וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פניה דחופה ליועמ"שית: עצרי את מינוי המקורבים בבתי הדין הרבניים

עודכן לאחרונה: 16.5.2024 / 19:09

שמות מינויי המקורבים נחשפו לראשונה בוואלה. היועץ המשפטי לבתי הדין הרבניים, עו"ד שמעון יעקבי, תקף במכתבו את ח"כ אריה דרעי - לו יש 2 קרובי משפחה הצפויים להבחר בוועדה. "השר האמיתי בכל הקשור למערכת בתי הדין הרבניים הוא דרעי, הוא היו"ר לבחירת דיינים בפועל"

הפגנה מול ביתו של אריה דרעי בקריאה לבחירות ושוויון בנטל, 1 באפריל 2024/לפי סעיף

היועץ המשפטי לבתי הדין הרבניים, עו"ד שמעון יעקבי, פנה היום (חמישי) אל היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה במטרה שזו תבלום את המינויים הצפויים בועדה לבחירת דיינים. במכתבו מציין עו"ד יעקבי מציין כי שליש מהמועמדים להתמנות הם קרובי משפחה בדרגות שונות לחברי הועדה לבחירת דיינים.

במכתבו, עו"ד יעקבי מזכיר את מה שנחשף בוואלה לראשונה לפיו חתנו של הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, הרב יהודה מן ימונה לתפקיד דיין. לצידו ימונה בן מחותנו של הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, הרב יהודה דרעי. מקורב נוסף לבכיר, המועמד למשרת דיין הוא יהושע עמאר, בנו של הרב הראשי לישראל לשעבר ולירושלים כיום הרב שלמה עמאר.

שמות אלה הוזכרו במכתבו של יעקבי שכתב לבהרב מיארה. "ארבעת חברי הוועדה לבחירת דיינים המשמשים נציגי בתי הדין הרבניים - שני הרבנים הראשיים לישראל ושני דייני בית הדין הרבני הגדול - קיימת קִרבת משפחה אל מועמדים שפורסמו לבחירה - בנים, חתנים, גיסים, אחיינים וכיו"ב או קִרבה אישית ממשית אחרת".

אריה דרעי. נועם ריבקין פנטון, פלאש 90
מקורבו מועמד להתמנות לדיין. אריה דרעי/פלאש 90, נועם ריבקין פנטון

בניגוד לוועדה למינוי שופטים שזוכה לסיקור תקשורתי נרחב, בתי הדין הרבניים לא זוכים לחשיפה גדולה בתקשורת חרף כך שהם הסמכות היחידה להעניק גט לנשים וגברים המעוניינים להתגרש. כדי להבין את חומרת המקרים, אפשר להמשיל זאת לשופט המועמד בוועדה לבחירת שופטים, ומקורב אל פוליטיקאים בכירים בעלי יכולת להשפיע על מינויו.

בנוסף, יעקבי תוקף במילים חריפות את ח"כ אריה דרעי ואת מנכ"ל המשרד לשירותי דת. "השר האמיתי בכל הקשור למערכת בתי הדין הרבניים הוא יו"ר ש"ס אריה דרעי, ויהודה אבידן הוא שליחו ועושה דברו המובהק, והוא "יושב ראש הוועדה לבחירת דיינים בפועל". בהקשר הזה יעקבי מציין את שמות מועמדים נוספים שמועמדים להתמנות לדיינים שמקורבים אל דרעי וגם שמות אלה נחשפו לראשונה בוואלה, ואלו הם אלקנה סננס - חתנו של ח"כ אריה דרעי והרב אברהם דרעי אחיינו של דרעי.

עוד בוואלה!

רוצים להוזיל הוצאות משפחתיות? חבילת סלולר משתלמת במיוחד!

לכתבה המלאה
בית הדין הרבני בתל אביב. 27 בנובמבר 2013. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
בית הדין הרבני בתל אביב/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

יעקבי ציין במכתבו כי הוא מקבל תלונות לגבי הליך המיון וחוסר ההוגנות שבו וכך כתב אל בהרב מיארה: "החל במוצאי חג הפסח ועד ימים אלו מגיעים אלינו מידעים ופניות - מדיינים מכהנים, מבעלי כשירות לכהונת דיין בית דין אזורי, מדיינים בדימוס ומעוד גורמים - הטוענים כי הליך מיון ובחירת הדיינים מתנהל באופן בלתי הגון ובלתי כשר, בניגוד לאמות המידה הראויות. בניגוד לנהוג בעבר ולכללי הדין. הטענות מופנות כלפי ריבוי בלתי סביר של מועמדים קרובים לבעלי עניין משפחתי, קהילתי ופוליטי בוועדה. הטענות מופנות גם כלפי קיום 'מחטף' של מינויים רבים ומשמעותיים בלא הצדקה מספקת, בתקופה בחירות לרבנים ראשיים חדשים - כחודש בלבד קודם פקיעת כהונת הרבנים הראשיים לישראל, כהונה שהוארכה פעמיים על ידי הכנסת בשני חוקים פרסונליים מובהקים, ואינה נהנית מאמון "האסיפה הבוחרת" על פי דין.

"עוד הופנו טענות כלפי חלוקה בלתי סבירה של משאבי דיינים המיועדים להקצאה לבית הדין הרבני הגדול שיחסרו לבתי הדין האזוריים, באופן המיטיב שלא כדין עם המעוניינים להתמנות לבית הדין הגדול, ובמיוחד עם 'מקורבים'", נכתב. "נטען כי נרקם שלא כדין 'דיל' שבגדרו 'נסגרו' שמות של קרובים ומקורבים, והם שימונו לבית הדין הגדול או לבתי דין אזוריים, כתנאי מוקדם למינויים נוספים. במקביל לדיון ציבורי תקשורתי שהתעורר בטענות האמורות, התחלתי לקיים התייעצויות פנימיות בשל חשש כי יש ממש בדברים, ומכאן פנייתי אלייך".

שר הדתות ח"כ מיכאל מלכיאלי. ראובן קסטרו
השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי/ראובן קסטרו

השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי הגיב לטענות של יעקבי וטען כי הוא עצמו יחד עם גיסו ניסו כל אחד להיכלל ברשימות המועמדים לדיינות אבל משלא הצליחו ואיש מחברי הוועדה לא בחר לכלול אותם ברשימת מועמדיו הוא בחר לפעול לביטול כל הליך בחירת הדיינים. "צר לי שזו הדרך בחר לנקוט המועמד תוך התעלמות ממצוקת מערכת בתי הדין שהוא נמנה על עובדיה".

מלכיאלי טען כי אין דרך לחסום מועמדים להגיש את מועמדותם לתפקיד דיינות וכל קרבה משפחתית בעייתית תבוא לידי ביטוי מראש בפני הוועדה כדי שלא יתעוררו בעיות חוקיות או משפטיות. לדבריו, רק מועמד אחד לבית הדין הגדול הוא בעל קרבה משפחתית ו-4 מועמדים מתוך 103 אחרים לבתי הדין בערכאות נמוכות יותר.

השר ביקש מהיועמ"שית לבחון את הטענות נגד התמודדותו האישית של יעקבי ו"ניצול סמכותו" כלשונו כדי לפעול ב"חוסר תום לב" למרות שהוא אינו היועץ המשפטי של הוועדה לבחירת דיינים שבה עוסקת פנייתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully