וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוקר של צונאמי מדיני: ההכרה בפלסטין, ביטול ההתנתקות ומשיכת התקציב

עודכן לאחרונה: 22.5.2024 / 14:26

הבוקר, נורבגיה, אירלנד וספרד הכריזו אחת אחר השנייה על הכרה במדינה פלסטינית - ובתגובה, ישראל החזירה את השגרירים הביתה. גלנט ביטל את ההתנתקות, סמוטריץ' משך תקציב מהרשות ואז - בן גביר עלה להר הבית | המשבר המדיני הקשה - שלב אחר שלב

מפגיני ימין פשטו על משאיות סיוע הומניטרי ביהודה ושומרון, וגרמו לפציעת הנהג/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אחד המשברים המדיניים הקשים שעברו בעת האחרונה על מדינת ישראל החל הבוקר (רביעי) כאשר שלוש מדינות באירופה - נורבגיה, אירלנד וספרד - הכריזו אחת אחר השנייה על הכרה במדינה פלסטינית. ההכרה, על רקע המלחמה בעזה והעדר אופק מדיני בין ישראל לפלסטינים. הרשמית תיכנס לתוקף ב-28 במאי. ישראל, בתגובה, הורתה על החזרת שגרירים בעוד שהרשות הפלסטינית וחמאס בירכו על המהלך.

"אני שולח היום מסר חד וברור - ישראל לא תבליג מול מי שחותרים תחת ריבונותה ומסכנים את ביטחונה", הצהיר שר החוץ ישראל כ"ץ עם ההודעה על השבת שגרירי נורבגיה ואירלנד להתייעצות. אחרי שארגון הטרור חמאס ביצע את הטבח הגדול ביותר של יהודים מאז השואה, אחרי שביצע את פשעי המין המחרידים שראה העולם, מדינות אלו בחרו לתת פרס לחמאס ולאיראן ולהכיר במדינה פלסטינית".

זמן קצר לאחר מכן, שר הביטחון יואב גלנט פרסם צו המורה על ביטול ההתנתקות בשלוש התיישבויות נוספים בשומרון, שא-נור, גנים וכדים, על פי לשון הוראה שכבר עברה במליאת הכנסת שנוגעת למאחזים באזור. "לאחר העברת חוק ביטול ההתנתקות בכנסת ובתום עבודת המטה שבוצעה, הצלחנו להשלים את המהלך ההיסטורי", ציין גלנט. האחיזה היהודית ביהודה ושומרון מבטיחה ביטחון, החלת חוק ביטול ההתנתקות תביא להתפתחות ההתיישבות ותקנה ביטחון לתושבי האזור".

ראש ממשלת נורבגיה מכריז על הכרה במדינה פלסטינית באוסלו, 22 במאי 2024. רויטרס
ראש ממשלת נורבגיה מכריז על הכרה במדינה פלסטינית באוסלו, 22 במאי 2024/רויטרס
בצלאל סמוטריץ'. אורן בן חקון, פלאש 90
בצלאל סמוטריץ'/פלאש 90, אורן בן חקון
שר הביטחון יואב גלנט, מעניק סקירה ביטחונית לציבור 15 במאי 2024. לע"מ, צילום מסך
שר הביטחון יואב גלנט, מעניק סקירה ביטחונית לציבור 15 במאי 2024/צילום מסך, לע"מ

בד בבד, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו והודיע כי יש לנקוט בצעדים מיידים שיש לנקוט נגד הרשות הפלסטינית, ועד אז יעצרו העברת כספי המיסים לרשות.

בפנייתו כתב סמוטריץ' כי יש להעניש את הרשות הפלסטינית על חתירתה להכרה חד צדדים באו"ם והמאבק המשפטי שהיא מנהלת נגד ישראל בבתי הדין לעצירת המלחמה. עוד נכתב כי בדיון הייתה הסכמה רחבה בצורך לפעול באופן מידי ולא להסתפק בהחלטה הצהרתית שעברה בממשלה.

"כבר לפני שבועיים פניתי אליך ודרשתי גיבוש צעדי תגובה חריפים", כתב שר האוצר. "אלא שלמרבה הצער העניין נמרח ויש מי שמנסה כנראה למסמס אותו. קיימת דחיפות רבה לתגובה מיידית שתגבה מחיר משמעותי מהרשפ על פעולותיה, תרתיע אותה ומדינות נוספות ותעצור את הסחף.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, עולה כעת להר הבית.. קרדיט צילום: מינהלת הר הבית, אתר רשמי
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, עולה כעת להר הבית./אתר רשמי, קרדיט צילום: מינהלת הר הבית

ואז - השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, עלה הבוקר (רביעי) להר הבית. "הערב אנחנו נקבל עדות נוספת ללמה צריך להשמיד השמדה טוטלית את החמאס. המדינות שהכירו היום במדינה פלסטינית נותנות פרס לנוח'בות", הצהיר על ההר. "צריך להיכנס לרפיח עד הסוף, לעשות טיפול שורש. צריכים להפסיק את הדלק, לקבוע שהומניטרי רק תמורת הומניטרי. ולשלוט במקום הזה".

הערב, גם הקבינט הביטחוני וגם קבינט המלחמה המצומצם יתכנסו הערב וידונו בעסקת חטופים - זאת, כשבמטה המשפחות צפויים לפרסם את תיעוד חטיפת חמש התצפיתניות מבסיס נחל עוז ב-7 באוקטובר. הסרטון, שאורכו 3:10 דקות, נערך וצונזר והוא אינו כולל חלקים קשים לצפייה, הכוללים את הנרצחים הרבים בבסיס נחל עוז, את הנרצחים בתוך המיגונית ממנה נחטפו התצפיתניות, וקטעי אלימות רבים. שר הביטחון יואב גלנט הודיע, בעקבות ההצהרה, כי ייפגש עם נציגי המשפחות.

זאת, לאחר שאתמול שר התקשורת שלמה קרעי הורה להשיב את הציוד שהוחרם שעות לפני כן מסוכנות הידיעות AP, שלפי משרדו עברה על חוק אל-ג'זירה. "מאחר ומשרד הבטחון מבקש לבחון את עניין השידורים ממיקומים אלו בשדרות בנוגע לסיכון כוחותינו, הוריתי כעת לבטל את הפעולה ולהשיב את הציוד לסוכנות AP, עד לקבלת החלטה אחרת על ידי משרד הבטחון", אמר קרעי, כשברקע ההחלטה הלחצים הכבדים שהפעילו בארה"ב נגד המהלך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully