וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ימי שיבוש, חסימות כבישים והפגנות מול בתי שרים: המחאה נגד הממשלה מעלה הילוך

עודכן לאחרונה: 18.5.2024 / 19:33

עם פתיחת מושב הכנסת מתכננים מארגני המחאה להרחיב את ההפגנות בכוונה להחזיר את הקהל שלא הצטרף אחרי 7 באוקטובר. במוקד יעמוד חוק הגיוס, ונושאים כמו דת ומדינה והמהפכה המשפטית. "נסלים משמעותית את המאבק כדי להשבית את הממשלה, בתקווה שההסתדרות וראשי המשק יצטרפו"

המשטרה הפעילה מכת"זית בהפגנת משפחות החטופים במצודת זאב שבתל אביב/דורשינוי

המחאה נגד הממשלה מתכוננת להעלות הילוך בתקופה הקרובה, עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת. לפי מובילי המחאה, המוקד יהיה הפגנות נגד חוק הגיוס, בניסיון לאחד את הארגונים סביב מטרה אחת מרכזית, ולהחזיר את הקהלים שלא הצטרפו מחדש לאחר 7 באוקטובר.

התוכנית היא להגביר הן את תכיפות המחאות, כולל פעולות באמצע שבוע כפי שהיו בעבר, והן את מידת ההפרעה שלהן לשגרת החיים של הציבור והפוליטיקאים. על הפרק: חזרה ל"ימי שיבוש" של חסימות צירים מרכזיים, יותר הפגנות מול בתי חברי כנסת ושרים ואירוע גדול מול הכנסת בשבוע שלפני הדיון שנקבע בבג"ץ בתחילת החודש הבא על גיוס החרדים לצה"ל.

הפגנה נגד הממשלה ובעד קיום בחירות בקפלן תל אביב 11 במאי 2024. רוני כנפו
הפגנה נגד הממשלה ובעד קיום בחירות בקפלן תל אביב 11 במאי 2024/רוני כנפו

בחודשים האחרונים המאמצים התרכזו במוצאי שבת, עם אירוע אחד גדול בצומת קפלן לצד שורת מוקדים ביישובים אחרים. אף שהתארגנו הפגנות נוספות, כמו מחאה שבועית מול ביתו של השר בני גנץ הדורשת שיצא מהממשלה, המארגנים נמנעו מיצירת סדר יום צפוף של שבירת שגרה כמו שנראה טרום המלחמה.

עם הזמן, הגבול בין ההפגנות נגד הממשלה והמחאה להחזרת החטופים הנערכת בשער בגין היטשטשו, כשהקהל זורם מאחת לשנייה. ניתן לראות זאת בחסימות של נתיבי איילון: בראש עומדות לרוב משפחות חטופים, כמו צנגאוקר, מצגר, קלדרון ומונדר, בעוד מוחים עם מסרים ישירים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו עומדים מאחוריהן.

כעת, מעוניינים במטה המחאה להחזיר מעט מהבידול. להפגין יחד עם המשפחות ולתמוך בהן, אך להדגיש גם נושאים כמו דת ומדינה, מהפכה משפטית ותחומים נוספים שהציתו את מחאות השנה שעברה. התקווה במהלך היא גם לצופף שורות ולהחזיר ארגונים כמו אחים לנשק ובונות אלטרנטיבה שהסבו את פעילותם לסיוע חירום עם פרוץ הלחימה, ולא לחלוטין חזרו מאז לראש השיירה, מעבר למחאות נקודתיות. בבני ברק, למשל, במקרה של אחים לנשק.

עוד בוואלה

מה אתם יודעים על המשפחות של הכדורגלנים? שחקו עכשיו.

לכתבה המלאה
עמית בכר, עמי דרור, משה רדמן, שקמה ברסלר ורן הר נבו, כנסת, 22 ביולי 2023. בן כהן, אתר רשמי
עושה קאמבק. שקמה ברסלר/אתר רשמי, בן כהן

לפני שבועיים התכנסו ארגוני המחאה כדי לתכנן את הפעולות למושב הכנסת הקרוב. "אנחנו מזהים מקומות שבהם יש חרכים להתפרקות. המתח קיים גם בתוך הממשלה", אומר ערן שוורץ, העומד בראש מטה המאבק "חופשי בארצנו". החל מאמצע יוני, הוא מספר, מתכננים במחאה לחזור להתמקד בניסיון לפיזור הכנסת, "עד הגעה לשיתוק המדינה מתוך דרישה לפרק את הממשלה. תהיה הסלמה משמעותית במאבק במטרה להשבית את הממשלה, בתקווה שההסתדרות וראשי המשק יצטרפו".

"הזעם והתסכול מצטברים. בצפון עקורים, בעזה המלחמה נהפכת לבט"ש. הניצחון המוחלט נראה רק יותר מגוחך. נקודת הרתיחה כבר כאן. זה שהעגלה עוד לא התפרקה זה מקרי", הסביר את הצעדים המתקרבים. "אנחנו רואים בסקרים שלנו שרוב הציבור רוצה בהחלפת הממשלה, שעם הירידה בעוצמת המלחמה יותר מ-50% רוצים בבחירות עכשיו ועוד כ-30% בבחירות בסוף המלחמה".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, צומת קפלן 30 בספטמבר 2023. אמיר גולדשטיין, אתר רשמי
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, צומת קפלן 30 בספטמבר 2023/אתר רשמי, אמיר גולדשטיין

ביום שני מתוכננת הפעולה הראשונה ברצף המתקרב. שיירות רכבים צפויות לצאת מ-11 נקודות ברחבי הארץ בנסיעה איטית אל הכנסת בירושלים בכוונה לשבש את התנועה. בחזית הפעולה שתיערך תחת הכותרת "מחזירים את המנדט לעם" עומדת שקמה ברסלר, ממובילות מחאת קפלן, שלקחה צעד אחורה מאז מתקפת הפתע של חמאס. עוד קודם, בשעות הבוקר, צפויה "השכמה" לשרים בממשלה. מחר תיערך כמדי שבוע מחאה בקפלן, כשבראש הנואמים יעמוד ראש האופוזיציה יאיר לפיד.

"אנחנו מגיעים למערכה המכריעה על הממשלה הזאת", אומר נדב זלצברגר, ממובילי ארגון המחאה "דורשינוי". "כל הדברים מתנקזים יחד - ניסיון הממשלה להעביר חוק השתמטות שיפגע בישראל לדורות, המשך הניהול הכושל של המלחמה שמוביל להרג של חיילים, היעדר תוכנית של היום שאחרי. הנאום של גלנט מבהיר שרק נתניהו מקבל החלטות בקבינט, או יותר נכון לא מקבל החלטות".

"המחאה צריכה לעלות מדרגה לכדי מרי אזרחי של ממש. נראה חסימות צירים, לחץ על ראשי המשק להשבית את המשק, וננסה להביא כמה שיותר אנשים אלינו", הוסיף. לדבריו, לאחר שבעה חודשים, יש לשבור את הסטטוס קוו. "אנחנו עדיין במציאות מורכבת, הרגישות תישאר, לא נעשה שום דבר שמנוגד להוראות כוחות הביטחון, אבל אין ברירה, הממשלה לא מתכוונת להתפנות מעצמה ומסבכת אותנו בהאג. אם לא נפיל אותה הרע עוד לפנינו".

חברי אחים לנשק הפגינו מחוץ לדיון בעתירות נגד הממשלה בנושא גיוס תלמידי ישיבות חרדים, ביהמ"ש העליון, 26 בפברואר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
דגש על נושאי דת ומדינה. אחים לנשק/פלאש 90, יונתן זינדל

במקביל, שלוחת המחאה בשלטון המקומי, "חוזה חדש", מקדמת בשבועות האחרונים הצעת חוק אזרחית לפיזור הכנסת. לדבריהם, 30 אלף אזרחים חתמו עליה וביניהם 150 חברי מועצה, סגני ראש עיר וראשי רשויות. בכנסת, מובילים את הצעת החוק ח"כ מירב כהן (יש עתיד) וח"כ גלעד קריב (העבודה), כשכל חברי הכנסת משתי המפלגות חתומים עליה.

"הציבור הישראלי לא מוכן לחכות לממשלה כדי לצאת לבחירות, הוא דורש את זה עכשיו", מסרה הדס רגולסקי, מנכ"לית חוזה חדש. "המדינה שלנו חייבת לצאת מהבוץ עם הנהגה חדשה ולהחזיר את ישראל למסלול. אנחנו קוראים לכולם לחתום על הצעת החוק האזרחית של חוזה חדש, בין אם אתם אזרחים מודאגים או נבחרי ציבור שיודעים שזה הצעד הנכון למען ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully