וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ', דרעי והרב הראשי: מקורבים לבכירים רוקמים דילים בוועדה למינוי דיינים

עודכן לאחרונה: 4.3.2024 / 14:36

בעוד חלק מהבכירים מכחישים את האמור, אחרים דווקא סיפקו הסבר מעניין - "ימשיך את הקו של אביו, ויביא ברכה". הוועדה למינוי דיינים מקבילה לוועדה למינוי שופטים, ובעלת השפעה מכרעת על חייהם של ישראלים רבים, לא ברור מדוע התקשורת מזניחה את הסיקור שלה

סמוטריץ' קורא לרוה"מ להודיע כי צעדים חד צדדיים יובילו לביטול הסכמי אוסלו ופירוק הרש"פ/ערוץ הכנסת

נפוטיזם בבתי הדין הרבניים? ממידע שהגיע לידי וואלה עולה התמונה המטרידה הבאה, בוועדה למינוי דיינים, המקבילה למעשה לוועדה לבחירת שופטים, יעלו שמם של לא פחות מארבעה מועמדים לקידום הקשורים לבכירי שלטון בישראל בקשרי משפחה.

בין המועמדים למינוי, חתנו של אריה דרעי אלקנה סננס, ואחיינו של דרעי, אברימי דרעי - בנו של הרב יהודה דרעי המשמש בתפקיד אב בית הדין בבית הדין הרבני בבאר-שבע. מקורב נוסף לבכיר, המועמד למשרת דיין הוא יהושע עמאר, בנו של הרב הראשי לישראל לשעבר ולירושלים כיום הרב שלמה עמאר. המועמד המקורב האחרון למינוי הוא אוריאל אליהו, מחותנו של סמוטריץ'. אליהו מכהן כבר היום בתפקיד דיין בבית הדין הרבני בנתניה, ומועמד להתמנות לאב בית הדין - תפקיד המקביל לראש הרכב השופטים בבית משפט. בניגוד לנהוג, אליהו הוא לא הדיין הותיק ביותר המועמד לתפקיד, ונחשב לשנוי במחלוקת בקרב הדיינים הבכירים במערכת.

לפי מקור המעורה בפרטים, נרקם 'דיל' לפיו אליהו ימונה להיות אב בית הדין בעוד שחתנו ואחיינו של דרעי ימונו לדיינים. על פי הדיל המסתמן, ימונה גם חתנו של הרב הראשי האשכנזי הרב דוד לאו - הרב יהודה מן, וכן כך יקודם חתנו של שר האוצר סמוטריץ'. אותו מקור הוסיף כי גורמים בתוך הוועדה לבחירת דיינים לוחצים לבחירת מינויים אלו.

אריה דרעי. נועם ריבקין פנטון, פלאש 90
חתנו, ואחיינו של חבר הכנסת דרעי מועמדים למינוי. אריה דרעי/פלאש 90, נועם ריבקין פנטון
בצלאל סמוטריץ'. חיים גולדברג/פלאש 90, עיבוד תמונה
חותנו של בצלאל סמוטריץ', הנחשב לשנוי במחלוקת, מועמד לתפקיד אב בית הדין. בצלאל סמוטריץ'/עיבוד תמונה, חיים גולדברג/פלאש 90

נציין כי פנינו לשר סמוטריץ', לח"כ דרעי ולרב לאו שמכחישים את האמור. כשפנינו לרב עמאר, הוא סיפק הסבר אחר לנושא, לפיו יש ברכה בכך שהבן הולך בדרכו של אביו, "בחירתו של הרב יהושע תמשיך את הקו בו נהג אביו הרב שלמה עמאר שכיהן דיין בבתי הדין למעלה משלושים שנה", נכתב בתגובתו . מכל מקום, מקורות המעורים היטב בנעשה בבתי הדין הרבניים מסרו שאכן ישנה בעיה של נפוטיזם בבתי הדין הרבניים ושהמערכת לא מצליחה להתמודד איתה היטב.

בניגוד לוועדה למינוי שופטים שזוכה לסיקור תקשורתי נרחב, בתי הדין הרבניים לא זוכים לחשיפה גדולה בתקשורת חרף כך שהם הסמכות היחידה להעניק גיטין לנשים וגברים המעוניינים להתגרש. סביר להניח, כי לו שופט שהיה קרוב אל פוליטיקאים בכירים בישראל שיש להם יכולת להשפיע על מינויו היה מועמד בוועדה לבחירת שופטים, היה מדובר בפרסום שהיה קרוב לוודאי מזעזע את אמות הסיפים בישראל.

מטעם הנהלת בתי הדין הרבניים נמסר: "הטענות אינן מוכרות לנו ואינן ידועות. ברגע שמועמד זה או אחר יעפיל למליאת הוועדה למינוי דיינים - הוא יהיה חייב להצהיר על קשרי משפחה רלוונטיים". מטעם ח"כ אריה דרעי נמסר: "המועמדים המצויינים בפנייתך הם אנשים בוגרים ועצמאיים, אין בכוונת יו"ר ש"ס להתערב בהחלטתם אם להתמודד לתפקיד זה או אחר".

בית הדין הרבני בתל אביב. 27 בנובמבר 2013. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
בניגוד לוועדה למינוי שופטים שזוכה לסיקור תקשורתי נרחב, בתי הדין הרבניים לא זוכים לחשיפה גדולה בתקשורת. בית דין רבני בתל אביב/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

מטעם שר האוצר סמוטריץ' נמסר: "השר סמוטריץ' אינו חבר בוועדה למינוי דיינים ואינו מעורב בדיוניה והחלטותיה".מלשכת הרב דוד לאו נמסר: "נשיא בית הדין בוחן בימים אלו את המועמדים בוועדות המשנה, וכבעבר ימנה את הטובים ביותר שישרתו כראוי את אזרחי ישראל. הנשיא לא עוסק ולא יעסוק בשום "דיל" כזה או אחר".

מטעמו של הרב עמאר נמסר: "הרב יהושע עמאר סיים לימודיו ועבר את מבחני ההכשרה לדיינות בהצטיינות גדולה. בחירתו של הרב יהושע עמאר תביא ללא ספק ברכה לבתי הדין הרבנים ובוודאי תמשיך את הקו בו נהג אביו הרב שלמה עמאר שכיהן דיין בבתי הדין למעלה משלושים שנה. חבר בית הדין הגדול ומנהל בתי הדין בדימוס הרב שלמה דיכובסקי, התבטא על כך במכתבו וכתב, 'בטוחני שהבן ההולך בדרכי אביו, ומקבל ממנו את ההדרכה הנאותה לפסיקת הלכה, ימשיך בדרך זו, ויזכה גם במשמרת שלו, למנוע עגינות ולהציל את משפחות ישראל ממצב מתמשך של עינוי נפש ושל עגינות ממושכת'. מעבר לאמור, הרב שלמה עמאר אינו משמש בתפקיד דיין בבתי הדין הרבנים מזה 11 שנה, וממילא לא ברורה הטענה 'לזיקה'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully