וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין נפגש עם נשיא סין בבייג'ינג: "היחסים בינינו - מקור ליציבות עולמית"

עודכן לאחרונה: 16.5.2024 / 10:26

בצל החשש במערב מהעמקת שיתוף הפעולה בין שתי המעצמות המסייע למלחמה של מוסקבה באוקראינה, נשיא רוסיה הגיע לביקור בן יומיים אצל בעל בריתו החשוב ביותר והשניים חתמו על שורת הסכמים. "היחסים בינינו הושגו בעבודה קשה, ושני הצדדים צריכים להוקיר ולטפח אותם"

פוטין מתקבל בבייג'ינג על ידי נשיא סין שי/טלגרם

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מבקר היום (חמישי) בסין, שם חתם עם הנשיא שי ג'ינפינג על שורת הסכמים אסטרטגיים להרחבת שיתוף הפעולה בין המעצמות.

פוטין הגיע לביקור בין יומיים בסין, שבמהלכו ידון עם שי במלחמה באוקראינה, במצב באסיה, ובתחום האנרגיה והסחר. לדבריו, היחסים בין המדינות הם "מקור ליציבות בעולם", על אף שבמערב רואים בהם כחותרים תחת הסדר העולמי והדמוקרטיה.

"היחסים בין סין לרוסיה כיום הושגו בעבודה קשה, ושני הצדדים צריכים להוקיר ולטפח אותם", אמר שי לפוטין במהלך מפגש באולם הגדול של העם בבייג'ינג עם תחילת השיחות ביניהם. "סין מוכנה להשיג יחד את ההתפתחות והתחייה מחדש של ארצותינו, ולעבוד יחד כדי לשמור על הגינות וצדק בעולם".

זהו הביקור הראשון של פוטין מחוץ לגבולות רוסיה מאז תחילת כהונתו החדשה החודש, המגיע על רקע חשש במערב מתמיכתה של בייג'ינג במוסקבה הנמצאת במומנטום בשדה הקרב.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג בבייג'ינג, 16 במאי 2024. רויטרס
הברית בין רוסיה לסין מדאיגה את המערב. פוטין ושי בבייג'ינג, היום/רויטרס

פוטין ביקר בסין בפברואר 2022, ימים לפני הפלישה לאוקראינה, אז הכריזו הוא ושי על שותפות "ללא גבולות". מאז הם נפגשו בעוד כמה הזדמנויות, ובכירים בממשלים שלהם הגיעו לבייג'ינג ולמוסקבה לביקורי עבודה.

השניים צפויים להישאר בהנהגה בעתיד הקרוב לעין: נשיא רוסיה יישאר בשלטון לפחות עד 2030 עם תחילת כהונתו החדשה בת שש השנים, ונשיא סין ביטל בשנים האחרונות את הגבלות הכהונה שלו.

"יש משמעות מכרעת לכך שהיחסים בין רוסיה לסין אינם אופורטוניסטיים ואינם מכוונים נגד אף אחד", אמר פוטין.

לפני צאתו לסין, שיבח פוטין את שי על כך שסייע לבנות "שותפות אסטרטגית" עם רוסיה המבוססת על אינטרסים לאומיים ואמון הדדי עמוק.

"הרמה הגבוהה באופן חסר תקדים של השותפות האסטרטגית בין המדינות שלנו היא שקבעה את בחירתי בסין כמדינה הראשונה שאבקר בה לאחר כניסתי לתפקיד הנשיא", אמר פוטין בריאיון לסוכנות הידיעות הסינית שינחואה. "ננסה ליצור שיתוף פעולה הדוק יותר בתחומי התעשייה והטכנולוגיה העילית, אנרגיה גרעינית בחלל ולמטרות אזרחיות, בינה מלאכותית, מקורות אנרגיה מתחדשת ומגזרים חדשניים אחרים".

בהמשך היום יקיימו המנהיגים ובכירי הממשלים שלהם שיחות לא רשמיות על כוס תה וארוחת ערב. אל נשיא רוסיה התלוו שר ההגנה החדש של פוטין, אנדריי בלוסוב, שר החוץ סרגיי לברוב, מזכיר מועצת הביטחון ושר ההגנה לשעבר סרגיי שויגו, לצד המנכ"לים החזקים ביותר ברוסיה.

עוד בוואלה!

פוטין במצעד יום הניצחון במוסקבה: "לא ניתן לאף אחד לאיים עלינו"

לכתבה המלאה
ולדימיר פוטין מבקר בסין, 16 במאי 2024. רויטרס
ולדימיר פוטין מבקר בסין, 16 במאי 2024/רויטרס

פוטין בן ה-71 ושי בן ה-70 ישתתפו באירוע חגיגי לציון 75 שנה להכרה של ברית המועצות ברפובליקה העממית של סין, שעליה הכריז מאו דזה-דונג ב-1949.

לקראת הגעתו של פוטין, הוצבו דגלי רוסיה גדולים לצד דגלי סין סביב כיכר טיאנאנמן בבייג'ינג. חלק מהפרשנים שיבחו את מה שהם כינו "דיפלומטיית המעצמות", והפסגה ביניהם הייתה אחד הנושאים המדוברים ביותר ברשת החברתית הסינית וויבו, עם 1.4 מיליון חיפושים.

שתי המעצמות, המחזיקות בזכות וטו במועצת הביטחון של האו"ם, מסייעות זו לזו לעקוף את הסנקציות האמריקניות והן שואפות להתנתק מהתלות בדולר האמריקני. בחודש שעבר ביקור בכירי ממשל ביידן בבייג'ינג ונפגשו עם הנשיא סין, בניסיון להניא אותו מהסיוע הצבאי לרוסיה.

ובסוף השבוע, הנשיא ג'ו ביידן הטיל מסים בגובה של 100% על מכוניות חשמליות סיניות, בהחלטה שעוררה זעם בבייג'ינג ואזהרה מפני פגיעה ביחסים.

ארצות הברית, הרואה בסין כיריבה הגדולה ביותר שלה, גם מודאגת מכוונותיה כלפי טייוואן, שבה היא רואה מחוז מורד שיום אחד יהיה תחת שליטה - גם בכוח, במקרה הצורך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully