וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין במצעד יום הניצחון במוסקבה: "לא ניתן לאף אחד לאיים עלינו"

9.5.2024 / 14:18

נשיא רוסיה אמר כי מוסקבה תעשה הכול כדי להימנע מעימות גלובלי אך הוסיף כי "הכוחות האסטרטגיים שלנו תמיד במצב של מוכנות לקרב". המצעד השנתי בכיכר האדומה היה צנוע מהרגיל, בסימן לאבידות הכבדות של הצבא הרוסי באוקראינה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הזהיר היום (חימשי) מפני מלחמת עולם חדשה, בנאום שנשא בכיכר האדומה לציון יום הניצחון על הנאצים במלחמת העולם השנייה. הוא הוסיף כי מוסקבה "לא תאפשר" לאף אחד לאיים עליה, לאור המתיחות הגוברת בינה לבין המערב סביב המלחמה באוקראינה, שבה כוחותיו של פוטין מתקדמים בהדרגה בחודשים האחרונים.

פוטין, שהשבוע הושבע לכהונה חמישית במספר אחרי ניצחונו המוחץ והצפוי מראש בבחירות במרץ, האשים את האליטות המערביות "השחצניות" בכך ששכחו את התפקיד המכריע של ברית המועצות בניצחון על גרמניה ובכך שהן גורמות לסכסוכים ברחבי העולם. הוא לא הזכיר את הברית בין אדולף היטלר למנהיג הסובייטי יוסיף סטאלין שקדמה לפלישה של הנאצים לברית המועצות ב-1941.

"אנחנו יודעים לאן מובילות שאיפות מופרזות כאלו, רוסיה תעשה הכול כדי למנוע סכסוך עולמי", אמר פוטין בנאומו בכיכר האדומה במוסקבה, שחוותה סופת שלגים נדירה לחודש מאי. "במקביל, אנחנו לא ניתן לאף אחד לאיים עלינו. הכוחות האסטרטגיים שלנו תמיד במצב של מוכנות לקרב".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נואםן במצעד יום הניצחון במוסקבה, רוסיה, 9 במאי 2024. רויטרס
"המערב שכח את לקחי מלחמת העולם השנייה". פוטין, היום/רויטרס

במהלך הטקס, זכר ליום החג שהיה נהוג בברית המועצות, סקר שר ההגנה סרגיי שויגו את מסדרי החיילים ומטס של חיל האוויר יצר את שובל בצבעי הדגל הרוסי בשמיים. עם זאת, הציוד והנשק שהוצגו היו צנועים בהשוואה למצעדים שגרתיים בסימן למחיר שגובה המלחמה באוקראינה מהצבא.

פוטין, קצין בקג"ב לשעבר שבעיניו נפילת ברית המועצות הייתה אסון, קיווה להכניע את אוקראינה בתוך כמה ימים מהפלישה בפברואר 2022. ואולם, בחלוף יותר משנתיים, קייב עדיין עומדת על הרגליים ונאבקת בכוחותיו, אם כי בחודשים האחרונים הם הצליחו לפרוץ את קווי החזית במזרח לאור העיכובים בסיוע האמריקני לאוקראינה.

אוקראינה, שכ-18% משטחה נמצאים תחת כיבוש רוסי, כולל חצי האי קרים, מסרבת לוויתורים כלשהם על הטריטוריה הריבונית שלה. נשיאה, וולודימיר זלסנקי, משוכנע שאם יינתנו לאנשיו האמצעים הנדרשים, הם יוכלו להדוף לחלוטין את צבאו של פוטין ולהגן על עצמאותה של ארצו, שהייתה חלק מברית המועצות עד 1991.

מצעד יום הניצחון במוסקבה, רוסיה, 9 במאי 2024. רויטרס
הנשק שהוצג במצעד היה צנוע מהרגיל בשל המלחמה באוקראינה. טנקים בכיכר האדומה במוסקבה, היום/רויטרס
מצעד יום הניצחון במוסקבה, רוסיה, 9 במאי 2024. רויטרס
מצעד יום הניצחון במוסקבה, רוסיה, 9 במאי 2024/רויטרס

מדינות המערב החרימו את המצעד לציון הניצחון על הנאצים, שגבה מחיר אדיר ממדים מברית המועצות: 27 מיליון איש נהרגו במלחחת העולם השנייה, בהם מיליונים רבים באוקראינה - מתוכם כמיליון יהודים. בסופו של דבר, הנאצים לא הצליחו לגבור על העומק והמשאבים הבלתי-נדלים של מוסקבה, שהדפה אותם בחזרה עד לברלין שם הונף דגל הפטיש והמגל על מבנה הרייכסטג ב-1945.

"במערב רוצים לשכוח את לקחי מלחמת העולם השנייה", אמר פוטין, שהוסיף כי רוסיה מכבדת את כל בעלות הברית שהיו מעורבות בתבוסת גרמניה הנאצית תוך שהוא מזכיר את מאבקו של העם הסיני במיליטריזם היפני. "אבל אנחנו זוכרים שגורל האנושות הוכרע בקרבות הגדולים ליד מוסקבה ולנינגרד, רז'ב, סטלינגרד, קורסק וחרקוב, ליד מינסק, סמולנסק וקייב, בקרבות כבדים ועקובים מדם ממורמנסק עד הקווקז ולקרים".

גרמניה נכנעה ללא תנאי בשעה 23:01 ב-8 במאי באותה שנה, ויום הניצחון מצוין במדינות רבות באירופה ובארצות הברית בתאריך זה. עם זאת, ברוסיה התאריך כבר היה 9 במאי, ולכן הוא מצוין יום למחרת.

מצעד יום הניצחון במוסקבה, רוסיה, 9 במאי 2024. רויטרס
מצעד יום הניצחון במוסקבה, רוסיה, 9 במאי 2024/רויטרס

במהלך המצעד הציגה רוסיה גם את הטיל האסטרטגי הבין-יבשתי "יארס", שתואר על ידי התקשורת ככזה "המבטיח את היכולת לפגוע במטרה בכל נקודה בגלובוס".

מי שכן נכח במצעד היו מנהיגיהן של בלארוס, קזחסטן, קירגיזסטן, טג'יקיסטן, טורקמניסטן ואוזבקיסטן - כולן רפובליקות סובייטיות לשעבר - וכן של קובה ולאוס הקומוניסטיות ושל גינאה-ביסאו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully