וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צאו מעזה ומרפיח": עצרת יום הנכבה נערכה באוניברסיטת ת"א בצל המלחמה

עודכן לאחרונה: 15.5.2024 / 13:54

בתחילה הודיעה המשטרה שלא תאפשר את קיום העצרת השנתית, אך חזרה בה לאחר פנייה לבג"ץ והפצרות נשיא האוניברסיטה. מול העצרת תיערך הפגנה נגדית, שחבריה האשימו את המוסד האקדמי שאישר את "ביזוי הנופלים". האוניברסיטה: "קוראים למפגינים מכל הצדדים לשמור על איפוק"

ההפגנה נגד טקס הנכבה באוניברסיטת תל אביב/יותם רונן

עצרת לציון יום הנכבה נערכה היום (רביעי) בכניסה לאוניברסיטת תל אביב. בניגוד לשנים קודמות, המשטרה הודיעה תחילה כי לא תאפשר את קיומה, וחזרה בה לאחר פנייה לבג"ץ והפצרות נשיא האוניברסיטה אריאל פורת. מול ההפגנה התקיימה מחאה נגדית של מתנגדים לה.

בעצרת החזיקו המוחים שלטים עם הכיתוב "צאו מעזה ומרפיח", "הנכבה ממשיכה", ו"הדגל שאסור להניף" ברמיזה לדגל פלסטין. במקום דגלי פלסטין הם הרימו שלטים עם ציור של אבטיח ולו צבעי הדגל. שכבות רבות של מחסומים משטרתיים תחמו אותם. להפגנה הגיע ח"כ מחד"ש עופר כסיף.

תאיה גוברין סגל, סטודנטית לדוקטורט באוניברסיטה, אמרה כי "כרגע אנחנו במלחמה מול עזה ויש עשרות אלפי הרוגים, ילדים שגוועים ברעב - זה כמובן משפיע על איך שהטקס הזה נראה. זה משהו שמטריד אותנו בתור אנשים שאכפת להם מבני אדם גם בצד השני של הגבול". על טענות המחאה הנגדית אמרה כי "ברור שאנחנו והפלסטינים כאן ולא הולכים להיעלם. רוצים להגיע לעתיד שבו יש פתרון צודק, זה חייב לעבור דרך הכרה בנרטיבים אחד של השני. לקרוא 'נכבה חרטא' לא מקדם את זה. יכול להיות שהם לא רוצים פתרון צודק ושלום".

"הצעדים שישראל נוקטת, לאחר מהמתקפה הפושעת של חמאס, הם לא לטובת אזרחי המדינה ולא יאפשרו לנו עתיד בטוח", אמר מפגין נוסף. "אין שום הרתעה בהרג המסיבי, בהרס ובהרעבה המכוונת בעזה. זה גורם בראש ובראשונה נזק לישראלים. המשך המהלכים יביא לבידוד עולמי וקשיים כלכליים".

הפגנה נגד טקס "הנכבה" ,אוניברסיטת ת"א. וניברסיטת תל אביב 15 במאי 2024. אורי סלע
ההפגנה בכניסה לאוניברסיטת ת"א, היום/אורי סלע
הפגנה נגד טקס "הנכבה" ,אוניברסיטת ת"א. וניברסיטת תל אביב 15 במאי 2024. אורי סלע
ההפגנה בכניסה לאוניברסיטת ת"א, היום/אורי סלע

בתא חד"ש באוניברסיטה ביקשו בשבוע שעבר מהמשטרה אישור לערוך הפגנה במתכונת דומה לזו המתארגנת מדי שנה, בכיכר אנטין הסמוך לאוניברסיטה. בפגישת התיאום שנקבעה להם במרחב ירקון, הם אמרו, נאמר להם בעל פה כי הפעם עולה חשש לשלום הציבור, והתגובה הרשמית התעכבה. לאחר מכן, יחד עם האגודה לזכויות האזרח, הגישו עתירה לבג"ץ שככל הנראה הפעילה לחץ על המשטרה.

במכתב ששלח למשטרה, כתב נשיא האוניברסיטה כי "כיכר אנטין היא הזירה המרכזית שבה ציבור הסטודנטים - מכל קצוות הקשת הפוליטית - מממש את זכות ההפגנה. למיטב ידיעתי זו פעם ראשונה שבקשה מסורבת. אנחנו מצויים בעיצומה של מלחמה קשה שבה חירויות יסוד ובכלל זה חירות הביטוי וההפגנה אכן עלולות להיות מוגבלות, עקב החשש שמימושן יפגע בביטחון הציבור. עם זאת, גם בימי מלחמה הדמוקרטיה וחירויות היסוד אינן מושעות - אדרבא, במובנים מסוימים שמירה על ערכי הדמוקרטיה חשובה עוד יותר, שכן הסיכון לפגיעה לא מידתית בזכויות אדם ואזרח הוא גבוה יותר".

נור, סטודנטית באוניברסיטה. המפגינים אוחזים בשלטים עם ציור אבטיח, מסמלי המאבק הפלסטיניא וניברסיטת תל אביב .15 במאי 2024. אורי סלע
סטודנטית מפגינה עם שלט עם ציור אבטיח, מסמלי המאבק הפלסטיני, היום/אורי סלע

במקביל, סטודנטים אחרים באוניברסיטה ותנועת "אם תרצו" הביעו התנגדות לעצרת והפגינו מולה כפי שעשו בשנים קודמות. בהפגנה נכחו פעילי הימין שפי פז ויגאל מלכה. "לא ניתן לבזות את זכר הנופלים", נקראה קבוצת הוואטסאפ שנפתחה בנושא, אליה הצטרפו קרוב ל-200 משתתפים לפני האירוע. ח"כ אלמוג כהן אמר כי יגיע גם הוא, לאחר שבשנה שעברה התעמת עם משתתפי העצרת וחטף מהם דגל פלסטין.

"הודות לפרופ' פורת, אוניברסיטת תל אביב תהפוך מחר לזירת שנאה והסתה נגד העם היהודי, חיילי צה''ל ומדינת ישראל, ממש כמו באוניברסיטת קולומביה. אנחנו לא נסכים לביזוי הנופלים במערכות ישראל ובמלחמת חרבות ברזל", נמסר מאם תרצו.

הפגנה נגד טקס "הנכבה" ,אוניברסיטת ת"א. וניברסיטת תל אביב 15 במאי 2024. אורי סלע
היערכות לקראת ההפגנה הנגדית מול אוניברסיטת ת"א, היום/אורי סלע

מאוניברסיטת תל אביב נמסר כי "בהתאם לחוק במדינת ישראל, זכות ההפגנה נתונה לכל אזרח, יהודי או ערבי, ימין או שמאל. תלמידינו מתא חד"ש פנו בשבוע שעבר למשטרה וביקשו להפגין הפגנה שקטה מחוץ לשערי האוניברסיטה כפי שהם עושים מידי שנה. המשטרה אישרה את הבקשה בכפוף למגבלות שיאפשרו את השמירה על שלום הציבור, ובכלל זה איסור על הנפת דגלים. יחד עם זאת, חשוב להדגיש שאנו נמצאים כעת בעיצומה של מלחמה קשה, שבה לצערנו גם קהילת האוניברסיטה איבדה עשרות רבות מחבריה. אנו קוראים למפגינים מכל הצדדים לגלות אחריות, לשמור על איפוק ולכבד את המגבלות והכללים שהמשטרה קבעה".

לדברי עו"ד רעות שעאר מהאגודה לזכויות האזרח: "הפעלת הלחץ על המשטרה באמצעות ההליך המשפטי הובילה לחזרת המשטרה מעמדתה, ולאישור ההפגנה מחוץ לאונ' ת"א, כפי שראוי היה לעשות מלכתחילה. מדובר במקרה נוסף של 'שיטת מצליח' שמטרתה לגרור רגליים עד ערב ההפגנה, ולבסוף לאשר אותה במטרה למנוע ביקורת שיפוטית על ההחלטות הבלתי חוקיות של המשטרה.

נזכיר שמדובר במקרה נוסף במה שנראה כמו תופעה של התנכלות לארגון אירוע ציבורי ביקורתי או מחאתי, בגלל שאינו מתיישב עם תפיסת העולם של המשטרה והשר הממונה עליה, תופעה שהולכת ונעשית נפוצה ומדאיגה יותר ויותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully