וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש הקשר לארגוני הטרור: שר החוץ האיראני שנהרג בהתרסקות המסוק

21.5.2024 / 12:57

עבדאללהיאן, שנהרג לצד הנשיא ראיסי, היה מקורב למשמרות המהפכה ונפגש באופן סדיר עם מנהיגי חיזבאללה וחמאס מאז 7 באוקטובר. רק בחודש שעבר הוא איים בתגובה קשה אם ישראל תתקוף באיראן כנקמה על מתקפת הטילים והכטב"מים שלה

תיעוד מציאת שרידי המסוק של ראיסי/רשתות חברתיות

מותו של שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן בהתרסקות המסוק הנשיאותי הייתה מכה לא פחות קשה למשטר מאשר אובדנו של הנשיא איברהים ראיסי.

עבדאללהיאן, בן 60, היה קיצוני בעמדותיו ומקורב למשמרות המהפכה, שהתעמת עם המערב תוך פיקוח על השיחות העקיפות עם ארצות הברית על חזרה להסכם הגרעין, שלא צלחו.

הוא ייצג את הקו הנוקשה שאימץ המנהיג העליון עלי חמינאי לאחר פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין ב-2018 תחת הנשיא דונלד טראמפ, שהחלישה מאוד את כוחם של הגורמים המתונים יותר ברפובליקה האסלאמית בהובלת הנשיא לשעבר חסן רוחאני ושר החוץ שלו מוחמד ג'וואד זריף.

עבדאללהיאן היה מעורב גם במאמצי הפיוס עם ערב הסעודית, שחידשה בשנה שעברה את יחסיה עם איראן אחרי שנים ארוכות של נתק. מנגד, הוא היה איש הקשר של טהראן לארגוני הטרור במזרח התיכון ודילג מביירות לדוחא כדי להיפגש עם מנהיגי חיזבאללה וחמאס מאז 7 באוקטובר.

"אם ישראל רוצה לעשות הרפתקנות נוספת ולפעול נגד האינטרסים של איראן, התגובה הבאה שלנו תהיה מידית ותהיה מקסימלית", הזהיר בריאיון לרשת NBC בחודש שעבר, לאחר המתקפה הישירה של איראן על ישראל והדיווח על התגובה המדודה שלה שאותה ניסו בטהראן לטייח.

שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן במסיבת עיתונאים עם מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה, 26 במרץ 2024. רויטרס
עבדאללהיאן במסיבת עיתונאים עם מנהיג חמאס הנייה בטהראן, מרץ/רויטרס

עבדאללהיאן ראה בקאסם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה שנהרג בתקיפת מל"ט אמריקני בבגדד ב-2020, מודל לחיקוי.

"עליכם להודות לרפובליקה האסלאמית ולקאסם סולימאני, משום שסולימאני תרם לשלום ולביטחון העולמי", אמר בעבר. "לולא הרפובליקה אסלאמית, תחנות המטרו ומרכזי ההתקהלות שלכם בבריסל, לונדון ופריז לא היו בטוחים".

הוא שירת במשרד החוץ תחת עלי אכבר סאלחי בשנים 2011 עד 2013. לאחר מכן כיהן גם תחת זריף, אחד משחקני המפתח בגיבוש הסכם הגרעין שנחתם ב-2015, אך בין השניים התגלעו חילוקי דעות סביב הכיוון שאליו צריכה טהראן לצעוד.

זריף הציע לו את תפקיד השגריר בעומאן, תפקיד בעל חשיבות אסטרטגית לאור חשיבותה של הסולטנות בתיווך בין טהראן למערב, אולם עבדאללהיאן סירב.

עוד בוואלה!

סגנו של ראיסי יחליפו זמנית, בחירות חדשות - בתוך 50 ימים

לכתבה המלאה
שרידי המסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי, 20 במאי 2024. רויטרס
שרידי המסוק שבו נהרגו ראיסי ושר החוץ/רויטרס

ראיסי מינה אותו לשר החוץ עם בחירתו ב-2021. הוא הגן על ממשלת אירא אחרי שדיכאה באלימות רבה את מחאות החיג'אב שפרצו ב-2022 ושבהן נהרגו יותר מ-500 בני אדם ויותר מ-22 אלף נעצרו.

במרץ, מצא צוות חקירה של האו"ם קבע שאיראן אחראית ל"אלימות הפיזית" שהובילה למותה של מהסא אמיני במעצר משטרת המוסר, שהצית את מחאות החיג'אב.

עבדאללהיאן, שהיה נשוי ואב לשני ילדים, פעל לסיום המשבר הקצר בין איראן לפקיסטן אחרי תקיפות אוויריות הדדיות ועל שיפור הקשרים עם טליבאן באפגניסטן, שיחסיו עם המשטר בטהראן היו מתוחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully