וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונת הקטיף החלה, והחקלאים בגבול הצפון מתריעים: "אנחנו בהפסדי עתק"

עודכן לאחרונה: 26.5.2024 / 13:28

מגדלי הפירות לא מורשים להגיע לכל מהטעים הסמוכים לגבול עם לבנון והוכרזו כשטח צבאי סגור. "רק בחודשים הקרובים, ככל שמלאכת הקטיף תתקדם, נוכל לאמוד את הנזקים הכלכליים". ואם לא די בנזקי המלחמה, מתברר שגם החורף האחרון לא היטיב עם מגדלי הפירות בישראל

המטח האחרון לגליל העליון ולעמק החולה/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"לחקלאים, מגדלי הפירות בגבול הצפון, נגרמים הפסדי עתק, ורק בחודשים הקרובים, ככל שמלאכת הקטיף תתקדם, נוכל לאמוד את הנזקים הכלכליים", כך עלה בכנס חירום שערך ארגון מגדלי הפירות בישראל. את הדברים אמר ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל.

לדברי בלחסן "בגבול הצפון ובעוטף עזה עדיין מתקיימת לחימה. מגדלי הפירות הנמצאים בתחילת עונת הקטיף, בעיקר בגליל העליון ובגליל המערבי, ולא מורשים להגיע לכל המטעים הסמוכים לגבול עם לבנון והוכרזו כשטח צבאי סגור בשל איומי ירי נ"ט וטילים של חיזבאללה. זאת בנוסף לחודשים האחרונים בהם לא הצליחו החקלאים לשמר את הרצף התפקודי ולא טיפלו בכל המטעים".

ירון בלחסן מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, יוני דמרי מנהל אגף המשק החקלאי בתנועת המושבים ומוטי צמיר יו"ר מועצת ארגון מגדלי הפירות - בדיון החירום. ארגון מגדלי הפירות בישראל, אתר רשמי
"בחודשים האחרונים לא הצליחו החקלאים לשמר את הרצף התפקודי ולא טיפלו בכל המטעים". מתוך כנס החירום שערך ארגון מגדלי הפירות בישראל/אתר רשמי, ארגון מגדלי הפירות בישראל

תקופה זו היא שיאו של קטיף הדובדבן. כמו כן, כעת החל הקטיף של הנקטרינה והמשמש מהזנים המוקדמים. בהמשך יחלו בהדרגה, קטיפי אפרסק, אגס, תפוח, קיווי, מנגו ואחרים, כאשר מועדי הקטיף ימשכו לסירוגין עד חודשים אוקטובר-נובמבר, אז ייקטף כל יבול פירות הנשירים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי פירות 10 בנובמבר 2020. אלי אשכנזי
"מגדלי הפירות לא מורשים להגיע לכל המטעים". ירון בלחסן/אלי אשכנזי

אם לא די בנזקי המלחמה, מתברר שגם החורף האחרון לא היטיב עם החקלאים. הד"ר ענת זיסוביץ-חריט, מדריכה מחוזית בתחום המטעים ב-שה"מ (שירות הדרכה ומקצוע במשרד החקלאות) גליל-גולן, דיווחה בכנס כי בנוסף לאתגרי המלחמה, עונת החורף האחרונה התאפיינה במיעוט של שעות מנות קור ההכרחיות להתעוררות של העצים הנשירים.

לדבריה, "מגמת ההתחממות הגלובלית כבר מורגשת היטב. בחורף האחרון באזורי העמק נרשמה צבירה של 35% מהממוצע הרב שנתי של שעות הקור, ובאזורי ההר הגבוהים נרשמה צבירה של כ-80% מהממוצע הרב שנתי של שעות הקור. זוהי פחיתה של 228 שעות קור מהממוצע הרב שנתי בעמק החולה ושל כ-327 שעות קור באזור אלרום שבצפון רמת הגולן. בנוסף נרשמו אירועי מזג אוויר קיצוניים של ברד עוצמתי שפגע בחלק מהמטעים. למרות כל זאת, נצפתה התעוררות טובה במטעים ותנאי החנטה באביב היו נוחים ולכן לא צפוי מחסור בפרי והיבולים צפויים להיות ממוצעים ואיכותיים".

מושב דוב"ב שבגליל העליון. אלי אשכנזי
מושב דוב"ב שבגליל העליון/אלי אשכנזי

על פי ארגון מגדלי הפירות בישראל, ענף הפירות בארץ מונה כ-3,500 מגדלים, המעבדים כ-856,000 דונם של מטעים (לא כולל הדרים), המניבים כ-950,000 טון פרי בשנה ומספקים מגוון פרי איכותי לשווקי ישראל ולייצוא. ערך תפוקת ענף הפירות (ללא הדרים) בישראל כ-7.5 מיליארד שקל, הענף מהווה כ-23% מהתפוקה החקלאית בארץ.

בלחסן אמר כי "למרות הכול אנו מלאי אופטימיות ותקווה כי נצליח ככל שיתאפשר, להגיע גם למטעים סמוכי הגדר, לקטוף ולספק את הפרי הישראלי האיכותי לאזרחי מדינת ישראל". הוא הוסיף כי "על ממשלת ישראל לשים בראש סדר העדיפויות את ענף החקלאות ואת הפיצויים לכלל החקלאים המשמשים כאזרחים-חיילים שלא עזבו את אדמותיהם, בדרך לשיקום המדינה ואבטחת מזון לתושבי ישראל באמצעות תכנית לאומית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully