה ראויה, ונדרוש להגן על עצמאות המשטרה מפני התערבות פוליטית פסולה".

ומה הלאה?

בידי המפכ"ל כמה דרכים כיצד להגיב לשימוע שבישל לו השר רגע לפני פרישתו. האחת, לוותר על ההליך המשפיל ולהודיע על פרישתו מהתפקיד כבר בימים הקרובים עוד בטרם תסתיים כהונתו שהוארכה כאמור ב-6 חודשים עד ל-17 ביולי.

אופציה נוספת היא לעמוד על שתי הרגליים האחריות ולצפות להתערבות היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שיכולה אולי לבלום אפילו את השימוע עצמו ואת סיום תפקידו טרם המועד שנקבע.

במקביל, ככל שיוגשו עתירות לבג"צ על ידי ארגונים שונים נגד הליך השימוע אזי שגם הליך ההדחה עשויה להיות מוקפא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully