וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים הקיצונים משתלטים על חוק הגיוס, והסוף של הממשלה כבר נראה לעין

עודכן לאחרונה: 15.5.2024 / 14:10

רבים נוטים לחשוב שההכרעה סביב החוק טמונה בשאלה האם בני גנץ יפרוש מהממשלה או איך ישפיע המאבק הציבורי, אבל הסיפור הוא בכלל הקרבות הפנים חרדיים. גם אם הממשלה תעלה להצבעה את חוק הגיוס של גנץ, כפי שהודיע נתניהו, ספק אם יהיה נוסח מוסכם שיביא לו רוב בקואליציה

בווידאו: הפגנת הפלג הירושלמי נגד חוק הגיוס, כביש 4, 2 במאי 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

הרב משה צדקה, רב ספרדי בכיר, שלח השבוע מכתב פומבי ליו"ר ש"ס אריה דרעי. במסמך ארוך הוא ביקש להתנגד לכל פשרה סביב חוק הפטור לתלמידי ישיבות מגיוס לצה"ל שמובילה הממשלה ואיים עם מחאה חריפה נגד מהלך כזה. "אסור באיסור חמור להוביל פשרות או הסכמה לאיזו 'מכסה', יעדי גיוס, או פיקוח נגד הישיבות בתואנה שבא להציל או להרוויח זמן מול השלטונות", כתב הרב לדרעי. "מגמתם היא ברורה, להכניס תחת שליטתם את הציבור החרדי על מנת לקלקל ולדלל את ציבור שומרי התורה בארץ הקודש".

הטקסט הזה של הרב צדקה דומה ברובו לטקסטים שמשמיעים בתקופה האחרונה רבנים נוספים שמזוהים עם ש"ס, או אדמו"רים בעלי השפעה פוליטית גדולה יותר בתוך יהדות התורה. רבים נוטים לחשוב שההכרעה סביב "חוק הגיוס" טמונה בשאלה האם גנץ יפרוש מהממשלה או איך ישפיע המאבק הציבורי שיצוץ מחדש נגד הפטור לחרדים, במיוחד אחרי אירועי 7 באוקטובר, אבל הסיפור הוא בכלל הקרבות הפנים חרדיים.

הפגנת הפלג הירושלמי נגד חוק הגיוס, כביש 4, 2 במאי 2024. שמעון בן ברוך, TPS
חרדים מפגינים נגד חוק הגיוס/TPS, שמעון בן ברוך
הפגנת החרדים נגד מתווה הגיוס, 11 באפריל 2024. רויטרס
צעיר חרדי נעצר במהלך הפגנה נגד חוק הגיוס/רויטרס

האירוע הזה דומה אחד לאחד למה שקרה עם אביגדור ליברמן בשבתו כשר הביטחון ב-2018: החרדים ישבו, ניסחו בחשאיות חוק שכלל יעדים, מכסות וסנקציות, ואז הגיעו המנהיגים הרוחניים שמובילים קו קיצוני במאבק נגד הגיוס וגררו את כולם אחריהם. לפוליטיקאים באותה תקופה, ליצמן, גפני ודרעי - לא נותרה ברירה. הם הקצינו עמדות אחריהם, הכנסת פוזרה, ישראל יצאה לסבבי בחירות בלתי נגמרים והגענו עד הלום.

גם עכשיו האופוזיציה החרדית מתחילה להגביר את הטון. בכירים ביהדות התורה טוענים כי "אין דרך לרבע את המעגל" ועכשיו המטרה היא רק "לקנות עוד זמן", אבל הסוף לטענתם ידוע מראש: "גם אם זה יקח עוד כמה חודשים, הממשלה תיפול על סוגיית הגיוס. לא נוכל להישאר בממשלה שבתקופתה אין מעמד חוקי לבני הישיבות רק כי הם לומדים תורה". האם בני גנץ יפרוש ויהיה זה שיוציא את רכבת הבחירות מהתחנה? האם החרדים ישברו את הכלים? זה כבר פחות משנה.

מאיר פרוש. יונתן זינדל, פלאש 90
מוביל את הקו המיליטנטי. השר מאיר פרוש/פלאש 90, יונתן זינדל

גם בסיבוב הנוכחי, בליכוד סימנו את השר מאיר פרוש כמי שמוביל בתוך הממשלה את הקו המיליטנטי והקיצוני, כזה שלפיו אין בו פשרות או הסכמות על גיוס חרדים, גם על אלה שלא לומדים תורה. "הוא לא מוכן לפשרות", אמרו, "והקיצוניות שלו תקבע את הטון ותוביל אותנו למבוי סתום, שלמעשה אנחנו מצויים בו כבר עכשיו". פרוש אמר לאחרונה בראיון לאתר "בחדרי חרדים" כי "אני לא רואה אפשרות להגיע לחוק גיוס שיהיה מוסכם עלינו", וזה מלמד על הכל.

גם אם הממשלה תעלה בקרוב להצבעה את חוק הגיוס שקידם בני גנץ בכנסת הקודמת, כפי שהודיע היום רה"מ נתניהו, זאת לא ההצעה שתגיע להצבעה הסופית בכנסת. האמת? ספק אם יהיה נוסח מוסכם שיושג לו רוב בקואליציה. החרדים התנגדו בחריפות לקידום החוק בתקופת ממשלת בנט-לפיד ולכן ההערכה היא כי נתניהו הודיע על המהלך כדי לקנות זמן נוסף מול בג"ץ, וכן כדי לשמור על שלמות הקואליציה ולהימנע מבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully