וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא ארגנטינה כינה את אשת ר"מ ספרד "מושחתת", מדריד החזירה את השגריר

עודכן לאחרונה: 22.5.2024 / 18:33

מדריד דרשה התנצלות פומבית ממיליי, אך הוא סירב לחזור בו מדבריו על רעייתו של פדרו סנצ'ס שנאמרו בעצרת שארגן הימין הקיצוני בספרד. הממשלה הסוציאליסטית זעמה: "אין תקדים למנהיג שמגיע לבירה של מדינה אחרת כדי להעליב את מוסדותיה ולהתערב באופן בוטה בענייניה"

נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי בעצרת של הימין הקיצוני במדריד, ספרד, 19 במאי 2024. רויטרס
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי בעצרת של הימין הקיצוני במדריד, ספרד, 19 במאי 2024/רויטרס

ספרד וארגנטינה נמצאות בעיצומו של משבר דיפלומטי חריף, בעקבות התבטאויותיו של הנשיא הארגנטיני חאבייר מיליי נגד רעיית ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס. בעקבות סירובו להתנצל על כך שכינה אותה "מושחתת", הודיעה מדריד על החזרת השגריר מבואנוס איירס עד להודעה חדשה.

היחסים בין שתי המדינות הורעו משמעותית עם כניסתו לתפקיד של הנשיא הימני קיצוני של ארגנטינה, שהרבה לתקוף את ממשלת השמאל של ספרד.

ביום ראשון, הוא השתתף בעצרת של הימין הקיצוני במדריד, ותקף את רעייתו של סנצ'ס, בגוניה גומס, מבלי להזכיר את שמה מפורשות. העצרת - ויווה אירופה 24 - אורגנה על ידי מפלגת ווקס , ומיליי הוזמן אליה יחד עם כמה מנהיגים פוליטים אחרים, לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי בעוד שלושה שבועות.

בעוד שמנהיגים אחרים התייחסו לסוגיית ההגירה והפיקוח על הגבולות, נשיא ארגנטינה תקף במרומז את ראש ממשלת ספרד ורעייתו, ואת הסוציאליזם. "כשיש לך אישה מושחתת, נניח, זה נהיה מלוכלך", אמר.

בחודש שעבר איים סנצ'ס להתפטר כשנפתחה חקירה ראשונית בנוגע לטענות לשחיתות נגד רעייתו שהועלו על ידי ארגון ימין נגד שחיתות. שום כתב אישום לא הוגש נגדה, והתובע הכללי במדריד אמר כי יש לגנוז את התיק מחוסר ראיות.

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס ורעייתו בגוניה גומז בוותיקן, 24 באוקטובר 2020. רויטרס
ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס ורעייתו בגוניה גומז בוותיקן, 24 באוקטובר 2020/רויטרס

למחרת העצרת, שר החוץ של ספרד, חוסה מנואל אלבארס, זימן את שגריר ארגנטינה רוברטו בוש כדי לדרוש התנצלות פומבית מהנשיא מיליי, אך לא ננקטה כל פעולה.

אלבארס תיאר את המקרה כייחודי בהיסטוריה הדיפלומטית. "אין תקדים לראש מדינה שמגיע לבירה של מדינה אחרת כדי להעליב את מוסדותיה ולהתערב באופן בוטה בענייניה הפנימיים", אמר.

ספרד החזירה תחילה את השגרירה, מריה חסוס אלונסו, בסוף השבוע להתייעצויות, אך שר החוץ אמר אתמול כי היא תישאר כעת במדריד ללא הגבלת זמן. לדבריו, לא יהיה עוד שגריר קבוע בארגנטינה אלא דיפלומט בדרג זוטר יותר.

הוא לא שלל ניתוק מוחלט ביחסים הדיפלומטיים עם בואנוס איירס ללא התנצלות פומבית מארגנטינה. שר החוץ הספרדי הדגיש שמדריד אינה מעוניינת בהסלמה נוספת של המשבר, אך הוסיף שעל הממשלה מוטלת החובה "להגן על כבודם וריבונותם של מוסדותיה".

מיליי נקלע לכמה ריבים מתוקשרים מאז עלה לשלטון בנובמבר האחרון, ופתח במתקפות אישיות נגד נשיאי ברזיל ומקסיקו מהשמאל. בתגובה למשבר מול ספרד, הוא אמר לתקשורת שהוא לא הזכיר אף אחד בשמו במהלך נאומו במדריד.

"אני לא מתכוון להתנצל משום נקודת מבט שהיא, לאור זה שאני הייתה זה שהותקף", אמר.

מוקדם יותר החודש האשים שר התחבורה הספרדי, אוסקר פואנטה, את נשיא ארגנטינה בשימוש בסמים במהלך קמפיין הבחירות שלו. מיליי הדף אז את "ההשמצות והעלבונות", בכך שרמז שלממשלה במדריד יש דברים דחופים יותר לטפל בהם, והעלה את טענות השחיתות נגד אשתו של סנצ'ס.

בראיון הטלוויזיוני שלו הוא טען כי היחסים עם ספרד יישארו על כנם, משום שהם נבנו בין העמים ולא בין המנהיגים. הוא המשיך לתקוף את ראש ממשלת ספרד כשאמר שהוא "משתמש בזה פוליטית כי יש לו בעיות והוא צריך לקטב אותן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully